Hiša iz kart v senci Trumpa

Nova sezona: Skorajda ni mogoče, da bi avtorji serije ustvarili bolj grozljivega glavnega protagonista od predsednika.

Objavljeno
08. junij 2017 19.16
Jožica Grgič
Jožica Grgič

Peta sezona priljubljene ameriške serije Hiša iz kart v produkciji in distribuciji Netflixa je na voljo po 13 mesecih od konca prejšnje. Kevin Spacey spet igra Francisa Underwooda, ki ni izbiral sredstev, da bi se naselil v Beli hiši.

Vnaprej je bilo domnevati, da bo nova sezona primerljiva s politično resničnostjo – s predsednikovanjem Donalda Trumpa. Nova sezona, vseh 13 epizod je od prejšnjega tedna na voljo na Netflixu, se nadaljuje, kjer se je končala zadnja epizoda četrte sezone – dva tedna po predsedniških volitvah.

Spremljamo predsednika Underwooda in njegovo ženo Claire (Robin Wright) kot morebitno podpredsednico, kako izkoriščata strah ljudi, ki sta ga ustvarila v izmišljeni kampanji proti terorizmu v prejšnji sezoni z namenom, da bi pozornost ljudi preusmerila z raznih škandalov, ki so spremljali predsedniško kampanjo.

O podobnosti med resničnostjo in domišljijo govori eden od Underwoodovih citatov: »Ameriško ljudstvo ne ve, kaj je najbolje zanj. Jaz vem. Američani so kot otroci, mi jih moramo naučiti razlikovati med dobrim in zlim, kaj naj čutijo in kako naj mislijo.«

Konec četrte sezone je vznemirljiv in grozeč. Potem ko islamski teroristi prerežejo vrat ameriškemu talcu, v kadru ostaneta Francis in Claire Underwood. Njuna obraza sta mirna, besede, ki jih izreče Francis, pa zvenijo kot prisega. Kratko in jedrnato izjavi: »Mi se ne podrejamo terorju. Mi ustvarjamo teror!« In to je konec epizode, do zdajšnjega nadaljevanja.

Kam iz Bele hiše

Večjo vlogo v tej sezoni ima Claire, ki se, kakor je bilo videti doslej, v političnih igrah znajde celo bolje od svojega moža. Ker so predsednikove ambicije neustavljive, si ga ona prizadeva ustaviti: »Ti si predsednik, kam naprej bi še lahko šel.« Underwood ugotavlja, da je resnična moč v industriji in digitalnem poslu, s čimer se namerava ukvarjati po odhodu iz Bele hiše.

Eden od številnih režiserjev serije James Foley je pred kratkim na filmskem festivalu v Cannesu dejal, da ni verjel v izvolitev Trumpa in da ga je že sama misel na to strašila. Ko se je to zgodilo, je upal, da bo postal ameriški predsednik bolj razumen, a po njegovem mnenju ni.

»Občutek imam, kot da bi se moral zaradi Trumpa opravičiti svetu. On je enako nor v Ovalni pisarni kakor je bil med volilno kampanjo. Po mojem je to zelo nevarna situacija in upam, da bo zapustil Belo hišo pred iztekom mandata, za kar si bom po najboljših močeh tudi sam prizadeval.« Igralka Robin Wright pa je hudomušno dodala, kako se boji, da jim je Trump izmaknil vse ideje za šesto sezono.

Serija predvidela dogodke

Kevin Spacey meni, da je nova sezona strašljivejša od vseh dozdajšnjih. »Ko so gledalci spremljali serijo in vse politične peripetije v njej, niso verjeli, da se lahko kaj takšnega v resnici zgodi. Po volitvah so dojeli, da je serija veliko stvari predvidela in to jih je šokiralo.«

Hiša iz kart je dramska serija o političnih ambicijah, pohlepu, malverzacijah, korupciji, seksu, ljubezni v sodobnem Washingtonu. Ustvarjajo jo številna prekaljena imena, med drugim režiser David Fincher (Klub golih pesti, Socialno omrežje), ki je režiral le prvi dve epizodi, od takrat pa je vseskozi siva eminenca projekta kot eden od izvršnih producentov, scenaristi Beau Willimon (Marčevske ide), Eric Roth (Nenavaden primer Benjamina Buttona, Forest Gump), Andrew Davies (Dnevnik Bridget Jones, mini serija Vojna in mir) ...

Hiša iz kart temelji na istoimenski priljubljeni BBC-jevi mini seriji, le da je britanski westminstrska palača pred dobrimi tremi desetletji zamenjana z Belo hišo danes. Britanci so serijo posneli po romanu lorda Michaela Dobbsa, britanskega konservativnega politika in nekdanjega šefa kabineta predsednice stranke Margaret Thatcher.

Roman iz leta 1989 je bil uspešnica. Dobbsu, ki je med producenti ameriške priredbe serije, sta bila navdih za knjigo Thatcherjeva in Shakespearov antijunak Richard III., ki že stoletja velja za prispodobo brezskrupuloznega vladarja.

Televizijski fenomen

Hiša iz kart je televizijski fenomen. V primerjavi z Zahodnim krilom s podobno tematiko je ta serija grozljivka, ki zakulisno početje vrha ameriške oblasti (Bela hiša, kongres, senat) razkrinkava do obisti. Po splošni oceni velja za eno najboljših političnih dram v zgodovini televizije. Za to ima zasluge, poleg avtorja romana Michaela Dobbsa, dramatik Beau Willimon, ki je razdelal istoimensko mini serijo in s pomočjo Andrewa Daviesa ustvaril zanimiv zaplet z glavnima aktrjema Francisom Underwoodom in njegovo ženo Claire.

Ta človeka se ohranjata na oblasti z najpodlejšimi načini, ob tem pa se predstavljata kot poštenjaka in domoljuba. Francis, demokratski kandidat, in Claire, kandidatka za podpredsednico, sta imela dostojnega nasprotnika v republikanskem kandidatu Willu Conwayu, kar je bila referenca na takrat aktualno volilno kampanjo Trump - Clintonova, proti njima pa je bil tudi neodvisni novinar Tom Hammerschmidt.

Skorajda ni mogoče, da bi avtorji serije ustvarili bolj grozljivega glavnega protagonista od resničnega predsednika. Ost politične serije je tako otopela. Čeprav jo prikazujejo skoraj pol leta po Trumpovi inavguraciji, so jo večji del posneli še pred njegovo izvolitvijo. Le zadnji dve epiozodi so snemali, ko je bil Trump že v Beli hiši. Vtis je, da so avtorji navijali za Hillary Clinton.

Dejstvo je, da jih je resničnost prehitela. Ameriški gledalci v liku Underwooda niso videli svojega predsednika, ampak nekega zelo oddaljenega, na primer Vladimirja Putina. Zdaj se ne morejo več pretvarjati, da gledajo surovo prihodnost ali alternativno resničnost. »Frank Underwood v primerjavi z Donaldom deluje skoraj kakor Lincoln,« so zapisali v Guardianu.

Zato je za mnoge kritike ta serija manj strašljiva od poročil. »V Hiši iz kart Frank in Claire vsaj pokažeta, da točno vesta, kaj delata. Domišljija o sposobnih ljudeh na oblasti je dovolj pomirjujoča, celo kadar je treba ubiti še eno nesrečno dušo, ki je prekrižala načrte,« piše Variety.

In so tudi tisti, ki menijo, daje ponavljanje istega zapleta in preveč enodimenzionalnih likov vpliva na to, da je serija bolj dolgočasna od Trumpovega predsedniškega mandata. No, konec sezone nakazuje zgodbo, ki utegne prekositi sedanjost.

Vloga Netflixa

Pri tej seriji je zanimiva tudi vloga Netflixa, ki je uvedel revolucijo v moderno televizijo. Ta internetna televizijska mreža je s Hišo iz kart prva spremenila uporabo televizije, ki se vse manj gleda po kabelskih ali digitalnih kanalih in vse več na računalniku ali iPadu.

Ljudje ne čakajo več na termin predvajanja nove epizode, temveč na dostopnost vseh epizod na zahtevo za plačilo, čeprav se mnogi znajdejo tudi drugače. S tem denarjem lahko Netflix producira nove projekte, tudi filme, kar smo videli na zadnjem canskem festivalu.