O avtoportretu v času, ko je glavni imperativ »jaz«

Program ljubljanskega Photona bo nadaljevala razstava Onkraj sebe, posvečena avtoportretu v času družbenih medijev.

Objavljeno
30. marec 2018 16.33
V. U., STA
V. U., STA

V Photonu - Centru za sodobno fotografijo v Ljubljani bodo ob 19. uri odprli razstavo Onkraj sebe - avtoportret v času družbenih medijev.

Tema razstave bodo vprašanja relevantnosti avtoportreta – predvsem v medijih fotografije in videa – kot umetniškega motiva v času in kontekstu družbenih omrežij.

Kot sta zapisala kustosa razstave Dejan Sluga in Metka Zupanič, je sodobna kultura s pojavom socialnih omrežij postala obsedena s samoupodabljanjem in samoprezentacijo, saj zavestno spreminjamo naša življenja v nek paralelni svet, oblikovan po naših predstavah in željah.

Narcisizem v domeni potrošništva

Družba, katere glavno gonilo je potrošništvo, reproducira narcistične, vase zagledane osebnostne strukture prebivalstva, katerih glavni imperativ je »jaz«. Socialne komunikacije postajajo del virtualnih svetov zabavne industrije, v ustvarjanju vseprisotnosti v svetu socialnih omrežij pa igra pomembno vlogo ravno fotografsko samoupodabljanje na način selfijev.

Upodabljanje samega sebe je bila nekoč domena umetnosti, v zadnjem času pa smo priče izjemni širitvi avtoportreta iz sveta umetnosti v širšo kulturo, in zaradi tega dejstva se zdi toliko bolj pomembno ponovno preizprašati pomen tega od nekdaj pomembnega žanra. Umetniki so se skozi zgodovino upodabljali iz različnih vzgibov – nekdaj jim je avtoportret služil bolj kot ogledalo za raziskovanje lastnega jaza, v novejšem času pa samopodoba postane medij za preizpraševanje različnih družbenih tem.

V razstavnem projektu Onkraj sebe želijo v ospredje postaviti vprašanje relevantnosti (zlasti fotografskega) avtoportreta kot umetniške prakse v današnjem času. Po drugi strani želijo nasloviti tudi vprašanja problematike narcisizma v umetnosti nasploh, zlasti pa v fotografskih in video delih umetnikov.

Neskončne možnosti eksperimenta in manipulacije

Razstavni projekt obsega dela avtorjev, ki za prezentacijo samih sebe uporabljajo predvsem medij fotografije, ki jim ponuja možnosti neskončnega eksperimentiranja, preoblikovanja in manipuliranja z lastno podobo, preko žanra avtoportreta pa preizprašujejo družbene in osebne teme.

Avtorji Uroš Djurić, kolektiv G.R.A.M, Nika Oblak Primož Novak, Dušan Kochol, Paula Muhr, Evelin Stermitz in Tomaž Tomažin v svojih delih na različne načine problematizirajo potrošniško družbo in vlogo posameznika v njej. Kot ustvarjalni navdih jim služi estetizirana vsakdanjost v obliki spektakelskih dogodkov in fascinantnih učinkov, ki se dogajajo v vseh sferah, od politike, družbene angažiranosti (npr. feminizma), pop kulture in umetnosti.

V izbranih delih s tem, ko v ospredje postavljajo sebe, razgaljajo stereotipe vsakdanjega življenja in ustvarjajo konceptualne fotografske projekte, kjer pa je osnovni motiv manipuliran in podvržen različnim intervencijam.

V ospredju del so tako predvsem samoironija, humor in narativnost, avtorji pa se nam prikazujejo kot »konstruirane identitete« v različnih družbenih sferah sodobnega življenja, sta še zapisala kustosa.