London - Bristolski pionirji triphopa – glasbenega stila, ki ga krasijo počasni plesni ritmi in lebdeči zvoki z zasanjanim vokalom – Massive Attack so pravkar izdali zbirko svojih največjih uspešnic, ki so jo poimenovali Collected (Virgin, Dallas). Na plošči je zbranih štirinajst skladb, ki zajemajo obdobje med letoma 1990 in 2003, obdobje, ko je skupini uspelo izdati le štiri prave albume.
Korenine Massive Attacka sicer segajo že v prvo polovico osemdesetih let prejšnjega stoletja, ko je skupina obetavnih mladih didžejev pod skupnim imenom Wild Bunch obvladovala bristolsko nočno življenje. Njihov izbor glasbe je bila tipična britanska mešanica punka in novega vala na eni strani ter črnskih zvokov reggaea, rhythm and bluesa in hiphopa na drugi. Na vrhuncu njihovega uspeha po klubih so pritegnili takšno množico, da v Bristolu pravzaprav ni bilo več živih skupin. Leta 1987 sta se Mushroom in Daddy G iz zasedbe Wild Bunch združila z grafitarjem 3D in ustanovili so skupino Massive Attack.
Po prvem singlu Daydreaming, ki je izšel leta 1990, so se pripravljali na izid prvenca, ta pa je pod nazivom Blue Lines izšel leto kasneje. Tako na singlu kot tudi na albumu se jim je pridružil še nekdanji wildbunchovec Tricky, ki se je s svojim tarnajočim rapanjem popolnoma zlil z glasbeno podlago. Nekaterim skladbam so dodali še gostujoč ženski vokal in triphop je bil rojen.
Za pomemben del širše prepoznavnosti skupine je kriv nepričakovan uspeh singla Unfinished Sympathy s Sharo Nelson na vokalu. Nekatere televizijske postaje in revije so pesem določile kot eno najboljših vseh časov, na BBC pa so ob prelomu tisočletja izjavili, da pesem tudi po desetih letih ostaja med najboljšimi, saj mehča srce in spodbuja um tako kot balade Burta Bacharacha ali melodije Paula McCartneyja (misleč na tiste iz obdobja Beatlov). V tem času je morala zaradi prvega ameriškega napada na Irak skupina v svojem imenu opustiti besedico Attack, ta malenkost pa je razširila radovednost in še razširila krog njihovih oboževalcev.
Po drugem albumu Protection je skupino zapustil Tricky, ki se je posvetil uspešni solistični karieri, ženske vokale na tej plošči pa je odpela Tracey Thorn iz dueta Everything But the Girl. Tudi ta album je bil takojšnja uspešnica in je v celoti izšel tudi v dubovski različici, obračanje gumbkov pa so prepustili britanskemu dubovskemu magu Mad Professorju . Po štiriletnem premoru so znova presenetili z izvrstnim in do takrat najbolj temačnim albumom Mezzanine (gostujoči vokalistki sta bili tokrat Elizabeth Fraser iz Cockteau Twins in Sara Jay), pet let kasneje pa ne preveč navdušujočim 100th Window, na katerem sta sodelovala Sinéad O'Connor in Horace Andy.
Zbirka uspešnic Collected ponuja dober pregled ustvarjanja skupine, ki je v popularno glasbo vnesla nov stil, ki je poleg britpopa zaznamoval otoško popularno glasbo devetdesetih let prejšnjega stoletja. Škoda, da je na zbirki zmanjkalo prostora za njihov prvi singel Daydreaming kot tudi za zanimivo priredbo skladbe Marvina Gaya I Want You, ki je plod sodelovanja z Madonno. Vse ostalo je tu.