Opazili smo: Fursov zarubljeni Dalí znova na dražbi

Finančna uprava Dalíjevo sliko po umiku znova postavlja na dražbo, objavljena je uradna cenitev slike.

Objavljeno
07. april 2016 15.23
V. U.
V. U.
Ko smo 8. marca v rubriki Opazili smo objavili napoved zelo nenavadne dražbe slike, označene kot »slika Salvador Dalí mitološka pokrajina«, je minil le dan, da so na Finančni upravi Republike Slovenije napovedano dražbo umaknili. Z oznako, da je umik začasen.

Tedaj si iz objave dražbe izvedel, da je šlo za zarubljeno premičnino, nekje na poteh po Fursovih pisarnah pa je Dalí, čigar dela na tujih dražbah lahko sežejo v milijonske zneske, v tem primeru pa so izklicno ceno postavili pri 41.000 evrih, ostal brez ostrivca nad črko i v priimku.

V prvi objavi dražbe ni bilo nobenih referenc o avtentičnosti in poreklu slike, tudi kakega pripisa z imenom poznavalca ali uradnega cenilca umetnine, ki bi z imenom jamčil za avtentičnost, ne, jasno in z velikimi črkami pa je bilo napisano, da bo prodaja po načelu VIDENO - KUPLJENO. Ob nakupu ne bi bilo garancije in po prevzemu reklamacija ne bi bila možna. Ogled slike pa naj bi bil možen le pol ure pred dražbo!

Dan po objavi, 9. marca, so dražbo rokohitrsko preklicali, ker bi, kot so zapisali, radi »zadeve glede omenjene javne dražbe uredili«. Vzeli so si nekaj časa in od danes je najava dražbe znova dostopna na Fursovem portalu. Kaj je novega?

Izklicna cena ne, še vedno je pri 41 tisočakih, tudi ostrivca v slikarjevem priimku še ni, novo pa je, da bo zdaj ogled slike možen vsak dan v času urnika ljubljanske Galerije Pasaža. Predvsem pa je novo, da so se na Finančni upravi vendarle odločili za objavo uradne cenitve slike s podpisom sodnega cenilca.

Kaj piše v njej? Datirana je z 9. junijem lani, torej veliko pred prvo objavo dražbe, podpisuje jo Janez Mesesnel, v njej pa ni nikakršnega zagotovila, da je slika res Dalíjeva (celo v uradnem zapisu sodnega cenilca za umetnost priimek ni zapisan pravilno). V naslovu piše le »tuji slikar«, večino zapisa predstavlja najosnovnejši splošen opis motivike slike, kakršne, denimo, v seminarskih nalogah pišejo študentje umetnostne zgodovine, glede »Dalija« pa zgolj in le: »Slika vsebuje precej značilnosti Dalijevega (poznega) slikarstva«.

In predvsem, ob prvi navedbi: »Salvador Dalí (španski slikar, 1904−1989) − pripisano: Mitološka kompozicija«. Torej le pripisano!

Postopek pripisovanja je v umetnostni zgodovini v klasičnem smislu postopek ugotavljanja avtorstva anonimnih, nepodpisanih del. Del, ki jih lahko poznavalec z ustreznimi referencami na podlagi sloga in vsebine pripiše nekemu znanemu avtorju in tako razširi njegov opus. Kako torej razumeti oznako »pripisano« pri sliki, ki je tako ali tako podpisana? Seveda zgolj v smislu tega, da sta slika in podpis nemara ponarejena in Mesesnel si v tem primeru kljub več kot očitnemu podpisu avtorstva ni upal potrditi. Manj težav je imel s postavitvijo za naše razmere − na dražbah − visoke tržne cene 41.000 evrov.

Kakšen postopek ugotavljanja avtorstva take slike bi bil prepričljiv? Denimo Dalíja, odkritega na domačem podstrešju? Resno ovrednotenje je možno zgolj in le v mednarodnem prostoru, pri referenčni ustanovi. Za začetek pri španski Dalíjevi fundaciji, v kateri med drugim izdajajo tudi tovrstna potrdila in tržne ocene.

Furs pa bi lahko odgovoril na vprašanje, na podlagi kakšnih kriterijev sliko v oklicu javne dražbe navaja le kot »Salvador Dalí«, torej brez ključne oznake »pripisano«? Mimogrede, prodaja bo znova po načelu VIDENO - KUPLJENO, brez garancije in reklamacij po prevzemu.

                                                  Salvador Dalí. Foto: Wikimedia Commons