Solzodajalska akcija Janeza Janše

Ob Zidu objokovanja najprej pomislimo na mitsko mesto židovske religije in kulture, kjer se ob zunanjem delu porušenega jeruzalemskega templja Židje še danes zbirajo k molitvi. Ime so mu nadeli zahodnjaki, četudi ni namenjen joku, vendar ima ta podoba javnega prostora za izražanje emocije delujočo moč.

Objavljeno
16. marec 2011 18.35
Posodobljeno
17. marec 2011 06.15
Jela Krečič, Kultura
Jela Krečič, Kultura
Prav na to konotacijo Zidu objokovanja se med drugim navezuje istoimenska predstava oziroma solzodajalska akcija, kot jo imenuje režiser Janez Janša. Akcija, ki bo na sporedu v Novem mestu v koprodukciji­ Maske in Anton Podbevšek Teatra (premiera bo danes), zadeva problem joka med njegovo intimno in družbenokulturno rabo.

V prvi vrsti gre za raziskavo položaja joka, ki je vsaj v načelu v javnosti tabuiziran. Akcija ljudem omogoča priti v prostor, lakrimatorij, namenjen jokanju in zbiranju solz. V tem delu predeluje idejo trinajst let stare Janševe predstave Kabinet spominov, pri čemer koncept ostaja podoben, umetniška materializacija pa je drugačna. Koncept zajema prostore individualnega, kolektivnega in fiziološkega spomina. 
V prvem se obiskovalec lahko pred ogledalom razjoče nad svojim živ-ljenjem, v drugem se lahko razjoče nad kolektivnim življenjem. Če prostoroma, ki sta k joku spodbujala 
v prvem primeru z ogledalom, ki naj bi subjektu pomagalo najti tragično dimenzijo lastne eksistence, in v drugem s filmskim materialom, ne uspe razjokati človeka, je ta zrel za tretji prostor, v katerem ga 
v jok poženejo s pomočjo neškodljivih kemičnih stimulansov, na primer s čebulo. Jok lahko obiskovalci zbirajo v posebna, za nabiranje solz prilagojena očala.

Akcija je neke vrste totalni teater, v katerem posameznik zase odigra in konzumira »predstavo«, pravi Janša. Po Janševih besedah lahko to pozicijo gledalca navežemo na subjekt v neoliberalnem sistemu, ki postaja vse bolj samozadosten in ne potrebuje zunanje instance.

Drugi del predstave je povezan 
z Zidom objokovanja v Jeruzalemu. V Novem mestu bo zid iz ledenih blokov postavljen v javni prostor v zimski čas. Ideja je, da bi se ta zid dobesedno razjokal, in sicer 
z rastjo temperatur. Jokajoči zid je objekt, ki za nas odigra (vsaj za moške) tabu sodobne civilizacije, pravi Janša: »Zid se za nas razjoče in bo šel – podobno kot solze – v nič.« 
V tem režiser prepozna interpasivno instanco, na katero v skladu s teorijo Roberta Pfallerja delegiramo jok (kot se v humorističnih serijah namesto nas smeji posneto smejanje). Zid ni le objekt, ampak je po Janševih besedah tudi performer, saj se transformira v času.

Če en del solzodajalske akcije zadeva intimnost joka, soočenje subjekta z lastnimi solzami in (družbenimi) pogoji njihovega nastajanja, drugi del z novomeškim jokajočim zidom ustvari družbenokulturno institucijo, ki solze legitimno zbira namesto nas.