Inventura 2016: MIG 21

 Razstava v mariborskem Portalu je bila sijajna manifestacija aktualnega družbenega in umetniškega trenutka

Objavljeno
28. december 2016 13.48
Peter Rak
Peter Rak

Razstava MIG 21 v mariborskem razstavišču Kibla Portal je v celoti izpolnila kriterije, ki so danes nujni za odmevnost nekega projekta – velikopoteznost, množičnost, sodelovanje velikih mednarodnih imen ter grandiozna forma.

Eden največjih magnetov razstave je bil nedvomno ruski zvezdniški kolektiv AEF + S z dizajniranimi produkti, obenem sterilno odtujenimi in – skladno z aktualno tehnicistično estetiko – neskončno očarljivimi in zapeljivimi. Ter spet njihova dvojna pozicija družbenega aktivizma in negiranja tega v maniri neobaročne apoteoze antiutopije. Kako se je naša percepcija sveta in posledično odzivanja nanj drastično spremenila, morda najbolje simbolizira Oleg Kulik, ki se je iz besnega psa transformiral v avtorja perfekcionistično zasnovanih fotografij, prezentacija se je ponovno vrnila v polje reprezentacije.

Prva v seriji štiriletnega projekta

Na razstavi je bilo mogoče opaziti še vrsto drugih tovrstnih dvojnosti. Sofisticirana in junk tehnologija, distančna avreatičnost in interaktivnost, mega skulpture in miniature, metjejska dovršenost in improvizacija, dokumentarizem in nadrealno, klasična platna in prostorske postavitve, velika imena in za splošno občinstvo skoraj anonimni avtorji ... Osrednja tema projekta so bile migracije, intenca avtorjev – kustosa sta bila Nina Jeza in Peter Tomaž Dobrila – je bila nedvomno afirmirati tovrstne procese, vendar bi lahko ob vseh odkritih in skritih simbolih in aluzijah razbrali predvsem shizofreno pozicijo abstraktne nedefiniranosti, ki blokira vsako omembe vredno socialno in politično mobilizacijo.

Kljub prevladi skupinskega, kolektivnega principa, se posamezna dela niso izgubila v kakofoniji impresij, kot je to primer pri večjih razstavnih projektih. Portal je dovolj velika in obvladljiva lokacija, da so opazne tako partikularnosti ter kakovost posameznikov kot celota. To je bil sijajno opredeljen današnji umetniški in družbeni trenutek, ki je povsem v znamenju kaotične nepredvidljivosti. Razstava je bila prva v seriji štiriletnega projekta Risk Change/Tvegaj spremembo, ki ga sofinancira program Ustvarjalna Evropa, vendar ni jasno, kakšne naj bi bile spremembe in kakšna so tveganja. Jasno je predvsem to, da nimamo niti na eno niti na drugo več skoraj nobenega vpliva, kar je izzivalno, vznemirljivo in strašljivo hkrati.