Tridnevna džezovska prestolnica

Od četrtka do sobote poteka v Cerknem festival džeza, na katerem vsak dan nastopa več domačih in tujih glasbenih zasedb.

Objavljeno
19. maj 2006 13.25
Boštjan Cvek je Cerkno spremenil v magnet za ljubitelje jazza
Cerkno - Te dni je Cerkno slovenska džezovska prestolnica, saj je tam že enajsti festival džeza. Festival traja od četrtka, 18. maja, do sobote, 20. maja, in je eden največjih dogodkov v Cerknem. Prihaja občinstvo iz bližnje in daljne okolice. Festival je odvisen od številnih zanesenjakov, ki so Cerkno postavili na džezovski zemljevid sveta, eden od najbolj prizadevnih pa je gotovo organizator Boštjan Cvek.

Cvek pravi, da približno 20 odstotkov obiska sestavljajo domačini, drugo pa prebivalci okoliških mest. Na koncerte bolj znanih glasbenikov pride občinstvo iz vse Slovenije, vedno pa so med poslušalci tudi gosti iz Italije in Avstrije. Zadovoljen je, da dobro sodelujejo tako z ljubljanskim kot mariborskim džez festivalom in z Drugo godbo, saj ustvarjalnega dialoga med organizatorji drugih glasbenih dogodkov pogosto manjka. Z omenjenimi festivali imajo na neki način tudi soroden program, zato odlično sodelujejo, saj sta Bogdan Benigar in David Braun zelo odprta za vsakovrstno sodelovanje, tako strokovno kot programsko.

Ves denar, ki ga zberejo, namenijo za uresničevanje programa. Letos bo potekla triletna pogodba za sofinanciranje progama iz državnega proračuna, zato bodo jeseni podpisali novo triletno pogodbo z ministrstvom za kulturo. Cvek upa, da bo ministrstvo za program namenilo 30 odstotkov več denarja, ker bi radi ponudbo še izboljšali. Želijo si tudi, da bi na ministrstvu upoštevali tudi ves trud, ki ga vlagajo v festival, in jim namenili denar tudi za opravljeno delo, saj je deset let zastonjskega dela marsikomu vzelo polet.

Boštjan Cvek vse leto zbira informacije o tem, kdo bi bil zanimiv za nastop na festivalu, nato poskuša dobiti njihove plošče, jih pošlje različnim glasbenim strokovnjakom, na osnovi njihovega mnenja in tega, kaj novega lahko glasbeniki ponudijo, pa se odloči za sestavo programa; pri tem preveri tudi, da se nastopi v Cerknem ne bi prekrivali z gostovanji na drugih sorodnih festivalih v Sloveniji. Pri izbiri je odločilno mnenje strokovnjakov, ki so zasedbo videli v živo, torej njen nastop na odru. Letos je v program uvrstil veliko slovenskih glasbenih zasedb zato, ker so te ponudile zanimive nove projekte, ki jih je vredno predstaviti domačemu občinstvu. Vse tuje zasedbe bodo v Sloveniji nastopile prvič.

Sicer pa je za festival džeza v Cerknem značilno predvsem to, da se glasbeniki sprostijo, še posebej tisti iz tujine, in se pridružijo tridnevnemu prijateljskemu druženju ob glasbi. Pomen festivala pa ni zanemarljiv niti za turistično promocijo Cerknega in Cerkljanskega, je še dodal Cvek.

Program za petek

Drugi večer festivala bo uvedla nizozemska zasedba Pow Ensemble. Njen aktualni, na improvizaciji utemeljeni program Tap Hop! je kombinacija saksofona in računalniško proizvedenih zvokov, za katere ob veteranu nizozemske avantjazzovske srenje Lucu Houtkampu skrbi njegov mlajši sodelavec Tom Tlalim. Posebnost sedanje turneje je gost, pozavnist Joseph Bowie, ki ga nemara najbolje poznamo kot utemeljitelja newyorških Defunkt, pa tudi kot člana Bobby Previt's Bump, s katerimi je v Cerknem gostoval pred dvema letoma. Projekt Tap Hop! skupina izvaja s pomočjo posebnega računalniškega programa, ki plesalki stepa Marije Nie omogoča, da s plesom dirigira zvočno dogajanje. Ob tem pa se Pow Ensemble lotevajo tudi predelav jazzovskih standardov Duka Ellingtona, Fatsa Wellerja in Slima Gaillarda. Sledil bo nastop multiinstrumentalista Milka Lazarja – tokrat v vlogi pianista – z novim kvartetom: saksofonistom Primožem Fleishmanom, kontrabasistom Matejem Hotkom in bobnarjem Alešem Rendlo. 41-letni skladatelj, aranžer, dirigent, čembalist, saksofonist ..., ki je bil v osemdesetih med soustanovitelji novojazzovske zasedbe Quatebriga, pozneje pa član Štefbet Rifi, je doma tako v klasični glasbi kot jazzu (študiral je na oddelku za jazz in klasično glasbo Visoke šole za glasbo v Gradcu ter na Kraljevem konzervatoriju v Haagu dokončal študij čembala in baročne glasbe). Oba idioma združuje tudi v novem kvartetu.

Drugi dan Jazza Cerkno bo zaključil švedski novojazzovski kvartet Exploding Customer z našpičeno muziko, ki se spogleduje s free-jazzom in svobodno improvizirano godbo, hkrati pa tudi s soulom in celo klezmerjem. Ob ustanovnem članu, saksofonistu in glavnem avtorju glasbe Martinu Küchnu so v zasedbi še trobentač Tomas Hallonsten, kontrabasist Benjamin Quigley in bobnar Kjell Nordeson, med čigar reference med drugim sodi igranje v AALY Trio, Vandermarkovih School Days in s Petrom Brötzmannom. Četverico lahko pred preverbo v Cerknem preposlušate na živih ploščah, izdanih pri založbi Ayler Records, Live at Glenn Miller Café (2002) in Live at Tampere Jazz Happening (2006), ki pričata o njeni odlični zmogljivosti igranja.


Več o tem preberite v petkovi tiskani izdaji Dela.