Spominjam se umetnostno-zgodovinske razprave, v                     kateri se avtor na dolgo in široko posmehuje                     anekdoti, kako naj bi nastala znamenita Rafaelova                     Madona della Sedia. Zgodba o tem, da je Rafael na                     sprehodu po neki vasi zagledal graciozno mlado mater                     z otrokom v naročju in, ker pri roki ni imel nič                     bolj uporabnega, skico napravil kar na dno                     odvrženega soda, je bila zelo priljubljena pri                     turističnih vodnikih in celo kustosih palače Pitti v                     Firencah, kar pa se je zdelo omenjenemu avtorju                     nekaj nezaslišanega. Seveda mu je treba dati prav,                     takšne in drugačne zgodbice in anekdote, ki nimajo                     nobenih potrditev v avtentičnih, preverljivih virih,                     so v nasprotju s temeljnimi znanstvenimi standardi,                     vendar se le zdi nenavadno, da je umetnostni                     zgodovinar toliko časa porabil za smešenje povsem                     nepomembnega mita, saj so se ti spletli okoli                     brezštevilnih umetniških del.
 Če že mora biti stroka, ki se ukvarja s teorijo                     umetnosti, suhoparno nazorna (ali je vsaj nekoč                     bila), pa ima umetnost seveda povsem drugo funkcijo.                     In predvsem, vsaj danes, popolno svobodo. Igra Petra                     Schafferja Leticija in luštrek se pozabava predvsem                     s pretirano resnobnim odnosom do umetnosti, pa najsi                     je to suhoparna predstavitev zgodovinske                     arhitekture, prazno teoretično utemeljevanje obupno                     klavrne estetike sodobne arhitekture ali getoizianje                     umetnosti v institucije. Enlarge! Enliven!                     Enlighten!, torej Povečaj! Navdihni! Razsvetli!, se                     glasi moto osrednje junakinje Leticije, ki ne                     privoli v diktat suhega podajanja dejstev, na                     dojemanje umetnosti brez prave identifikcije, brez                     čustev in radoživosti in navsezadnje brez, recimo                     temu, umetniške improvizacije, ki bi jo lahko pusti                     uradniški duhovi ocenili kot pretiravanje ali celo                     laž, v resnici pa je zgolj izvirna interpretacija,                     ki resda predvsem temelji na domišljiji.
 Alja Kapun je izjemna Leticija. Umetnost kot                     predmet globokoumnih analiz je ne zanima, danes tako                     modna kultura kot zgolj samo še en okrasni dodatek k                     intelektualnemu slovesu posameznika jo dolgočasi,                     umetnost je zanjo strast, popolna predanost, igra,                     kjer ni ločnice med resničnim in izmišljenim. Precej                     demode, se zdi, danes je najbolj zaželjeno, če                     umetnost konzumiramo skozi racionalno optiko,                     navsezadnje jo tudi večinoma poimenujemo s povsem                     tehnicističnim terminom projekt. Kapunova pa je vsa                     topla, mačja, infantilna, radoživa, simpatično                     naivna, pa najsi gre za domišljijsko žlobudranje                     turistične vodičke, lutkarske improvizacije,                     prepevanje ali uprizarjanje giljotiniranja Marije                     Antoniete v domači dnevni sobi.
 Violeta Tomič kot Lotte se zdi nekoliko preveč                     karikirana. Britanska zadržanost in konservativnost                     bi morala imeti nekoliko več uglajenosti in stila,                     Tomičeva je preveč trda, energična in odrezava,                     polega tega ji manjka razpoloženjskih amplitud, saj                     so njeni odzivi v različnih situacijah skoraj                     identični. Gregor Geč korektno odigra svoji dve                     vlogi, tako da je celoten vtis predstave povsem                     soliden, umestitev na lapidarno sceno kletnih                     prostorov ptujskega gradu pa daje igri obenem okvir                     avtentičnosti in improvizacije. Peter Shaffer, znan                     seveda predvsem kot avtor dramskih del Equus in                     Amadeus, ki sta doživeli tudi filmsko uprizoritev,                     se v Leticiji in luštreku nepretenciozno, vendar                     dovolj lucidno loteva nekaterih tem, tako da je bila                     izbira njegovega teksta povsem umestna; ptujsko                     gledališče je s to predstavo simpatično sklenilo                     letošnjo sezono in potrdilo programsko usmeritev v                     smeri klasičnega narativnega uprizarjanja dramskih                     miniatur, ki toplo in humorno interpretirajo intimne                     in univerzalne dileme našega časa.
Iz sredine tiskane izdaje Dela
    
	
            
                        
    
    
				
						   
					
        
          
          
                        












