Na Dunaju Pilon v družbi Cocteauja

Bohemi z Montparnassa: Od danes v BrotFabrik razstava del svetovno znanega Jeana Cocteauja ter slovenskega Parižana Vena Pilona.

Objavljeno
18. februar 2016 12.31
V. U.
V. U.

V ljubljanskem Centru za sodobno fotografijo Photon, ki deluje tudi v dunajski BrotFabrik, nekdanjem pekarniškem kompleksu, preurejenem v kulturni center, kjer danes najdeš galerije, glasbene založbe, agencije in še kaj, napovedujejo zanimivo razstavno soočenje dveh pomembnih imen umetnosti prve polovice 20. stoletja.

Prvi je znameniti pesnik in širši literat, filmar ter vizualni umetnik Jean Cocteau (1889–1963), drugi pa nekaj let mlajši klasik slovenske umetnosti, sicer pa v Parizu živeči slikar ter fotograf Veno Pilon (1996–1970). Naslov razstave bo Bohemi z Montparnassa. Fotografski portreti Jeana Cocteauja in Vena Pilona.

Jean Cocteau: Amedeo Modigliani, Pablo Picasso in André Salmon pred Café de La Rotonde na Montparnassu, 1916. Foto: Wikipedija

Serijo posnel v enem samem popoldnevu

Kot zapišejo v centru, je Cocteau leta 1916 v enem samem popoldnevu posnel serijo fotografij, v katerih nastopajo pomembne figure pariške umetniške scene iz četrti Montparnasse. Gre za dragoceno dokumentarno gradivo o tedanji umetniški sceni, saj na fotografijah in v filmih med drugimi nastopajo Pablo Picasso, Amedeo Modligiani in Max Jacob, fotografije pa so spontano nastale v času, ko je bil Pariz komaj 100 kilometrov oddaljen od fronte prve svetovne vojne.

Cocteaujeve fotografije nimajo le dokumentarne vrednosti, ampak jim priznavajo tudi pomemben prispevek k estetiki fotografije. Primerki, ki bodo prisotni na razstavi, izhajajo iz zbirke Klüver/Martin Collection iz New Yorka in bodo šele drugič predstavljeni v Evropi. Gostovanje je vezano na jubilej, saj letos od njihovega nastanka mineva natanko stoletje.

Veno Pilon: Portret kiparja Ossipa Zadkina, 1936. Foto: Arhiv Centra za sodobno fotografijo Photon

De Chirico, Rodčenko, Zadkine, Campigli ...

Kot je znano, Pilon prve svetovne vojne ni doživljal z distance, saj je bil mobiliziran, po služenju na bojiščih in umetniškem delu v rodni Ajdovščini pa se je ob koncu 20. let ustalil v Parizu in hitro postal integralni del tamkajšnje umetniške scene.

V osnovi je bil seveda slikar, a je njegov opus zelo pomemben tudi na področju fotografskih portretov in nadrealističnih eksperimentov. V 30. letih je ustvaril serijo portretov umetnikov, kot so Giorgio de Chirico, Aleksander Rodčenko, Ossip Zadkine in Massimo Campigli, in tudi sicer je bil znan po fotografiranju umetnikov v njihovih ateljejih na območju Montparnassa. Njegove fotografije, ki bodo v izboru razstave, imajo domicil v zbirki Galerije Vena Pilona v Ajdovščini, ki je tudi partnerka in koproducentka projekta.

Razstava bo na Dunaju na ogled do 16. aprila, v času letošnje izdaje osrednjega Photonovega projekta, festivala Fotonični trenutki, pa bo dostopna tudi v Ljubljani. Termin razstave bo od 1. junija in 22. julija.