Rezervni Darwin Maje Šubic

Slikarka je dobro desetletje posvetila Charlesu Darwinu, zdaj se je lotila njegovega deda.

Objavljeno
03. september 2013 17.18
Vojko Urbančič, Delo.si
Vojko Urbančič, Delo.si

Slikarka Maja Šubic se že dolgo izraža v pisanem naboru tehnik. Desetletje je namenila Charlesu Darwinu, tokrat pa se v srednjeveški Šivčevi hiši v Radovljici prvič predstavlja z – alternativnim Darwinom. Z Erasmusom Darwinom, ki je tostran Rokavskega zaliva tlakoval pot precej znamenitejšemu vnuku Charlesu.

Slikarka že dolgo sledi avtorskim nazorom, ki dajejo v zdajšnji panorami slikarstva vtis oaze, na kateri si poskušajo tudi v sodobnosti izkrčiti več prostora področja vizualnega izražanja, ki so potisnjena na margino.

Tudi v domeno uporabne umetnosti. Ob kreiranju klasičnih slik ilustrira in ustvarja like za filmsko animacijo, predvsem pa kot ena redkih slika v starodavni tehniki freske, ki je danes le še predmet restavratorjev ali izvajalcev komercialnih dekorativnih naročil.

Te tehnike aktualizira z različnimi pristopi. Freske, denimo, tudi tako, da se kdaj zgodi, da v to trpežno tehniko, ki je zlahka kos stoletjem, prevaja motive z efemernega medmrežja. Nekakšne »postmedijske freske« s prefabriciranimi motivi torej, ki pa glede tem – tako kot slikarkina druga dela – često ustvarjajo vtis izstopa iz sodobnosti.

Kot brezčasne in univerzalno relevantne motive, primerne tudi za komentar aktualnega socialnega darwinizma, namreč obuja predvsem dosežke iz preteklosti, na čelu s tistimi iz njej vselej ljubih angleških imperialnih viktorijanskih časov.

Na Otoku ji je uspelo tudi nekaj, kar lahko primerjaš s prodajo zamrzovalnika Eskimu. Ob dvestoti obletnici rojstva Charlesa Darwina je prav ona naslikala monumentalno fresko na nekdanji evolucionistovi osnovni šoli v njegovem rojstnem Shrewsburyju.

Tudi v Šivčevi hiši v Radovljici, kjer se njena razstava Spomini na deda: Erasmus Darwin, 1731–1802 izteka, med drugim razstavlja freske, a so te za razliko od shrewsburyjske zlahka premične. Slikarka jih pogosto ustvarja na prenosnih nosilcih, tokrat jih je obiskovalcem (dobesedno) servirala na krožnikih.

Na glinenih, preoblečenih v omet, kar je njen poklon drugemu znamenitemu angleškemu priimku, Wedgwood, ki ga instantno povežeš z istoimensko otoško industrijo porcelana z značilnimi pastoralnimi motivi v običajno modrih odtenkih. Industrija ostaja pri dobrem zdravju in je še lani založila trg s spominki londonskih olimpijskih iger, sami Wedgwoodi pa so bili pomembno – tudi sorodstveno – povezani z Darwini.

Ustanovitelj tovarne Josiah Wedgwood je bil znan abolicionist, borec proti suženjstvu, somišljenika in prijatelja pa je našel ravno v junaku tokratne razstave, Erasmusu Darwinu, ki je bil zdravnik, filozof, pesnik, soustanovitelj Lunar Society v Birminghamu in eden vodilnih angleških razsvetljencev svojega časa. Bil je prijatelj Benjamina Franklina in celo navdih za zgodbo o Frankensteinu, predvsem pa prvi, ki je nakazal idejo o evoluciji. Da vse živeče izvira iz najmanjših oblik življenja, je pričal napis na njegovi kočiji: E conchis omnia, Vse iz školjke.

Maja Šubic se mu je poklonila z izborom omenjenih krožnikov s freskami, na katerih se prepletajo abstraktni krogi, ki odražajo Erasmusovo raziskovanje vida, slikarski citati Williama Blaka, ki je dajal podobo tudi Erasmusovim zapisom, ali podoba črnca z znamenitim abolicionističnim napisom »Am I not a man and a brother?«. Napis so na medaljonih nosile tedanje dame iz visoke družbe.

Na ogled so tudi dela v klasičnih tehnikah in za 18. stoletje značilne portretne senčne silhuete, kakršne v Sloveniji morda najbolj poznamo prav po silhueti moža, ki mu je posvečen trg pred Šivčevo hišo: Antona Tomaža Linharta.