Hipnotizirava z zvokom

 Pozabite na pop-corn in vodeno kokakolo. V kinu dogaja še marsikaj drugega kot nabiranje maščobnih oblog in gledanje novih belih zob v Umri pokončno št. 87. Kaj je torej trip RadioMentala? Francoski duo Jean-Yves Leloup in Eric Pajot, sta DJ-ja v kinu. Ja, prav ste prebrali. To počneta v kinu in ne pričakujeta, da gledate dve uri njiju, ampak film. Temu se reče Cinemix. Zveni odštekano in za naše razmere tudi je. Ne boste verjeli, ta zadeva je v Franciji popularna. Greste v kino in se prepustite DJ-ju, zraven pa potujete po slikah na platnu.

Objavljeno
15. junij 2009 23.41
Posodobljeno
15. junij 2009 23.41
RadioMental
Katerina Ferkov
Katerina Ferkov
Pozabite na pop-corn in vodeno kokakolo. V kinu dogaja še marsikaj drugega kot nabiranje maščobnih oblog in gledanje novih belih zob v Umri pokončno št. 87. Kaj je torej trip RadioMentala? Francoski duo Jean-Yves Leloup in Eric Pajot, sta DJ-ja v kinu. Ja, prav ste prebrali. To počneta v kinu in ne pričakujeta, da gledate dve uri njiju, ampak film. Temu se reče Cinemix. Zveni odštekano in za naše razmere tudi je. Ne boste verjeli, ta zadeva je v Franciji popularna. Greste v kino in se prepustite DJ-ju, zraven pa potujete po slikah na platnu. Umetnost kot potovanje, kot trip v glavi iz slike in zvoka. Njun CD I Could Never Make That Music Again je prejel leta 2008 nagrado Qwartz Prize za najvidnejša umetnika na področju elektro glasbe.

V Ljubljani smo jih imeli priložnost srečati na letošnjem Festivalu pomladi, ki ga DJ-ja Martin Bricelj.
Tripajte: http://www.myspace.com/radiomentalev, www.festivalpomladi.com, www.disc-over.org, www.laptoplove.org

Vajini začetki so radio, radijska oddaja, ki je postala kultna. Torej radio ni zamrl v digitalni dobi?
Jean: Radio je fantastičen medij za umetnost. Midva sva začela leta 1992, ko je bila tehno in elektro glasba v vzponu. DJ-ji so naju navdušili. Zato sva začela miksati, ampak res najrazličnejše zvoke. Delala sva komade, ki so bili zelo poetični, »misteriozni«. Mikse sva spuščala po radiu in to je kmalu postala kultna oddaja. Radio je bil za naju prva stopnica v umetnosti, ne gre za pop komade in reklame. Radio je tudi nekaj drugega.
Eric: Ja, midva sva imela to oddajo ponoči in nikoli nisva govorila. Samo muzika. Soundtrack. Kot film, kot trip v glavi. Zato pa se imenujeva RadioMental, gre za dogajanje v glavi. Najprej sva imela ime za bend RadioMental, še pred radijsko oddajo in prvim komadom! No, vse se je super ujelo.
Jean: Radio je super za poslušanje glasbe, ki bi se mogoče drugače zdela »zatežena«. Saj ob radiu je človek doma, sproščen, leži na kavču in je lahko bolj neobremenjen. Po moje je zato tudi uspel najin »šov«, zato ga imava še vedno. Delava tudi za nacionalni radio v Franciji, gre za elektonske DJ mikse, ki z običajnimi oddajami nimajo pravzaprav nič skupnega.

Kako sta pravzaprav uspela, vajina pot se je začela na rave zabavah, zdaj pa nastopata v prestižnih galerijah?
Eric: Na začetku devetdesetih, res je, takrat je bil »bum« na tehno in rave sceni. Midva sva imela sete v chill outu. No, tega ni več.
Jean: Zelo različno, igrava na zelo alter mestih ali v velikih galerijah, muzejih, predvsem pa kinematografih. Res zelo različno. Na začetku pa je bilo rave gibanje res zelo zanimivo, vsi so sodelovali, najrazličnejši umetniki iz vseh smeri. Leta 1996 pa sva začela nastopati tudi v galerijah.
Eric: Ne prihajava samo s tehno scene. Midva res uporabljava vse zvoke, midva nisva DJ-ja, ki bi delala muziko za plesat. Ustvarjava zvočne pokrajine za potovanja v glavi.

Kaj je Cinemix?
Jean: Cinemix je zadeva, ki je zelo popularna v Franciji. Pomeni živo »live« glasbo hkrati s filmom. Vse je povezano s samim začetkom filma, kajti najprej so neme filme v kinu v živo spremljali glasbeniki. Po letu 2002 se je vrnil trend žive glasbe v kinu. Od rocka do jazza ali DJ-jev kot midva. Francija je res dežela cinefilov, to pomeni ljubiteljev kina. Vsa umetnost je popularna, ampak kino je najbolj popularna zvrst.
Eric: Navadno sva midva »češnja na torti«, veste ljudje imajo radi cinemix, na festivalih pa sploh. Pravzaprav gre za nadaljevanje od pianistov do DJ-jev.
Jean: Niso bili samo pianisti, večina kinov je imela kar svoj orkester.
Eric: Ja, trenutno ne gre za spremljanje črno-belih nemih filmov, midva DJ-java tudi na Hollywoodske moderne filme.
Jean: Kar midva ustvarjava je zvočna kulisa, ki hipnotizira. Ljudje pozabijo, da sva sploh zraven in da midva DJ-java. Deluje, kot da je muzika že zraven.
Eric: Ja, ljudi hipnotizirava z zvokom, to je RadioMental.

Za konec pa še, kam pluje sodobna glasbena scena?
Jean, Eric: Po raveu in tehnu smo res pričakovali nekaj novega. Potem pa je šlo vse nazaj v rock'n'roll. Gre za cikle. Kot teorija kosa. Vse se vrača, zdaj recimo folk muzika. Če imate tehno, je točno nasprotno temu folk glasba, ko imate punk, imate na drugi strani disco. Torej se to dvoje hitro združi, ker je zanimivo. Vrnila se je nostalgija. Mladi zdaj poslušajo kar sva midva poslušala, ko sva bila mlada. Midva pa poslušava »novo« muziko. Prav hecno.