Prvo tekmovanje mladih dirigentov

Young Conductors Award bo morda najvznemirljivejše tekmovanje, saj je dirigentov v svetovnem merilu malo, vse manj je odličnih, medtem ko je legende mogoče prešteti na prste ene roke.

Objavljeno
14. avgust 2009 10.50
Marijan Zlobec
Marijan Zlobec
Salzburški poletni festival ima številne sponzorje, ki k oblikovanju programov prispevajo več milijonov evrov. Med njimi so velika in znana podjetja. Montblanc International je tako prevzel pokroviteljstvo in pomagal ustanoviti mini gledališki festival Young Directors Project, Credit Suisse je lani ustanovil Young Singers Project, zdaj pa so v Salzburgu predstavili še tretji, Young Conductors Award, ki ga finančno podpira podjetje Nestlé. Tekmovanje so ustanovili in predstavili te dni, prvo pa bo potekalo na festivalu prihodnje leto.

Young Conductors Award bo morda najvznemirljivejše tekmovanje, saj je dirigentov v svetovnem merilu malo, vse manj je odličnih, medtem ko je legende mogoče prešteti na prste ene roke – med njimi so Lorin Maazel, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Claudio Abbado ali Valerij Gergijev. Med mladimi je nekaj velikih talentov, med njimi se bo v Salzburgu kot dirigent Dunajskih filharmonikov predstavil največji up svetovnega dirigiranja, Venezuelec Gustavo Dudamel (27. in 29. avgusta).

Salzburški poletni festival je morda celo prepozno uvidel, da je v svetovnem merilu mladih resničnih talentov vse manj, če pa so, ne dobijo primerne pozornosti, nadaljnje mojstrske vzgoje ter znanju primernega angažmaja. Toda lani prepoznani odlični pevci so na letošnjem festivalu že dobili prvo priložnost nastopanja, kar je še zlasti pomembno zaradi stresnosti in zahtevnosti festivala v Salzburgu.
Tekmovanja dirigentov ni mogoče pripraviti čez noč, saj so zanj potrebni razpis, povabilo, žirija, pravilnik … Prva informacija govori o trojnem partnerstvu, to je med družbo Nestlé, Salzburškim poletnim festivalom in Gustav Mahler Youth Orchestra, saj je logično, da morajo mladi dirigenti dirigirati konkretnemu orkestru, ki bo na voljo v času tekmovanja. Nestlé je sicer že devetnajst let sponzor salzburškega festivala. Tekmovanje bo nagradno, vendar je glavni cilj spoznati vse svetovne dirigentske talente, jih postaviti »na svetlo« in jim zagotoviti tako sponzorstvo kot umetniški angažma.

Nagrada: petnajst tisoč evrov

Tekmovanje je v Salzburgu na posebni tiskovni konferenci predstavil Markus Hinterhäuser, umetniški vodja koncertnega programa salzburškega festivala. Prvo tekmovanje bo potekalo prihodnje leto in potem vsako naslednje leto. Prva nagrada za najboljšega dirigenta pa bo kar petnajst tisoč evrov. Nagrajenec bo dobil še serijo koncertov na gostovanjih zasedbe Gustav Mahler Youth Orchestra na Salzburškem poletnem festivalu in drugod. Festival se je prav tako obvezal, da bo zmagovalni koncert posnel in izdal na zgoščenkah v svoji seriji Festival documents, v kateri je že izšlo nekaj deset arhivskih posnetkov, med zadnjimi tudi dvojna zgoščenka s salzburškimi recitali Marjane Lipovšek.

Žirija pod patronatom Pierra Bouleza

Za tako pomembno tekmovanje je potrebna strokovno vrhunska in prestižna žirija. Kot so sporočili v Salzburgu, bo zasedala pod patronatom slavnega francoskega skladatelja, umetniškega vodje in dirigenta Pierra Bouleza. V njej bodo še dirigent in novi umetniški vodja dunajske Državne opere Franz Welser-Möst (v funkciji predsednika), japonska pianistka Mitsuko Uchida, Markus Hinterhäuser, Peter Alward, dolgoletni vodja londonske založbe EMI Classics, Andreas Bausdorf, projektni vodja dirigentskega foruma Nemškega glasbenega sveta, Brian McMaster, nekdanji direktor mednarodnega festivala v Edinburghu, Alexander Meraviglia-Crivelli, generalni sekretar orkestra GMYO, Luìs Pereira Leal, predstavnik glasbenega oddelka Gulbenkian Foundation iz Portugalske in Lorenzo Fasolo, nekdanji umetniški vodja festivala v Ferrari in orkestra Sinfonica Nazionale della RAI.

Tekmovanje je namenjeno mladim dirigentom od 22 do 35 let, kar je morda nekoliko nenavadna starostna opredelitev, saj se mladi talenti uveljavljajo in pokažejo že prej. Poleg klasicističnega in romantičnega repertoarja bo posebna pozornost namenjena interpretaciji sodobne glasbe. Prijave za prvo tekmovanje sprejemajo do 30. novembra, predložiti pa je treba kar precej dokumentacije, poleg biografije s fotografijo še podatke o že dirigiranem repertoarju, še posebej 20. in 21. stoletja, o načrtih, DVD o dirigiranju in pisno razlago interpretacije dela. Potrebne so tudi reference.