Sedem desetletij Matjaža Vipotnika

Jubilej Prešernovega nagrajenca, ki je zaznamoval razvoj grafičnega oblikovanja od 70. let minulega stoletja dalje.

Objavljeno
29. september 2014 12.57
mpi_Kultura -Matjaz Vipotnik
V. U. Delo.si/STA
V. U. Delo.si/STA
Oblikovalec Matjaž Vipotnik danes praznuje 70. rojstni dan. Njegov ustvarjalni opus temelji na oblikovanju vidnih sporočil s področja kulture, poleg tega je najvidnejši predstavnik tistih, ki so ponesli glas o kakovostnem slovenskem oblikovanju v svet. Predlani je prejel Prešernovo nagrado za življenjsko delo.

Kot je dejal ob jubileju, ne ve, kaj bi spodbudnega izjavil o današnjem času, ki je »strašljiv in nehuman«.

»Pravzaprav je vse to povedal že marsikdo, vendar se slednji glas razuma izgubi v labirintih vulgarnega liberalizma. To je danes in tukaj naša stvarnost. O tem je srhljivo govoril letošnji Prešernov nagrajenec, pisatelj Vladimir Kavčič; k njegovemu prizadetemu nagovoru civilni družbi in predvsem politiki nimam česa dodati. Toda zgodilo se ni nič, ker tej družbi manjka 'luč srca',« je zapisal za STA.

Vipotnik je zaznamoval razvoj slovenskega in bivšega jugoslovanskega grafičnega oblikovanja od 70. let minulega stoletja pa do danes. Ustvaril je obsežen opus plakatov za kulturne dogodke in gledališke predstave, gledališke scenografije, knjige in knjižne zbirke.

Oblikoval je tudi celostne grafične podobe za kulturne ustanove in gospodarske organizacije, med drugim leta 1995 za STA. Njegovo oblikovanje odlikujejo kakovost, ustvarjalna inovativnost, sporočilna moč in svojstven, zelo živ in kultiviran likovni jezik, je pisalo v utemeljitvi Prešernove nagrade.

Obtožba rušenja bratstva in enotnosti

Za njegove plakate je bila, kot je zapisal Stane Bernik, pogosto značilna družbenokritična nota. Za plakat za predstavo Ujetniki svobode v režiji Janeza Pipana je bil celo obtožen na zagrebškem okrožnem sodišču »rušenja bratstva in enotnosti jugoslovanskih narodov«. Kot je dejal v intervjuju za STA ob prejemu Prešernove nagrade, je gledališče »nekakšno zrcalo družbe. Reagira na anomalije in stranpoti. Nekakšen družbeni korektiv je. Razgalja črva v jabolku. Podobno je z gledališkim plakatom, ki predstavo promovira.«

V začetku 70. let minulega stoletja je kot član skupine MSSV, ki so jo malo pred tem poleg njega ustanovili Sašo Machtig, Peter in Judita Skalar ter Janez Suhadolc, sodeloval pri snovanju celostne podobo za Ljubljansko banko (LB), nato so sledile številne druge celostne podobe tako za gospodarstvo kot za kulturne institucije. Pozneje je sicer prenehal sodelovati z gospodarskimi organizacijami, saj ga je, kot je tedaj povedal za STA, oblikovanje za kulturo popolnoma vsrkalo.

Matjaž Vipotnik (1944) je študiral na Akademiji Brera v Milanu, vzporedno je obiskoval tečaj na katedri za grafično oblikovanje milanske Visoke šole za industrijsko oblikovanje Castelo Sforzo. V Ljubljani je deloval v studiu MSSV, nato v Studiu Vipotnik. Za svoje delo je prejel vrsto nagrad, med njimi še nagrado Prešernovega sklada in skupinsko Prešernovo nagrado za izvedbo predstave ob 100-letnici Ivana Cankarja.