Čepinovo dvojno nelagodje

Umetnik Matej Čepin se sočasno predstavlja v dveh celjskih galerijah s samo na prvi pogled različnima prisotopoma.

Objavljeno
23. november 2015 13.33
Matej Čepin
Brane Piano, Celje
Brane Piano, Celje
Celje – Do konca leta bo v kletnih prostorih med Gosposko ulico in ulico Na okopih na ogled razstava Mateja Čepina (1977) Pokrajina in spomin, do sredine decembra pa v Galeriji Plevnik-Kronkowska razstava La Notte. Celjski umetnik, ki si je namesto akademske izobrazbe pred leti raje izbral uk pri Veljku Tomanu, tako rekoč serijsko in za slovenske razmere nenavadno pogosto razstavlja. Ne samo v domačem Celju, tudi v uglednih mariborskih razstaviščih in celo na Dunaju, s svojimi deli pa pobira nagrade na piranskem Ex-temporu ter s tem – jezi umetniško srenjo in likovne kritike.

V kleti v starem mestnem jedru Celja se Čepin niti tokrat ni izneveril svoji maniri vzbujanja nelagodja skozi umetniško refleksijo današnjega časa, družbe ter položaja umetnosti in umetnikov samih v njej. Ni torej brezbrižen opazovalec sveta, nasprotno, je njegov kritik in napovedovalec prihodnosti.

Umetnostna zgodovinarka Nina Jeza o razstavi Pokrajina in spomin in o človeških lutkah v naravni velikosti, razstavljenih v kleti, ki jih razjeda in prekriva plesen, torej glive, pravi: »Fungiranje Mateja Čepina je svojevrsten poskus združevanja freudovskega Erosa in Tanatosa, ki je vnaprej obsojen na nemilostno kroženje v idiosinkratičnem diskurzu slehernega subjekta. Gliva je zajedavec, odvisen od medija, ki ga najeda. Tista plesen, ki počasi, a zato vztrajno in v primernem okolju tudi v neskončnost duši individuum, ki skuša zgolj vzdrževati tisto, kar bi šele moral postati: svobodno človeško bit.«

V Galeriji Plevnik-Kronkowska gre na prvi pogled za drugo Čepinovo ustvarjalno plat. A videz vara. S svojim najnovejšim slikarskim opusom z značilno tesnobo, odtujenostjo upodobljenega in odprto interpretacijo na velikih platnih prikazuje izseke poznojesenske pokrajine v zamolklih, reliefnih barvnih nanosih, na njih pa so ujete drobne človeške figure v vsej svoji krhkosti, minljivosti. Kustos razstave Matija Plevnik pojasnjuje: »Spokojnost narave in eksistencialistična ujetost človeka sprožata v opazovalcu občutek srhljivega – Freudov 'unheimlich'. Čepin se je izoblikoval v ustvarjalca, ki s svojo introvertirano severnjaško maniro ustvarja krajine, ki so pravzaprav duhovni portreti tako posameznika kot sodobne družbe kot celote.«