Napol nazaj v galerijo

Po 16 letih se je Vstop prost s celjskih ulic vsaj delno spet vrnil v Likovni salon Celje

Objavljeno
12. junij 2015 17.28
Vstop prost
Brane Piano, Celje
Brane Piano, Celje
Celje - Društvo likovnih umetnikov Celja (DLUC) je letos pripravilo že 16. Vstop prost - festival urbanih umetniških intervencij, akcij, performansov in instalacij v mestnem jedru Celja. Prvotni koncept, ki je celjske in gostujoče umetnike vodil vrsto let, namreč, da mora umetnost stopiti iz galerij na ulico in tam neposredno nagovoriti mimoidečega, je letos nekoliko ublažen. Del Vstopa je (bil) tako na ogled tudi v Likovnem salonu Celje.

Letošnji festival so v DLUC poimenovali Vstop prost za Pelikana in razlog je najti v razstavljenih delih Andrejke Džakušič, ki je svojo instalacijo Zemlja postavila pod stare črno bele fotografije industrijskega Celja legendarnega celjskega fotografa Josipa Pelikana. Pa tudi pred Likovnim salonom, kjer že vrsto let skulptura Josipa Pelikana z dvignjeno roko zaustavlja mimoidoče zaradi fotografiranja, obenem pa simbolično odsvetuje vstop v likovno galerijo.

Druga zanimivost letošnjega festivala je gotovo ta, da je bil vselej odprt tudi za robne in drugačne zvrsti umetnosti, na primer glasbo. Tako tudi tokrat ne gre le za likovno, temveč zlasti uprizoritveno ter glasbeno umetnost. In če je znal biti Vstop, tradicionalno meseca junija, razdeljen na posamezne umetniške projekte skoraj skozi ves teden, je letos zožen na tri dneve - od srede do petka, 12.6., ko ga je tudi konec.

Pa vendar - večina Vstopa se je vendarle dogajala na celjskih ulicah. Estela Žutič je na križišču Stanetove in Prešernove ulice izvedla performans Lažji kot zrak. Željko Opačak je v mestnem jedru in v Likovnem salonu izvedel umetniško akcijo in zavrtel video Enakost. Gilles Duvivier je na Trgu Celjskih knezov in v Likovnem salonu predstavil svoj performans in instalacijo To put together some objects: to propose & to open meanings. Performans in instalacijo Zemlja je v mestu in v razstavišču postavila tudi Andreja Džakušič. Digilespi so v mestnem središču na prostem izvajali koncert Flying carpet open air edition, umetnik Amper-O-Mat pa je v Prešernovi ulici izvedel zvočni performans Metastezija. Milojka Drobne je v mestu in v Likovnem salonu izvedla akcijo in instalacijo Ustvarjen po meri, Iva Tratnik pa je prav tako v mestu in v razstavišču izvedla eksperimentalno gibalno delavnico izvajanja giba iz slike Max Ernst. Potem pa so The Quantum Orcestra izvedli še koncert z naslovom Alternativa klasične glasbe.

Zgolj v Likovnem salonu so letos sodelovali še Borut Holland z instalacijo oziroma kolažem Zahodnokrščanska teokracija, Adolf Mljač s portretoma in instalacijo Pokneženi grof Ulrik Celjski in Bori Župančič z instalacijo Starograjski za pokušino - domišljijskimi karikaturami Celjskih grofov.

Vstop prost si je vsaj v Celju v dobrem poldrugem desetletju zgradil ugled sežete umetniške intervencije v starem mestnem jedru, med katero celjski umetniki in povabljeni gostje od drugod neobremenjeno prikažejo svoja umetniška raziskovanja in s tem nakažejo smeri razvoja umetniškega izražanja in odzivanja na umetniške in družbene izzive sodobnega časa. Z lahkotnostjo, s kakršno po dveh, treh dneh svoje stvaritve pospravijo in jih je le redkokdaj še kje videti, njihove intervencije na mestne ulice jemlje tudi naključno občinstvo. Prav to pa je dejansko prvotna ideja Vstopa: biti med ljudmi vsaj za dan, dva.