Marina Abramović je znova ponudila okusno kost za glodanje vsem, ki ji očitajo zvezdništvo in skomercializiranost. Srbska zvezdnica, ki so ji na zadnji ArtReviewjevi lestvici najvplivnejših umetniških vipovcev dodelili enajsto mesto (najvišje med vsemi umetnicami, zaostala je le za kolegom Ai Weiweijem), je namreč za Adidas posnela repliko performansa Work/Relation (Delo/Odnos), ki ga je leta 1978 ustvarila s tedanjim partnerjem Ulayem.
No, z razliko, da njegovi protagonisti tokrat nastopajo ekskluzivno v obuvalih s tremi progami. Če si jih je nadela sama, se na videu niti ne vidi, se pa zato na haljah nastopajočih zelo dobro vidijo logotipi njenega novega ameriškega Marina Abramović Instituta ... Reklama je obojestranska.
Kot je znano, je Abramovićeva ob uspešnem zbiranju sredstev za ta inštitut v zadnjem času polnila medije predvsem s sodelovanji z zvezdniki tipa Lady Gaga, James Franco ali Jay Z, pravkar pa odmeva tudi njen performans 512 ur v londonski Serpentine Gallery, v kateri razen nje same in obiskovalcev, s katerimi vstopa v odnose, ni ničesar. A njene najaktualnejše reklamne poteze ob svetovnem nogometnem prvenstvu po pisanju spletnega Artneta mnogi ne morejo doumeti.
Vajeni smo, da profesionalni športniki v javnosti nastopajo v natanko določenih oblačilih z natanko določenimi logotipi in pred ozadji z natanko določenimi sporočili, reprezentančnega performansa v adidaskah pa vendarle še nismo doživeli.
Kaj sicer sporoča triminutni video z reinkarnacijo performansa? V njem se ljudje sredi črno-bele kolektivistične ikonografije v različnih kombinacijah lotevajo nošenja kamnitih kvadrov v vedrih ali kako drugače z enega konca na drugega, pri čemer se naposled izkaže, da je najučinkovitejša in najvztrajnejša oblika človeška veriga.
Pač mentaliteta medsebojnega sodelovanja, občutka za moštvo, ki ne more biti nevšečna velikanu na področju športne opreme. Bo ta, zatem ko je že davno segel na področja proizvodnje predmetov, ki z vrhunskim športom in vsakdanjo rekreacijo nimajo ničesar (modna obutev, ure, očala ...), začel z ustrezno progasto obutvijo opremljati tudi performerje, preden se bodo ti napotili v galerije?
»Ne moreš si pomagati, da se ne bi vprašal, kaj bi si Abramovićeva v mladih letih mislila o tovrstnem kanibaliziranju lastnega dela v starosti, zato da bi prodala športno opremo,« so do zvezdnice neizprosni pri Artnetu. Video, v katerem nastopa enajst »performerjev«, torej prav toliko, kot jih sme posamezno moštvo poslati na to ali ono nogometno sveto zelenico, so označili le za reklamo za superge.
Tudi pri Huffington Postu so zapisali, da se jim Abramovićeva ne zdi ravno Adidasov tip ženske ...
Veliko zabavnejše v zvezi s svetovnim prvenstvom delujejo kolaži z zvezdniško konceptualistko, ki te dni veselo krožijo na tviterju. Njene karizmatične performanse – soočanja z obiskovalci povzročajo emotivne reakcije, često jok – so povezali z brazilsko nacionalno tragedijo, z neverjetnim porazom proti Nemčiji v polfinalu.
Tako naj bi bil jok rumeno-zelenih navijačev pač posledica soočanj z Abramovićevo.