Fašizem danes skozi oči umetnika

Hrvat Nemanja Cvijanović se sprašuje, kakšna je danes možnost za oboroženo borbo, saj nihče ne zna streljati.

Objavljeno
29. avgust 2013 17.25
Nemanja Cvijanović,razstava Smrt fašizmu,Ljubljana Slovenija 28.08.2013
Maja Megla, kultura
Maja Megla, kultura

Projekt Smrt fašizmu!, ki je na ogled do 11. oktobra v KC Tobačna 001, je nastal maja na umetniški rezidenci­ v Ljubljani,­ hrvaški umetnik ­Nemanja ­Cvijanović pa v njem osvetljuje zgodovinske in sodobne­ oblike totalitarizmov in avtoritarnosti.

»Smrt fašizmu!«, slogan narodnoosvobodilne vojne, je bil objavljen avgusta leta 1941 v Vjesniku, enemu takratnih glavnih glasil gibanja, širše poznan pa je postal po smrti narodnega heroja Stjepana Steve Filipovića, ki je leta 1942 ob javnem linču, ko mu je bila vrv že zategnjena okoli vratu, z dvignjenimi rokami vzkliknil parolo »Smrt fašizmu – svoboda narodu!«.

Simbolno podobo posledic takratnega boja je Nemanja Cvijanović našel v treh arhiv­skih fotografijah (negative hrani Hrvaški zgodovinski muzej), ki jih je posnel Hugo Fišer Ribarić, fotograf NOB, in na njih zaznamoval vojake okupatorske vojske, ki so jih leta 1945 po nekajdnevnem boju zajeli na Reki in na mestu usmrtili.

»To je bila strateška točka obrambe mesta. Bitka je trajala nekaj časa, večkrat so se pozicije dobivale in izgubljale. V obrambi mesta je umrlo okoli 800 partizanov. Iz fotografij se vidi, da je šlo za likvidacijo vojakov na licu mesta, za smrtno kazen s streljanjem,« je Cvijanović pojasnjeval elemente iz razstave.

»Menim, da mora biti zločin kaznovan, čeprav ne na tako surov način. Tudi ne sodim, ali je bil poboj zločin ali ne, saj so vojaki pripadali vojski, ki je bila med drugo svetovno vojno odgovorna za dvajset milijonov žrtev in ­holokavst. Nekateri od njih so vztrajali in se borili do konca. Te je doletelo to, kar so zabeležile fotografije.«

Fašizem danes

Šestdeset let kasneje je prevladalo­ mišljenje, meni Cvijanović, da oborožena borba ni primerna za dosego revolucionarnih ciljev in družbenih sprememb. »Zanimalo me je, kakšna je danes možnost za revolucijo in oboroženo borbo zoper agresijo, fašizme in totalitarizme vseh vrst, saj nihče ne zna streljati in v demokratičnih razvitih družbah obstaja samo še plačana vojska. Tisti, ki se ukvarjajo z družbenimi spremembami, prihajajo iz mirovnih institutov in drugih civilnih institucij.«

Ti se soočajo z državami, ki so obdržale in celo razvile svoje pozicije vplivanja na svet, ter z institucijami, ki podpirajo in služijo tej moči vpliva in planetarnega nadzora. »Gre za novodobni imperializem velikih zahodnih držav, ki so bile v zgodovini tudi kolonialistične sile.«

Zato je Cvijanović kot simbolno upodobitev zavojevalskih silnic vzel heraldične embleme, ki jih države še vedno ohranjajo na zastavah in grbih s podobami (npr. orla, leva), ki simbolizirajo moč, hrabrost idr. Izbral je grbe desetih držav, ki so bile nekdaj ali danes kolonialistične in osvajalske (Amerika, Avstrija, Belgija, Francija, Kanada, Nemčija, Nizozemska, Rusija, Španija in Velika Britanija), in živalim na emblemih odsekal glavo.

Tretji del razstave je rezultat stika z vstajniki, ki so lani vodili in organizirali vseslovenske proteste proti korupciji in klientelizmu. V pogovoru z njimi je izluščil nabor simbolov institucij, proti katerim se borijo, protestniški upor pa pretvoril v oboroženi boj: simbole institucij je postavil na tarče, na katere so protestniki streljali s pištolami slovenske policije. In katere so prerešetali naboji? Svetovno banko, Združene narode, Nato, agencijo za rating Mudis (ena tistih, ki rangira kapital in z njim tudi status in rating držav) in Evropsko unijo. Lekcijo streljanja je izvedel kot performans, iz katerega so kot dokument ostale preluknjane grafike tarč.

Družbena kritičnost

»Vsi se v določenih situacijah tako obnašamo, a vseeno dobro vemo, kateri vplivneži popolnoma fašistično, z uporabo plačane vojaške sile, vladajo svetu in transakcijam kapitala,« je Cvijanović, ki je diplomiral iz slikarstva leta 1998 na Akademiji lepih umetnosti v Benetkah in tam leta 2010 končal še podiplomski študij na Fakulteti za dizajn in umetnost, pojasnil svoj današnji pogled na fašizem.

Galerista ima v Neaplju, živi med Benetkami in rodno Reko, v Sloveniji pa smo ga lahko videli že nekajkrat: na dveh samostojnih razstavah (leta 2007 v Galeriji Alkatraz in 2011 v Galeriji Škuc) ter skupinskih (leta 2008 v okviru Ex Ponta v Vžigalici ter leta 2008 in 2010 v Galeriji Škuc). Za njegova dela so značilni obravnavanje družbenih in političnih tem, povezanost dogodkov med preteklostjo in sedanjostjo ter vpliv in delovanje kolektivnega spomina. Prepojena so z levičarstvom in antiglobalizmom, uporniška in ironična.

Lahko bi ga uvrstili med sodobne umetnike, ki delujejo odgovorno in ozaveščeno do anomalij sodobne družbe, družbenokritično in prevprašujoče, ter se posvečajo temam spomina, sprememb vrednostnih sistemov, propagande, politike, potrošništva in masovnih medijev.