Nove pridobitve v MG+MSUM: Dekleta, jelen in narcis

Odkupi umetniških del: Letošnje pridobitve MG+MSUM v znamenju NSK, OHO, fotografske dediščine in donacij.

Objavljeno
21. december 2017 09.17
Posodobljeno
21. december 2017 11.00
Vojko Urbančič
Vojko Urbančič

Na letošnjem seznamu novih pridobitev MG+MSUM prevladujejo donacije skoraj ekskluzivno avtorjev samih, proračun za odkupe pa je omogočil širitev zbirk z deli iz domen OHO in NSK ter pridobitev obsežne zapuščine fotografa in kronista kulturnega ter subkulturnega­ dogajanja Božidarja Dolenca.­

Edini odkup, namenjen širitvi­ mednarodne zbirke Arteast 2000+, je pridobitev projekta Iščem moža s potnim listom EU Tanje Ostojić.

»Letos smo dobili samo 30.000 evrov za odkupe, kar je sramotno nizka vsota za osrednjo institucijo za moderno in sodobno umetnost, pa še ta vsota ni bila zajeta v odločbi za leto 2017, ampak smo jo dobili šele po številnih prošnjah na ministrstvo za kulturo. Samo upamo lahko, da se situacija ne bo ponovila naslednje leto,« je bila do razreza javnih sredstev, namenjenih hišni politiki odkupov, kritična direktorica Zdenka Badovinac.

Vključno z donacijami je na letošnjem seznamu novih pridobitev MG+MSUM dvanajst enot, med njimi tudi tiste, ki ne predstavljajo posamezne umetnine, pač pa precej širše gradivo. Ena takšnih je gotovo odkupljena zapuščina pred slabim desetletjem umrlega fotografa ­Božidarja Dolenca (1950–2008), ki je postavil v središče svojega dela ljudi in nove pristope k dokumentarni fotografiji ter spremljal dogajanje na področju subkulture. Tudi likovno dogajanje, odprtja razstav.

Popis njegove obsežne zapuščine črno-belih filmov leica, barvnih diapozitivov leica, kontaktnih kopij, raznih delovnih kopij in fotografij­ razstavnega formata še poteka. Samo število filmov, denimo, obsega več tisoč enot.

Dvakrat NSK

Fenomen Neue Slowenische Kunst je na letošnjem seznamu odkupov zastopan z dvema deloma. Starejše, Multipliciran delavec z jelenom (1982–2017), sodi celo v leta pred ustanovitvijo Irwina ali krovne NSK, v čas razstave Ausstellung ­Laibach Kunst v ljubljanski Galeriji Škuc leta 1982, na kateri je skupina udejanjila vrsto programskih točk in metod dela.

Multipliciran delavec z jelenom je bil s fotokopijami podobe metalca, povzete po plakatu za Prvi kongres Zveze metalcev iz leta 1945, ena izmed dveh celostenskih kompozicij, na njej pa je v smislu apropriacije visela podoba sira Edwina Landseerja Monarch of the Glen (Vladar doline) iz leta 1851 z motivom jelena.

Irwin je na seznam odkupov prodrl z desetletje mlajšim, široko znanim poklonom Kazimirju Maleviču na moskovskem Rdečem trgu, z akcijo Črni kvadrat na Rdečem trgu, ki so jo z Michaelom Bensonom in skupino umetnikov iz nekdanje Jugoslavije ter ruskimi kolegi, kritiki in kustosi izvedli junija 1992. Na Rdečem trgu so nenapovedano razgrnili ogromen kvadrat iz črnega blaga, pri čemer se moskovska milica ni vmešala, prav tako ne agenti Zvezne varnostne službe (naslednica KGB) v civilu.

Na seznamu odkupov je tudi eksperimentalni, angažirani film RG Vietnam Nuše in Sreča Dragana iz leta 1969, iz časa njune pripadnosti gibanju OHO, avtorja pa sta na seznamu novih pridobitev zastopana tudi z donacijo slabo desetletje mlajše grafične mape Iz vzhoda na vzhod iz leta 1978. Gre za darilo Sreča Dragana.

Tanja Ostojić, po rodu iz Titovega Užica, katere instalacija Iščem moža s potnim listom EU (2000–2005), sestavljena iz fotografij, videa, različnih dokumentov in internetnega projekta, je edini letošnji odkup za mednarodno zbirko Arteast 2000+, je ta projekt zastavila tako, da se je v obliki oglasa za iskanje moža z ustreznim potnim listom gola in pobrita – v podobi zapornice, oropane vsega – predstavila na medmrežju, se kasneje dejansko poročila s Klemensom G. iz Kölna in dobila vizum za Nemčijo.

Danes ta feministično usmerjena vizualna avtorica, ki postavlja v ospredje lastno telo, razumljeno kot politično orodje, deluje v Berlinu, v okviru projekta Iščem moža s potnim listom EU pa je izvedla niz performansov, poroko in naposled ločitveno zabavo.

Donacije

Tudi na seznamu letošnjih donacij MG+MSUM so nedvomni »muzejski kosi«, z izjemo fotografije Vogal Ivana Dvoršaka iz leta 1970, označene za eno najpomembnejših v opusu tega fotografa Mariborskega kroga, ki je darilo zasebnika, pa gre vselej za darila umetnikov. Slikar Emerik Bernard je za stalno razstavo Moderne galerije podaril reprezentančno sliko Narcis teži iz simetrije iz leta 1983. Velikokrat jo je uvrstil v svoje razstave, nazadnje je bila na začetku leta v izboru njegove pregledne predstavitve v Círculo de Bellas Artes v Madridu, v stalni postavitvi MG pa je dostopna od junija.

Z obsežno donacijo 57 fotografij iz širokega časovnega loka med letoma 1959 in 2014 se je izkazal fotograf Stojan Kerbler, ki bo prihodnje leto v MG ob osemdesetletnici predstavljen z retrospektivo. V zbirki je bil z najprepoznavnejšimi deli že zastopan, tokratna donacija pa zajema izbor njegovih fotografij, od manj znanih segmentov zgodnjega dela do serije Dvorišča, s katero je začel leta 2004.

Slikarka Petra Varl je donirala sliko Deklica z nitko iz leta 2011, šest grafik iz leta 2013 in dve knjigi umetnika iz let 2010 in 2014, Herman Gvardjančič štiri risbe iz leta 1984, končna točka med donacijami pa je video Obzornik 63 – Vlak senc Nike Autor, letošnje predstavnice Slovenije v nacionalnem paviljonu na 57. Beneškem ­bienalu.