Ivan Grohar se še ni vrnil v Sorico

»Dragi Ivan! Sliki Jaslice in Sveta­ družina se vračata. Tvoja Sorica je edini kraj na svetu, kjer smeta viseti!«

Objavljeno
19. november 2012 18.44
Grohar Sorica 1
Marjana Hanc, Kranj
Marjana Hanc, Kranj

»Dragi Ivan! Sliki Jaslice in Sveta­ družina se vračata. Tvoja Sorica je edini kraj na svetu, kjer smeta viseti!« so domačini včeraj zvečer poudarili na slovesnosti v spomin na velikega rojaka. Nato so si lahko v Groharjevi hiši eno uro ogledovali še ne povsem restavrirani umetnini.

Po eni uri so uslužbenci restavratorskega centra sliki skrbno ovili v zaščitni omot in ju odpeljali v ­Ljubljano ...

V soriškem kulturnem domu je bilo nadvse slovesno. Pri vhodu sta mladenki v pehar z izvezenim prtičkom sprejemali prostovoljne prispevke, na odru sta se v soju reflektorjev bleščali fotografiji ukradenih umetnin v naravni velikosti. V prve vrste so se posedli najbolj ugledni donatorji in meceni, duša Groharjeve hiše oziroma njen dolgoletni skrbnik Miro Kačar, župan občine Železniki Anton Luznar, poslanec Mihael Prevc in župnik Mirko Turk. Ker je Ivan Grohar oziroma Heblarjev pob, kot so mu rekli v Sorici, v svoji vasi bolj kakor slikar slovel kot igralec in dober baritonist, kitarist in citrar, je imela prireditev tudi glasbeni značaj.

Spominjali so se, kako so ne le Soričani, ampak tudi vsi drugi v Železnikih pred petimi leti, takoj po katastrofalnih poplavah leta 2007, obnemeli ob novici, da je iz spominske zbirke 27. septembra izginilo šest slik z nabožno tematiko: Rojstvo in Sveta družina v lasti župnije Sorica ter štiri slike, Srečanje župnika Eržena z Abrahamom, Dva svetnika, Sveti Alojzij in študija za večjo oltarno sliko (v lasti Loškega muzeja).

Kriminalisti so vseh šest omenjenih slik bolj po naključju odkrili marca letos, in sicer v hišni preiskavi enega od osumljencev za rop banke SKB novembra 2005. Po najdbi so umetnine shranili v Loškem gradu, kjer so čakale na restavriranje. V Sorici so zbrali potrebnih 5600 evrov, kolikor stane restavriranje obeh slik v lasti župnije, občina Železniki pa je namenila 2000 evrov za boljše varovanje Groharjeve rojstne hiše. Ob zahvali­ restavratorjem, donatorjem in umetniškemu društvu je župnik Mirko Turk poudaril, da je Grohar ustvaril veliko nabožnih podob. Brez vere in osebne angažiranosti bi težko upodabljal svetnike, še težje Boga, je opozoril in izrazil upanje, da bodo njegova dela nagovarjala še mnoge rodove.

Jaslice končane do božiča

Da so bile slike iz cerkve sv. Nikolaja­ v Spodnji Sorici, ki so jih hranili v Groharjevi hiši, v zelo slabem stanju, ni bilo krivo to, da bi jih tatovi med krajo poškodovali. Močno jih je načel zob časa, bile so številne mehanske poškodbe, odrgnine, hranjenje je bilo neprimerno, je razložil Jernej Hudolin, vodja restavratorskega centra iz Ljubljane, kamor so jim Jaslice in Sveto družino­ dostavili sredi septembra.

»Sliki obnavljamo hkrati in če bo šlo po načrtih, bodo Jaslice končane do letošnjega božiča, Sveta družina pa prihodnje leto. Enako kakor v medicini, kjer brez dobrih preiskav ni mogoče izvesti posega, smo tudi tu restavratorji najprej opravili temeljite preiskave. Poleg poškodb smo lahko analizirali barve, tehnologijo in postopke ter se posledično poglobili v tako imenovano Groharjevo študijsko obdobje.

Restavratorje trenutno najbolj skrbi barvni premaz na Sveti družini, viden pod ultravijolično svetlobo – treba ga bo sneti in to bo velik izziv, saj iz dosedanjih analiz ne morejo razbrati, zakaj je bil sploh potreben.

Slika Sveta družina, desno spodaj signirana z Grohar 1895, je bila naslikana na izredno tanko in preperelo platno. V slabem stanju so bili zlasti njeni robovi. Platno se je krčilo in raztezalo, napenjalni žebljički so zarjaveli, kar se odraža v pretrganinah in luknjah.

Slika Jaslice ima na spodnjem robu signaturo Grohar 1896. Naslikana je na gosto tkano platno. Zaradi neustreznega podokvirja in načina napenjanja se je platno nagubalo, kar je povzročilo odpadanje slikovnih plasti; veliko barve je odpadlo zlasti z Marijinega obraza. Obe sliki sta napeti na novem platnu, restavratorji so jima očistili hrbtišče, opravljene so vse raziskave, zdaj pridejo na vrsto natančnejše čiščenje, retuširanje in napenjanje slike na nov podokvir.

Bistveno bolj od omenjenih so poškodovane štiri nabožne slike v lasti Loškega muzeja, vendar je Hudolin prepričan, da bodo tudi te, katerih obnovo naj bi plačalo ministrstvo za kulturo, pripeljali nazaj v Sorico.