Aprila bi dopolnil sedemdeset let, a mu jih je bilo danih le štirideset. Negovan Nemec (1947–1987) se je z manj kot dvajsetletnim ustvarjanjem izčiščenih organskih modernističnih oblik zapisal med osrednja imena slovenskega kiparstva. V Križevniški cerkvi v Ljubljani bodo nocoj počastili trideseto obletnico njegove smrti z odprtjem razstave njegovih del.
Razstava Hommage Negovanu Nemcu: trideset let pozneje, ki bo temeljila na delih iz kiparjeve zapuščine, bo prinesla vpogled v njegovo ustvarjanje v osemdesetih letih preteklega stoletja, torej v Nemčevem poznem opusu, če je ob kiparju s tako kratko biografijo – za posledicami nesreče je umrl 26. avgusta 1987 v Ljubljani – sploh mogoče govoriti o poznem obdobju.
Posebnost postavitve bo, da bodo izčiščene, subtilne oblike njegovih skulptur postavljene v dialog s sakralnim prostorom in križem v Križevniški cerkvi, enem nekoliko manj znanih vrhuncev ljubljanskega arhitekturnega baroka.
Negovan Nemec. Foto: Egon Kaše
Napovedanih je deset kipov v kamnu in pet v bronu, med drugim iz kiparjevih ciklov Zagon in Mladostna zvedavost, že na dvorišču pa bo obiskovalce na tisto, kar jih bo pričakovalo v cerkveni notranjosti, opozarjala velika železna skulptura Preboj VI, ki je iz nekoliko starejšega Nemčevega kiparskega cikla in je nastala leta 1979. Odprtje razstave, katere kustosinja je nekdanja kiparjeva žena dr. Nelida Nemec in sodi v program 65. Ljubljana Festivala, bo nocoj ob 19.30, na ogled bo do 5. septembra.
Tankočutni
V svojem delu je izrazil občutek za likovno izčiščene, gladke, organske oblike, njegovo delo pa se je razvijalo v posameznih stopnjah oziroma kiparskih ciklih. Sprva se je posvetil motivu ščita, glavnino del pa posvetil motivu jedra, s čimer se je navezal na povojno evropsko tradicijo. Na potres leta 1976 v Posočju se je, denimo, odzval z ekspresivnim ciklom destrukcij, najštevilnejši cikel v njegovem delu pa so Živi ali beli kamni iz osemdesetih let, s katerimi se je uveljavil kot tankočuten oblikovalec vitalistične in erotične skulpture.
Harmonija življenja I, 1987, bron. Foto: Primož Brecelj
Desetletje po njegovi smrti so pripravili obsežen retrospektivni pregled njegovega dela v Goriškem muzeju v Kromberku, dvajseta obletnica njegove smrti pa je prinesla širok cikel razstav njegovih del na Ljubljanskem gradu, v Pilonovi galeriji v Ajdovščini, Galeriji Velenje, Obalnih galerijah Piran in Mestni galeriji v Novi Gorici, pri čemer so tedaj v nekdanjem kiparjevem ateljeju v Biljah odprli tudi novo stalno razstavo s kar okoli šestdesetimi deli. Atelje bo prizorišče večera, posvečenega kiparju, tudi ob letošnji obletnici, njegovemu opusu pa se bodo oktobra z okroglo mizo poklonili še ob prazniku občine Miren - Kostanjevica.
Osrednja osebnost
Trideset let pozneje je kiparjev opus enako subtilen in vznemirljiv, izzivalen in globoko nagovarjajoč, so pred odprtjem razstave zapisali na sedežu Ljubljana Festivala, pri čemer so citirali tudi pogled legendarnega profesorja na umetnostnozgodovinskem oddelku ljubljanske filozofske fakultete dr. Naceta Šumija na kiparja: »Negovan Nemec je osrednja osebnost svoje generacije na Slovenskem in eden najvidnejših ustvarjalcev slovenskega modernega kiparstva sploh, ki je s številnimi deli vtisnil svojevrsten pečat mnogim krajem na Primorskem, predvsem na Goriškem.«