Tahan

Tahan je pravljici podobno potovanje istoimenskega glavnega junaka, osemletnega dečka, vsakdan katerega se vrti okrog iskanja smisla življenja v krutem okolju indijskega Kašmirja, ki ga pretresajo revščina in vojaški spopadi, saj se za prevlado v kašmirski dolini že dolga leta borijo Indija, Pakistan in Kitajska.

Objavljeno
23. september 2009 20.08
Tahan
Režija: Santosh Sivan
Scenarij: Santosh Sivan, Ritesh Menon, Paul Hardart, Anirudhya Mitra
Fotografija: Santosh Sivan
Montaža: Shakti Hasija
Glasba: Taufique Qureshi
Produkcija: Shripal Morakhia
Igrajo: Anupam Kher, Sarika, Rahul Bose, Rahul Khanna, Victor Banerjee, Purav Bhandare, Ankush Dubey, Sana Shaikh, Rasika Dugal, Dheirya Sonecha
Distribucija: Demiurg

Žanr: pustolovska drama

Festivali, nagrade
Olympia IFF Atene (nagrada za najboljši film, nagrada UNICEF, nagrada žirije CIEF), Rim 2008, Pusan 2008, London 2008, Stockholm 2009, Hongkong 2009.

Zgodba
Tahan je pravljici podobno potovanje istoimenskega glavnega junaka, osemletnega dečka, vsakdan katerega se vrti okrog iskanja smisla življenja v krutem okolju indijskega Kašmirja, ki ga pretresajo revščina in vojaški spopadi, saj se za prevlado v kašmirski dolini že dolga leta borijo Indija, Pakistan in Kitajska.
Tahan živi skupaj z dedkom, materjo in starejšo sestro. Vsi upajo, da se bo nekega dne domov vrnil Tahanov oče, ki je pred tremi leti izginil neznano kam. Ko dedek umre, družini zapusti tudi svoje dolgove, zato jim lokalni mogotec zapleni vse premoženje, tudi Tahanovega ljubega oslička Birbala. Tahan se trdno odloči, da bo dobil oslička nazaj. Oslička prodajo in deček se odpravi za njim čez visoke gore. Na poti divja vojna in prav v teh gorah je izginil tudi njegov oče. Kljub vsem tegobam deček vztraja ...
Surovo vojno stanje je v ostrem narativnem in vizualnem kontrapunktu s prelepo kašmirsko pokrajino, prijaznimi domačini, ki jo poseljujejo, in dečkovim nedolžnim pogledom na svet, prežetim z ljubeznijo do svoje družine in oslička.
Globoko humanističen protivojni film, ki se obenem bere kot večna pravljica in vedno aktualna družbena kritika.

Iz prve roke
»Vsak režiser išče enkraten način, kako s pomočjo sebi lastne senzibilnosti izraziti zgodbo. Sam si pri tem močno pomagam z razmišljanjem v vizualnem jeziku. Idejo za film Tahan sem dobil na podlagi časopisnega članka, ki se mi je vtisnil globoko v spomin. Ker nisem hotel napraviti raziskovalnega filma, mi je bila blizu ideja o napol pravljični zgodbi, ki svojo resnico izpoveduje s pomočjo izmišljenih likov, postavljenih v stvarne situacije. Takšen pristop mi je omogočil, da sem se lahko dotaknil številnih realnih problemov, ki pestijo kašmirsko dolino, obenem pa sem se izognil aktualističnemu kazanju s prstom.
Že ko smo pisali scenarij, smo se odločili, da bo naš film nepristranski do strani, vpletenih v konflikt. Hoteli smo splesti zgodbo, ki bo univerzalna in bo omogočala primerjavo s katerimkoli sodobnim okoljem, ki ga pestijo sorodni konflikti.
Všeč mi je nedolžnost, kakršna preveva otroško ljubezen do domačih živali. Popolnoma se lahko poistovetim s temi občutji in odločenostjo, ki se poraja iz njih.
Tahanov dedek dečku pripoveduje zgodbe, ki med vrsticami učijo pozitivnih življenjskih vrednot. Po tej dragoceni izkušnji je deček pahnjen v svet, kjer se vse, kar se je naučil, zdi obrnjeno na glavo, v svet, kjer vlada nasilje, ki je obenem sredstvo in cilj.
Zahvaljujem se svoji ekipi, ki je našla tako čudovite snemalne lokacije in omogočila, da smo lahko snemali na tako težavnem terenu in pogosto v neprijaznih vremenskih okoliščinah. Nenazadnje se zahvaljujem tudi osličku, ki je zdržal v naši družbi na jabolčni dieti.«

- Santosh Sivan, režiser in scenarist

Portret režiserja
Santosh Sivan velja za enega bolj uglednih, predvsem pa priljubljenih indijskih režiserjev in direktorjev fotografije, njegov slog zaznamuje predvsem izreden občutek za vizualno pripovedovanje zgodb. Do sedaj je režiral že deset celovečernih filmov in zanje prejel vrsto nacionalnih in mednarodnih filmskih nagrad. Njegov celovečerec Teroristka (Theeviravaathi: The Terrorist, 1999) je bil prikazan tudi v slovenski filmski distribuciji, ugledni ameriški filmski kritik Roger Ebert je ta film uvrstil na spisek enega svojih najljubših filmov vseh časov, glas v podporo filmu sta zastavila tudi znana mecena neodvisnega filma Robert Redford in John Malkovich.

Kritike
»S pomočjo narativnih idej, izposojenih pri nekaterih briljantnih iranskih filmih mojstrih, kot sta Majid Majidi in Abbas Kiarostami, je Santosh Sivan dobesedno poslikal celuloid in rezultat tega dela, Tahan, je mojstrovina. Film je preprosto hipnotičen v svoji preprostosti, zlasti pa v svoji nedolžnosti, kar je nekaj tako zelo redkega v hindujskem filmu. Iskreče se barve Kašmirja niso še nikoli tako zažarele na filmskem platnu. Kamera Santosha Sivana se je spremenila v čopič in slikala s takšno eleganco, da je rezultat preprosto osupljiv.«
- Yasser Usman, Dear Cinema (vodilni indijski filmski portal)

»Tahan je v prvi vrsti pravljica, prečudovito posneta zgodba o vezi, ki se splete med dečkom in njegovim oslom, ter o podvigih, v katere se je deček pripravljen spustiti, da bo obdržal svojega prijatelja. /.../ Ta film spreglejte le na veliko lastno odgovornost in škodo, saj boste spregledali enega najlepših filmov leta.«
- Andrea McLeod, Hindi Film Review

»Tematika mladih protagonistov v boju proti odraslemu, socialnopolitičnemu okolju, je v tem filmu obdelana prav tako dobro kot v Teroristki
- Derek Elley, Variety

Dedkova pripoved iz filma
»Povedal vam bom zgodbo. Nekoč je živela deklica, tako nedolžna kakor Zoja. Njeni starši so trdo delali od jutra do večera za vsakdanji kruh. Deklica je bila vedno sama. Bila je zelo žalostna. Nekega dne je pridivjala nevihta. V strehi stare hiše je bila luknja. Skoznjo je kapljica za kapljico pričela curljati voda. Deklica jo je s solznimi očmi sede opazovala in zaspala.
-Ali je hišo poplavilo?
-Vsi oblaki so se razpršili! Bleščeči sončni žarki so posijali z neba in skozi luknjo je prodrl soj svetlobe. Oblil je njeno obleko in sončni žarki so nalahno pobožali metulja na njej. Metulj je čudežno oživel!
-Res?
-Da, oživel je. Metulj z obleke je nato razprl krila in poletel po hiši. Deklica je bila presrečna. -In nato?
-Nato je sončni žarek posvetil še na njen obraz in jo poljubil na lice. Tisti hip se je njeno življenje spremenilo. Spoznala je, da življenje ni beda, pač pa čudovit sen, ki ga mora vsak živeti polno.
-Bo tudi name posvetil sončni žarek?
-Da, moj sin.«