V kranjskem gledališču praznovanje in sedmina hkrati

V petek bodo na odru Prešernovega gledališča uprizorili delo Harolda Pinterja Praznovanje.

Objavljeno
25. september 2013 16.09
Praznovanje
Marjana Hanc, Kranj
Marjana Hanc, Kranj

»To je najboljša restavracija v mestu. Pravijo. Pravijo, ja. Tole je pa za en kurc večerja.« Ta misel, zapisana v drami Harolda Pinterja Praznovanje (Celebration) je eno od izhodišč, ki so si ga po besedah režiserja Matjaža Zupančiča vzeli pri uprizoritvi v Prešernovem gledališču v Kranju. Restavracija in dogajanje v njej, v kateri se znajdejo trije pari, je slika Zahoda na prehodu tisočletja. Premiera bo v petek, 27. septembra.

Osem del enega največjih dramatikov 20. stoletja, Britanca Harolda Pinterja (1930-2008), je bilo doslej uprizorjenih v Sloveniji. V kranjskem Prešernovem gledališču so se »zabavne in poučne predstave«, nastale leta 2000 ob avtorjevi 70-letnici, lotili premišljeno, kajti letošnjo gledališko sezono je v predstavah Močan rod, Praznovanje, Jaz Batman in Mrtvec pride po ljubico osrednja tema družina, ki je zrcalo družbe, in odnosi v družini ter pohlep, ki prav te najintimnejše odnose vztrajno uničuje.

Vzeli so si pravico do lastne interpretacije

Matjaž Zupančič, pred petimi leti je že režiral v SNG Drami Pinterjevo Vrnitev domov, je tudi predlagal Kranjčanom, da se skupaj lotijo zahtevnega gledališkega dela, pri katerem je besedilo le vrh ledene gore, pod njim je treba razumeti kontekst. »Pinter, ki je bil tudi igralec in režiser ter družbeno angažiran, mi je zelo blizu. Kot dramatik pa si je v svoji umetnosti dovolil biti dvoumen. Pri pripravi predstave smo se trudili, da bi ga čim bolje razumeli, hkrati pa smo si vzeli pravico do lastne interpretacije in lastnega odnosa,« je pojasnil režiser Zupančič.

V Praznovanju gre, kot pravi Zupančič, za pravo vojno videzov in resnic. To pa ni tema samo te drame, ampak družbe kot take. Nič ni tako, kot se zdi na prvi pogled. Toda resnica, ki prihaja na dan posredno, se ne razkriva nikjer drugje kot v videzu ...

Pod fasado so nasilje, zloba in pomanjkanje ljubezni

To je bridka in psihadelična zgodba, kjer brata, poročena s sestrama, praznujeta obletnico poroke enega izmed njiju. Praznovanje je hkrati sedmina, saj se praznuje nekaj, česar ni več ... Ali kot pravi vodja umetniškega oddelka Prešernovega gledališča Kranj Marinka Poštrak, se na družinskem praznovanju »razkrije vse, kar je pod fasado: skozi cinizme bruha na dan nasilje, zloba in pomanjkanje ljubezni. Srhljive situacije razkrivajo razne anomalije, ki se dogajajo v družinah.«

O tem, da je Pinterjevo delo zahtevno, je prepričana tudi dramaturginja Nina Šorak. »Tišina je za Pinterja bistvena, integralni del predstave in zelo pogosto vrhunec njegove rabe jezika. Uvedel je poseben način uporabe tišine s prekoračitvijo dolžine pavz. V resnici se je le bolj približal rabi pavz in tišine, ki jo prakticiramo v realnem življenju,« razmišlja dramaturginja.

V predstavi bodo nastopili igralci Peter Musevski, Borut Veselko, Vesna Jevnikar, Darja Reichman, Aljoša Ternovšek, Vesna Pernarčič, Matjaž Višnar, Vesna Slapar in Miha Rodman.

Delo Harolda Pinterja je prevedla Alja Predan, režiser je Matjaž Zupančič, dramaturginja Nina Šorak, scenograf Alen Ožbolt, kostumografka Bjanka Adžić Usulov, glasbeni opremljevalec Vanja Novak, lektorica Tatjana Stanič, oblikovalec svetlobe Drago Cerkovnik in oblikovalec maske Matej Pajntar.