Fotonični trenutki: Srečanje starih bohemov Cocteauja in Pilona

V tukajšnjem prostoru ena opaznejših zgodb o uspehu tokrat odvija osmič in prinaša številne zanimive projekte fotografov.

Objavljeno
01. junij 2016 18.07
Vojko Urbančič
Vojko Urbančič

Serija 25 razstav, tradicionalen natečaj Portfolio Review, ki bo nadobudnim avtorskim fotografom znova omogočil stik z mednarodnimi kustosi, predstavniki festivalov, uredniki, galeristi in še kom, večerne projekcije, predavanja, okrogle mize, podelitev nagrade. To so krovne poteze letošnjih Fotoničnih trenutkov, ki so z odprtji osrednjih razstav že prešli v osrednji del.

Fotonični trenutki so v tukajšnjem prostoru ena opaznejših zgodb o uspehu. Festival z rojstnim listom iz leta 2005 in prvotno oznako Salon fotografije Jugovzhodne Evrope je že ob drugi izdaji zrasel v Mesec fotografije, s čimer se je tukajšnji prostor vpisal v gosto mrežo podobnih, običajno jesenskih fotografskih prireditev po stari celini. Zatem se je oprijel programske strukture niza razstav s poudarkom na središčni skupinski s sodobnimi avtorji iz Jugovzhodne Evrope, s peto izdajo v sezoni 2010 pa je postal bienalen, kar ostaja še danes.

Vzporedno so v ljubljanskem Centru za sodobno fotografijo Photon, njegovem tradicionalnem organizatorju, v navezi z drugimi partnerji uspeli v Ljubljano pritegniti tudi dela izjemnih imen svetovne fotografije. Na minulih izdajah so to bili predvsem Lee Miller, osrednji klasiki fotoreportaže projekta Magnum’s First, pred dvema letoma Josef Koudelka, letos pa je to Sebastião Salgado.

Jean Cocteau & Veno Pilon

Ob razstavi tega brazilskega velezvezdnika avtorske fotografije festival že ponuja projekte Moč telesa Sarajevčana Almina Zrna v Cankarjevem domu, arhitekturne fotografije z naslovom arhiTEKSTURE Virginie Vrecl v Kavarni NUK in v Arhitekti ter v Mikadu projekt (Ne)znano Mirjam Čančer, Andreja Lamuta, Katre Petriček in Jona Žagarja, ki so ga odprli z nevsakdanjo oznako »samostojne odcepitvene faze od študija fotografije na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje«.

Včeraj je sledilo odprtje osrednje festivalske historične razstave Jean Cocteau & Veno Pilon: Bohemi z Montparnassa v Photonovih matičnih prostorih v Šiški, na kateri sta se znova srečala dva protagonista pariške umetnostne scene izpred stoletja oziroma nekaj manj.

Prvi iz naslova je seveda znameniti literat, filmar in vizualni umetnik (1889–1963), drugi pa nekaj let mlajši primorski klasik (1996–1970), ki je rojstno Ajdovščino v 20. letih minulega stoletja zamenjal za Pariz. Znova sta se srečala zato, ker je Photon projekt februarja predstavil že v svoji dunajski izpostavi v kulturnem centru BrotFabrik.

Cocteau je v izboru predstavljen s fotografijami, ki jih je v enem samem popoldnevu posnel leta 1916, na njih pa ujel ključne figure pariške umetniške scene iz četrti Montparnasse, kjer se je že v naslednjem desetletju ustalil tudi Pilon. Gre za dokumentarno gradivo o tedanji umetniški sceni s Pablom Picassom, Amedeom Modligianijem, Ericom Satiejem in Maxom Jacobom, fotografije, ki izhajajo iz Klüver/Martin Collection iz New Yorka, pa so nastale v času, ko je bil Pariz komaj 100 kilometrov oddaljen od fronte prve svetovne vojne.

Med njo je bil mobiliziran tudi Pilon, katerega opus je poleg slikarskega pomemben tudi na področju fotografskih portretov in nadrealističnih eksperimentov. V 30. letih je ustvaril serijo portretov umetnikov, kot so bili Giorgio de Chirico, Aleksander Rodčenko, Ossip Zadkine in Massimo Campigli ... Fotografije v izboru tokratne razstave imajo domicil v zbirki njegove matične galerije v Ajdovščini.

Prav tako včeraj so v ljubljanski Galeriji Janeza Boljke odprli razstavo Tomaža Črneja, ki vse, ki vztrajajo pri užitju mesa, sooča s podobami iz klavnice, kakršne jim potrošniška ureditev sveta zelo rada prihrani, v mariborski Fotogaleriji Stolp (festival ob Ljubljani poteka še v Mariboru in Kamniku) pa razstavo Eve Šuštar, Maje Modrinjak in Đejmi Hadrović, ki jih povezuje interes za, citiramo, ženski svet.

Poklon madžarskemu umetniku

Veliko odprtij razstav bo tudi danes, osrednje med njimi bo odprtje projekta PhotoMagic ob 18. uri v Slovenskem etnografskem muzeju. Napovedujejo ga kot poklon predlani umrlemu madžarskemu fotografu in umetniku Gáborju Kerekesu, katerega opus ostaja širši evropski javnosti dodobra nepoznan, ob njegovih stvaritvah pa bodo v izboru tudi dela podobno eksperimentalnih tukajšnjih ustvarjalcev Staneta Jagodiča in Branka Lenarta.

V MGLC bodo ob 19. uri odprli razstavo Drugi dom hrvaške fotografinje in predlanske nagrajenke Portfolio Reviewja Marine Paulenka, in sicer na temo sledi življenja v edini hrvaški ženski kaznilnici v Požegi, v Balassi inštitutu pa ob 20. uri razstavo Berlin Bhf. Madžarke Anne Tihanyi.

V CD bodo že ob 13. uri odprli razstavo Nove stare kompozicije avtorice Emine Djukić, v zaklonišču pod Parkom slovenske reformacije pa ob 21. uri še široko zastavljen skupinski projekt ISO0 na temo eksperimentiranja z različnimi tehnologijami in postopki.

Do izteka programa bodo Fotonični trenutki postregli še z marisčim, denimo 7. junija z razstavo Memory Lab v Galeriji Kult3000, skupnim projektom mreže Evropskega meseca fotografije na temo prespraševanju spomina in obravnavanja zgodovine skozi umetnost (aktualni bodo konflikti od druge svetovne vojne, prek vojn v Jugoslaviji, do spopadov na Bližnjem vzhodu), zadnje odprtje v njegovem okviru pa bo pripadlo Delovemu fotografu Jožetu Suhadolniku, ki se bo 23. junija v Galeriji Vžigalica na razstavi Fotozgodbe: 35 let predstavil z izsekom fotoesejev iz svoje fotoreporterske kariere. S podobami iz serij Cirkus, Černobil, Zatolminski sirarji, Eritreja in Ravenski pustovi.