Slovenci doma, Mubarak pa je vendarle naš partner

Iz Hurgade in Šarm el Šejka so se vrnili slovenski turisti.

Objavljeno
04. februar 2011 08.17
Jadran Vatovec, Boštjan Fon
KAIRO, BRNIK – Če govorimo o Egiptu in njegovem predsedniku Hosniju Mubaraku, je - kljub vsemu, kar se je v tej bližnjevzhodni državi dogajalo v zadnjih dneh - treba vedeti, da je za ZDA, Evropsko unijo in ne nazadnje žal tudi za našo državo (za slovensko vlado) prioriteta predvsem vzdrževanje in razvijanje čim uspešnejšega gospodarskega sodelovanja ter čim bolj prijateljskih odnosov z zdajšnjimi egiptovskimi oblastniki. Egipt je, kot je premier Borut Pahor poudaril že pred več kot enim letom, ob robu svojega obiska v Kairu (decembra 2009 je tja odpotoval s kar 80-člansko vladno-gospodarsko delegacijo), prijateljska država ter, še celo več, tudi najpomembnejša slovenska gospodarska in politična zaveznica v tamkajšnji regiji.

Ne samo da so takrat v egiptovski prestolnici za goste iz Slovenije priredili veličastno slovensko-egiptovsko poslovno konferenco, podpisali so tudi sporazum, konvencijo in dva memoranduma, ki naj bi omogočili še tesnejše povezovanje. Dva meseca pred tem (oktobra 2009) se je v Sloveniji osebno mudil Mubarak, ki že 30 let v Egiptu velja za nekakšnega deus ex machina, edinega naddržavljana, ki lahko, ko hoče, dobesedno kar koli uredi, dovoli, spremeni ali pa, natanko tako, čez noč prepove. Septembra 2010 je egiptovska gospodarska delegacija, kot temu pravimo, naši državici vrnila obisk. Tako smo še mi zanjo priredili slovesen egiptovsko-slovenski gospodarski forum.

Če vse to seštejemo (upoštevamo), bi nam menda moralo biti jasno, zakaj se slovenska politika z našim premierjem Pahorjem na čelu še vedno, ja, niti zdaj, ko množični ljudski protesti proti Mubarakovi samovolji trajajo že deseti dan in jih poskušajo egiptovske oblasti »zvijačno« nasilno zadušiti, ne upa ostreje odzvati na povsem nesprejemljivo kršenje človekovih pravic in svoboščin, ki se v Egiptu nepretrgoma, vendar v različnem obsegu, ponavlja že desetletja. Da ne bo pomote, prav nič drznejša zagovornica človekovih pravic državljanov Egipta ni niti Evropska unija, ki se le spreneveda, češ da obe sprti strani v Egiptu že od začetka poziva k dialogu in nenasilju. Sramota.

Zakaj je slovenska politika tako oportunistična? Premier Pahor potuje prihodnji teden v Washington, kjer ga bo predvidoma sprejel »celo« ameriški podpredsednik Joseph Biden. Kako naj potem naša vlada danes povzdigne glas proti Mubarakovi diktaturi? Slovenija se bo letos prav tako potegovala za nestalni sedež (za obdobje 2012-2013) v Varnostnem svetu ZN, pri čemer bi nam, uganili ste, še kako prav prišla podpora ameriških lobistov. »Smola« pač.

Brez skrbi, če bi predsednik ZDA Barack Obama izrekel le dva kratka stavka, v katerih bi Mubaraku namesto nedoločljivo zaželene tranzicije svetoval, naj morda pa le razmisli o odstopu, bi tudi predstavniki ameriških banana kolonij v Evropi na mah ustrežljivo sledili Obamovemu zgledu. Za zdaj pa je edino, kar si je upala (?) storiti naša vlada, to, da je slovenskim državljanom, ki so v Egiptu, priporočila, naj se raje čim prej vrnejo v domovino, ter obljubila, da bo tako posameznikom kot organizatorjem potovanj pomagala, da se varno vrnejo. Je pa Pahor v isti sapi tudi pojasnil, da naših diplomatskih uslužbencev in novinarjev vseeno ne bi umaknili iz Egipta: »Z Egiptom si želimo ohraniti odlične politične odnose in dobro gospodarsko sodelovanje, ki je v vzponu.« Premier je mimogrede še omenil, da za zdaj ne kaže, da bi dogodki v Egiptu lahko imeli kakršne koli nezaželene posledice za kranjski Iskraemeco, ki je v lasti egiptovske družbe. Politika se ne bi rada zamerila najvplivnejšim političnim krogom v tujini. Saj res, kaj pa ... če bo kljub zdajšnjim razmeram za naslednjega predsednika Egipta izbran kateri od Mubarakovih sinov?

Letalo iz Egipta pristalo v domovini

Točno ob 14.08 je na pristajalni stezi letališča Brnik pristalo letalo s 136 Slovenci, ki jih je poneslo iz nemirnega Egipta v domovino pred koncem dopusta. Veselje ob snidenjih z domačimi je bilo veliko, prav tako pa tudi precej pikrih na račun organizatorjev dopustovanja, saj so nekateri dopustniki povedali, da so bili zavedeni ter da so se na lastne oči prepričali o nevarni situaciji v Egiptu, saj so bili tudi v turističnem Šarm al Šejku pretepoi med nasprotniki in privrženci predsednika Mubaraka. Večina jih bo terjala povrnitev stroškov.

Vrnili so se vsi turisti iz Hurgade in Šarm el Šejka

»Ministrstvo za zunanje zadeve (MZZ) budno spremlja razmere v Egiptu in je tudi v stalnem stiku s predstavniki turističnih agencij. Razmere so se po začetku spopadov v večjih mestih zaostrile. Dodatno zaostrovanje pa je pričakovati v prihodnjih dela prostih dneh. Državljanom Republike Slovenije, ki so v Egiptu, svetujemo, naj se čimprej na varen način vrnejo v domovino. Državljanom, kot tudi organizatorjem skupinskih potovanj, bo ministrstvo pomagalo, da bo pot domov izvedena na varen način,« je bilo na spletni strani MZZ zapisano že včeraj popoldne.

Izvedeti je bilo mogoče, da sta slovenski agenciji Palma in Kompas v egiptovski letovišči Šarm el Šejk in Hurgada, čeprav je že prejšnjo soboto po Kairu frčalo kamenje in so se strasti bližale vrelišču, ki smo mu priča zadnja dva dneva, poslale na oddih turiste, ki se bodo morali predčasno vrniti v Slovenijo.

Kapetan Marijanovič s podobnimi občutki kot v času agresije JLA

»Strahu pred poletom ni,« nam je ob pol 4. uri zjutraj zaupal kapetan Davor Marijanovič, ki bo skupaj s 1. oficirjem Simonom Mustarjem upravlja letalo airbus 319 z nalogo evakuacije Slovencev iz nemirnega Egipta. Poleg pilotskega dela sestavljajo posadko še Janja Grdiša, Bojana Kozar in Dejan Dobnikar. Kapetan z 28-letno prakso letenja je pred potjo še povedal, da ima podobne občutke kot v času agresije JLA na Slovenijo, ko so naši piloti skupaj z njim umikali Adriina letala z Brnika v Celovec: »Vendar pa sem mnenja, da bomo nalogo opravili tako, kot smo si jo zamislili in vas bomo na Brniku skupaj s slovenskimi turisti pozdravili okoli 15. ure, ko je načrtovan prihod.«