Razglašene melodije na Sazasu

Vodstvo Sazasa je zavrnilo obtožbe nekdanjega člana Matjaža Kosija o astronomsko izplačanih honorarjev. Sazas pa je ovadil Kosija in njegovega brata Boštjana zaradi kraje baze podatkov

Objavljeno
14. september 2005 11.08
Vodstvo Sazasa – Od leve proti desni Matjaž Zupan, predsednik upravnega odbora, Patrik Greblo, predsednik odbora za zaščito avtorskih pravic, Pavel Mihelčič, predsednik nadzornega odbora, in člana upravnega odbora Maksimiljan Strmčnik in Janez Hv
Sazas, združenje skladateljev, avtorjev in založnikov za zaščito avtorskih pravic Slovenije, je spet v središču medijske pozornosti. Nedavno je član nadzornega odbora Matjaž Kosi, sicer nekoč član skupine Moulin Rouge in pobudnik nastajajoče televizije Play TV, v javnosti lansiral zgodbe o astronomskih izplačilih avtorskih tantijem vodilnih na Sazasu in številne druge zgodbe o nečednostih v društvu, ki ima od države koncesijo za zbiranje denarja od predvajane glasbe in razdeljevanje tega denarja avtorjem. Matjaž Kosi je tudi ovadil nekaj vodilnih ljudi Sazasa policiji. Na Sazasu pa so ovadili Matjaža Kosija in njegovega brata Boštjana Kosija, zaradi kraje podatkovne baze.

Matjaž Zupan, predsednik upravnega odbora Sazasa, sicer tudi vodja skupine California in znan kot MZ Hektor, je na tiskovni konferenci dejal, da o Sazasu lahko pove le dobro, saj so v enem letu, odkar ima novo vodstvo, uredili številne doslej neurejene zadeve glede izplačevanja avtorskih honorarjev za predvajane skladbe.

Prvič so razdelili največ denarja doslej, in sicer 806.721.168 tolarjev za leto 2004, kar je skoraj za 50 odstotkov več kot leto prej, hkrati pa so za osem odstotkov znižali stroške delovanja Sazasa. To sedaj znaša 22 odstotkov zbranega denarja.

Obračun avtorskih honorarjev je bil prvič doslej revidiran, revizija pa ni našla nobenih nepravilnosti. S tem je zavrgel trditve Matjaža Kosija o prirejenih podatkih obračuna honorarjev za leto 2004.

Patrik Greblo, predsednik odbora za zaščito avtorskih pravic pri Sazasu, skladatelj in direktor portoroškega Avditorija, je pojasnil, da je bil sprožen postopek zoper Matjaža Kosija, katerega je disciplinsko sodišče Sazasa izključilo iz članstva. Tako je sedaj le teoretično član nadzornega odbora, nikoli pa ni bil podpredsednik odbora, kot se je lažno predstavljal, je še dodal Greblo.

Kosi je po Greblovem mnenju ukradel Sazasu skupaj z njegovim bratom z dveh računalnikov bazo podatkov o poslovanju in o financah ter o vseh uporabnikih. To pa so podatki s katerimi bi nekdo zlahka ustanovil sorodno službo kot je Sazas.

Na internetu so tudi odkrili, da podjetje Boštjana Kosija išče prek študentskega servisa študente, ki bi vnašali v bazo glasbene podatke. Njuna mama Marija Marino iz podjetje UPC, ki producira program Play TV, pa je na Sazas poslala dopis, da ta organizacija deluje nezakonito in da bo treba ukrepati. Krog povezanih oseb se je tako sklenil, takrat pa so tudi poklicali kriminaliste, da so prevzeli celotno zadevo, pravi Zupan.

Za mnenje o Sazasu in nedavnih dogodkih smo vprašali nekaj slovenskih glasbenikov.

Zoran Predin je povedal, da je s sedanjo vodstveno ekipo Sazasa zadovoljen, da pa ima Matjaž Kosi, težave s sabo in da ne izbira sredstev za dosego svojih ciljev. Ko bo podano poročilo disciplinske komisije, bo znano, kdo je koga zavajal. Po Predinovem mnenju zganja Kosi velik hrup zato, da bi skril lastne napake, Sazas pa sedaj deluje bolj razvidno, informacije, ki jih člani potrebujejo pa so lažje dostopne.

Matjaž Vlašič, član upravnega odbora Sazasa, je povedal, da je avtor že 15 let in da je Sazas na tem področju naredil velik napredek, saj se trudi za najbolj možno transparentnost delovanja. Poudaril je, da se neki posamezniki le pritožujejo, nimajo pa konkretnih predlogov. Vlašič pravi, da je vsak avtor, ki pride na Sazas, dobrodošel in da mu skušajo dogovoriti na vsa vprašanja.

Na vprašanje, da nekateri očitajo vodstvu Sazasa, da nastopajo hkrati v vlogi avtorjev, izvajalcev in organizatorjev prireditev, kar naj bi povzročalo konflikt interesov, pravi, da je zaradi majhnosti Slovenije težko najti dovolj ljudi, ki bi se spoznali na to, da pa ne bi bilo hkrati tudi avtorji, izvajalci in organizatorji prireditev. Mnogi imajo namreč svoja podjetja in od njih ne moremo pričakovati, da se bodo nehali ukvarjati s svojim delom.

Vlašiča ne bi motilo, če bi bilo javno objavljeni podatki, koliko denarja je posamezna skladba »zaslužila«. To bi bilo zelo transparento in bi oteževalo manipuliranje. Gotovo pa vsi avtorji ne bi bilo za to, še dodaja.

Vanja Alič (Zaklonišče prepeva) je povedal, da Matjaž Kosi vse obtožuje pavšalno, brez dokazov. Morebiti je kaj od tega res, zato bo moral predsednik upravnega odbora odgovoriti na dve pomembni vprašanji. Kdaj bodo letni obračuni za posnemezne avtorje javni, tako kot so to v ZDA in v Evropi? Govori se namreč, da so si člani v upravnem odboru podelili milijonske tantieme za leto 2004, čeprav mnogi med njimi niso med bolj pogosto predvajanimi avtorji. Nekateri, ki so bili pa zelo pogosto predvajani po radiu in na televiziji, pa so prejeli zelo malo.

Prav tako je pomebno, da se uredi transparentnost delovanja združenja, kajti glede na nezaupanje do vodstva Sazasa, kateremu smo bili večkrat priča zadnja leta, bi bilo za pričakovati da bodo informacije veliko bolj dostopne, kot pa so sedaj. Dejansko ni nobenega nadzora, kdo in kaj vnaša v računalnik kolikokrat se je kakšna skladba predvajala. Dejansko opravlja upravni odbor tako izvršno, kot nadzorno vlogo.

---------------------
Matjaž Zupan je za leto 2004 prejel 5.500.000 tolarjev bruto avtorskega honorarja, Patrik Greblo pa 2.915.000 bruto, oziroma 2.200.000 tolarjev neto. Drugi avtorji pa smejo sami objaviti svoje podatke, saj sedaj sodijo v varovane osebne podatke.
---------------------