V zagrebški galeriji Klovićevi dvori bo še mesec dni na ogled razstava del Pabla Picassa, ki je najdražji kulturni projekt na Hrvaškem doslej. Vrednost razstave je desetkrat večja od hrvaškega proračuna za kulturo, zato so njeno odprtje v zadnjem tednu marca spremljale tudi polemike o smiselnosti.
Klovićevi dvori, ki so javna ustanova, računajo, da ta gostujoča razstava ne bo prinesla izgube, kot je ni v drugih državah, v katerih je gostovala od leta 2008. To bo seveda odvisno od prodanih vstopnic, spominkov in katalogov. Kolikšen je bil obisk doslej, nam direktorica galerije Marina Viculin ni odgovorila. Veliko obiskovalcev je menda iz Slovenije, v petek, na primer, so Slovenci očitno prevladovali, kot smo se med obiskom prepričali sami. V galeriji računajo na ljubitelje umetnosti iz sosednjih držav.
Strošek razstave
Brez najbolj znamenitih del
Kaj torej vidimo na tej razstavi?
Sedem let po prvem razstavljenem portretu je nastala čudovita slika Družina na plaži, s počivajočim očetom ter materjo in otrokom med igro. Čeprav je skromnih dimenzij, samo 17 krat 20 centimetrov, je izjemno izrazno delo s klasično upodobljenimi figurami. Poleg te slike je iz klasičnega, figurativnega obdobja razstavljen izjemen Portret soproge in hčerke Paula Rosenberga (1918).
Trideseta leta s ponovno dekonstrukcijo figure so predstavljena s Kiparjem, Žensko v naslanjaču, raziskovanja v nadrealistično smer pa z Žensko v rdečem naslanjaču (1929).
Likovna avtobiografija
Ker gre torej za avtorjevo osebno zbirko, likovno avtobiografijo, je na razstavi precej portretov ljudi, ki so mu bili blizu – njegovih otrok Paula, Clauda, Palome ter ljubezni Dore Maar, Marie-Thérèse Walter, Françoise Gilot. Portreta njegovih najpomembnejših muz Dore Maar in Marie-Thérèse Walter sta nastala leta 1937 v razmiku vsega dveh tednov. Ljubil je obe hkrati, ena se je ubila po njegovi smrti, druga je končala v psihiatrični ustanovi.
Picasso je bil izjemno plodovit, ustvaril je okrog trideset tisoč del. Tista, ki jih je ustvaril v zadnjih letih, po devetdesetem letu starosti, in so razstavljena v zadnji sobi, še vedno izražajo eruptivno energijo, ki veje tudi iz nežnih prizorov. Objem, Družina, Materinstvo so nastali v letih 1970 in 1971. Med temi je prav posebna Starec, ki sedi z najmočnejšim koloritom na razstavi, na kateri izstopajo modra, rdeča in zelena barva. Barvno izrazit je tudi avtoportret Nedelja, zadnje delo, ki ga je naslikal dve leti pred smrtjo 1973 in je svojevrsten hommage Velázquezu, Rembrandtu in Goyi.
Za vpogled v umetnikovo življenje so izjemno dragocene tudi fotografije. Med tistimi, ki jih je posnel sam, kaže omeniti portret carinika in samoukega umetnika Henrija Rousseauja, ki ga je navdihoval. Na številnih je umetnik v družbi prijateljev, otrok ter žene Françoise Gilot.
Čeprav najbolj znanih in najboljših del ni na razstavi, ta kronološko prikazuje vse faze in medije Picassovega ustvarjanja – modro, rožnato, afriško, kubistično, klasično, nadrealistično. Od razstave ne kaže pričakovati preveč. Na tiste, ki niso ravno strastni častilci Picassa, ne naredi najglobljega vtisa, a je izvrstna priložnost za seznanitev z umetniško ikono 20. stoletja.