Mona Liza je Leonardov ljubimec

Delo naj bi kot še nekaj drugih navdihnil Gian Giacomo Caprotti, ki so ga klicali Salai.

Objavljeno
04. februar 2011 12.02
Urša Splichal
Urša Splichal
PARIZ – Mona Liza velja za najbolj slavno delo Leonarda da Vincija. Slika že dolgo buri duhove. Stoletja že ljubitelji umetnosti debatirajo o skrivnostnem nasmešku portretiranke, pred kratkim so s povečevalnim steklom v njenih očeh našli skrivne drobne številke in črke. Zdaj se zdi, da Mona Liza skriva presenetljivo skrivnost: ona je v resnici on!

Poznavalci menijo, da je na slavnem portretu Lisa Gherardini, 24-letna žena bogatega firenškega trgovca s svilo. Sredi prejšnjega meseca je italijanska umetnostna zgodovinarka Carla Glori sporočila, da je na sliki Bianca Giovanna Sforza, hči Ludovica il Mora, plemiča, ki je živel pred petsto leti in je imel nadzor nad krajem Bobbio, na sliki naj bi bil tudi tamkajšnji most. Zdaj umetnostni zgodovinar Silvano Vinceti trdi, da na sliki sploh ni ženska. Delo naj bi navdihnil Gian Giacomo Caprotti, ki je z renesančnim umetnikom delal od otroštva in je bil njegov zaupanja vreden spremljevalec. Caprotti je k Leonardu prišel okoli leta 1490, star je bil deset let. Naslednjih dvajset let je delal kot mojstrov asistent, v tem času je pridobil vzdevek Salai , majhen vrag. Vinceti pravi, da je bil Caprotti, vitek in ženstven mladenič kodrastih las, model za nekaj erotičnih risb in več Leonardovih del, tudi dve sliki sv. Janeza Krstnika. Med temi deli in Mono Lizo so očitne podrobnosti, še posebno okoli ust in nosu, pravi Vinceti, predsednik italijanskega komiteja za ohranitev kulturne dediščine: »Salai je bil Leonardov najbolj priljubljen model, Leonardo je v Mono Lizo zanesljivo vključil njegove značilnosti. Salai je bil zelo čeden in najverjetneje tudi Leonardov ljubimec. Kradel mu je in mu povzročal veliko problemov, a mu je umetnik vedno oprostil.« Svojo teorijo je podkrepil še z enim dokazom: v očesu Mone Lize je odkril črko s, kar naj bi pomenilo Salai.

Vincetijeva trditev je povzročila pravi vihar v umetniškem svetu, številni umetnostni zgodovinarji se z njim ne strinjajo. Pietro Marani, poznavalec Leonarda in avtor več knjig o umetniku, je teorijo že označil za neosnovano. O tem, kdo je na sliki, imajo strokovnjaki različna mnenja; nekateri menijo, da je Mona Liza s skrivnostnim nasmeškom v resnici mojstrov avtoportret, drugi pravijo, da je bila osnova umetnikova mati.