Petdeset let, odkar je Warholova juha postala umetnost

Pri ustvarjanju je Andy Warhol združil umetniški proces, neslikarski stil in komercialni predmet upodobitve.

Objavljeno
14. september 2012 18.31
V. P. S., kultura
V. P. S., kultura
Andy Warhol je leta 1962, torej pred 50 leti, v losangeleški Ferus Gallery na ogled postavil delo z naslovom Campbell's Soup Cans. Izkazalo se je kot prelomno.

Delo je namreč dalo pogon popartističnemu gibanju na ameriški zahodni obali, Warhola pa je lansiralo v umetniško orbito in ga pripeljalo do neslutenega finančnega uspeha in mednarodne slave. Idejo zanj je dobil od galeristke Muriel Latow, ki mu je, razočaranemu, ker njegova prejšnja dela niso bila opažena, svetovala, naj slika tisto, kar mu je najbolj pri srcu – denar ali pa kaj takega, kar vsi poznajo, na primer jušne konzerve. Warholu so na misel prišle juhe Campbell, katerih zelo zvest potrošnik je bil. Upodobil ji je na 32 platnih, in sicer na vsakem platnu po en okus, razporedil pa jih je v ravno vrsto na polici galerije, tako kot so konzerve ponavadi razporejene na policah prodajan.

Pri ustvarjanju je združil polmehanizirani umetniški proces, neslikarski stil in komercialni predmet upodobitve. Ta kombinacija je najprej naletela na nerazumevanje in sprožila veliko protestov, a kmalu je postalo očitno, da gre za zmagovalno trojko. Zvezniški slog Andyja Warhola je bil s tem rojen. Na podoben način je kasneje upodobil še steklenice Coca-Cole, dolarske bankovce, Marilyn Monroe, Elvisa Presleyja itd., pa tudi jušne konzerve je še velikokrat obdelal. Campbell's Soup Cans je sedaj del zbirke muzeja MoMa v New Yorku, portreti konzerv so razporejeni v štiri vrste s po osmimi konzervami v vsaki. Vrednost dela je ocenjena na več sto milijonov dolarjev.

Petdesetletnici Warholove umetnine so se pri podjetju Campbell poklonili s tem, da so na tržišče poslali 1,2 milijona konzerv paradižnikove juhe s posebnimi etiketami, ki opozarjajo na Andyja Warhola in pop art. Konzerve so pisanih barv in popisane z Warholovimi znamenitimi stavki, kot so: »Vsakdo bo v prihodosti slaven za 15 minut« in »Pop art je za vsakogar«, sicer pa ostajajo zveste svoji ustaljeni vizualni podobi. Za posamezno konzervo je potrebno odšteti 75 centov, na voljo pa so v mnogih ameriških supermarketih.