Neskončno neomejeno operatersko zavajanje

Mobilni operaterji svoje naročniške pakete označujejo za neskončne in neomejene, toda drbni tisk razkriva mnoge omejitve.

Objavljeno
23. maj 2014 17.50
shutt*telefoni
Matjaž Ropret, Infoteh
Matjaž Ropret, Infoteh

Neskončno minut v vsa omrežja! Neomejen internet! Kot da operaterji poznajo samo še ta dva pridevnika. Karkoli ponudijo, na tak ali drugačen način označijo za neskončno ali neomejeno, čeprav drobni tisk razrije, da že pri nekaj gigabajtih prenesenih podatkov začne veljati omejitev in da ponudba ne velja vedno. Te prakse pa nihče ne preganja.

Nedavno je svet za elektronske komunikacije (SEK), ki mu predseduje Dušan Caf, obravnaval točno to problematiko. In izdal javno opozorilo, tržni inšpektorat pa pozval k ukrepanju in zaščiti potrošnikov. »Svet ugotavlja, da se je na slovenskem trgu elektronskih komunikacij razširila praksa zavajajočega oglaševanja naročniških paketov, še posebej pri prenosu podatkov. Pod krinko sloganov neomejenih in neskončnih količin se ob slabo vidnih opombah skrivajo precej bolj končne številke,« je takrat zapisal SEK.

Njegovi člani so ugotovili, da ni problem samo zavajanje s poimenovanjem, ampak so »neomejene« količine zlahka dosegljive za malo zahtevnejše uporabnike. Dodatno pa operaterji pri uporabi storitev v tujini (roamingu) te obračunavajo na problematičen način in avtomatično podaljšujejo obdobja naročil nanje. »Tovrstno oglaševanje tudi zamegljuje dejansko ponudbo na trgu mobilnih operaterjev in otežuje izbiro potrošnikom,« so še zapisali člani SEK.

Niti en teden ni minil do predstavitve najnovejše Tušmobilove ponudbe za mlade, ki vsebuje vse tisto, na kar je opozoril SEK. »Zelo drzno je Tušmobil objavil nove pakete, potem ko je SEK zavajajoče oglaševanje že vzel pod lupo. Drobni tisk prenese vse.« Tak je bil odziv predsednika sveta na twitterju, potem ko je omenjeni operater izdal pakete, ki jih je sam označil za drzne. V drobnem tisku novih paketov mingl se skriva marsikaj. Med drugim »neomejene« količine veljajo le takrat, ko je uporabnik priključen v Tušmobilovo omrežje, ne pa tudi, kadar gostuje pri Telekomu. Možno je dokupiti opcijo nacionalno gostovanje, da zakupljene količine veljajo tudi med gostovanjem, vendar ta ne vključuje prenosa podatkov. In »neomejen« prenos podatkov se upočasni že po dveh gigabajtih.

Ponudba za mlade  s kupom pasti

Tušmobil seveda ni edini prestopnik, tudi ostali operaterji preveč svobodno uporabljajo omenjene pridevnike. Vendar je denimo pri Telekomu in Simobilu meja v oglasu neomejenga interneta pri 15 GB, ne že pri vsega dveh gigabajtih. Tudi minute pogovorov večinoma niso brez omejitev in neskončne. Take niti ne morejo biti, saj ima vsak mesec končno število minut - če ima 31 dni, je minut natanko 44.640. Po navadi pri nekaj tisoč minutah tudi nastopi pravilo pravične uporabe.

Kaj v svoj zagovor pravijo v Tušmobilu? Trdijo, da s svojim omrežjem pokrivajo 98,9 odstotkov prebivalstva in da nacionalno gostovanje, torej Telekomovo omrežje, kjer Tušmobilovega ni, uporablja »izredno majhen odstotek uporabnikov.« Po naših izkušnjah je pokritost res kar dobra, toda hitro se zunaj gosto poseljenih območij, tudi na trasah javnega prometa, najde kakšen kotiček brez signala.

Dodaten problem je visoka cena megabajta med gostovanjem, saj ta znaša kar 0,43 evra. Kot opozarja Zveza potrošnikov (ZPS), bi za pol ure videa uporabnik lahko plačal več kot 200 evrov. »Neomejenost ima v tem primeru, torej, precej visoko ceno, še zlasti če upoštevamo dejstvo, da telefon omrežje lahko zamenja ne da bi uporabnik to zaznal. Ker se pri sodobnih pametnih telefonih vsebina številnih aplikacij obnavlja samodejno, to pomeni, da bo uporabnik nevede povzročil tudi dodatne stroške s prenosom podatkov,« opozarjajo v ZPS.

Na vprašanje, zakaj ni mogoče dokupiti opcije za podatkovno gostovanje, v Tušmobilu niso jasno odgovorili. Zatrdili so le, da je v pogojih uporabe jasno zapisano, da vključene količine ne veljajo med gostovanjem. V drobnem tisku, kajpak. Glede »neomejene« količine podatkov pa so v Tušmobilu odgovorili, da po njihovih »analizah zahtevnejših uporabnikov« količina 2 GB presega povprečno mesečno porabo.

»Našim uporabnikom zagotavljamo dejansko količinsko neomejenost prenosa podatkov v lastnem omrežju, omeji se zgolj hitrost prenosa,« trdijo v tretjem največjem slovenskem mobilnem operaterju. Morda bi to trditev načelno celo veljala, toda s tehničnega vidika zagotovo ne drži. Pri hitrosti 64 Kb/s je namreč količina podatkov, ki jih teoretično lahko prenesemo, precej omejena. Z njo namreč v celem dnevu ne moremo prenesti povprečno velikega filma (z legalnih ali nelegalnih virov).

Nekateri operaterji (Telekom, Simobil) naročnike samodejno obveščajo oz. opozarjajo, da so blizu doseganja (na 80 odstotkih) zakupljenih količin in da so jih dosegli, Tušmobil pa takega sistema nima. Uporabniki si lahko le določijo svojo mejo in dobijo sms, ko jo presežejo. Operaterji trdijo, da so količine neomejene, ker kljub omejitvam uporabniki ne plačajo več, kot je izhodiščna cena paketa. Toda hitro se najdejo kakšne pasti, ki mesečni račun povišajo.

ZPS: »Ravnanje operaterjev prerašča v farso«

Zveza potrošnikov tako ravnanje operaterjev, ki pakete označujejo za neomejene in neskončne, že nekaj časa označuje za zavajajoče. »Operaterje smo pozvali, da se ji v prihodnje izognejo, nadzorne inštitucije, predvsem Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve (Akos) in tržni inšpektorat pa, naj ustrezno ukrepajo. Za zdaj se ni zgodilo nič, Tušmobilov primer pa dokazuje, da vse skupaj prerašča v farso« so ogorčeni v ZPS.

Tudi svet za elektronske komunikacije je pozval tržni inšpektorat naj prisili mobilne operaterje, da oglašujejo svoje storitve z dejanskimi pogoji, ki niso skriti zgolj v drobnem tisku, in k poštenim načinom obračunavanja ter sklepanja tako naročniških razmerij kot tudi posameznih storitev. Po Tušmobilovi najnovejši akciji je SEK znova obravnaval to problematiko, kaj je sklenil pa Dušan Caf še ni želel povedati, češ da mora počakati na izdajo sporočila za javnost.

V ZPS pa imajo konkretne predloge za institucije, ki se tega problema doslej niso hotele ali upale lotiti. »Predlagamo, da se operaterjem prepove uporabo besed, ki bi kakor koli namigovale na možnost brezskrbne uporabe, če ta uporaba ni tudi zares zagotovoljena. Prav tako bi bilo treba določiti, kaj pomeni neomejen prenos podatkov, saj je na eni strani jasno, da tehnične značilnosti mobilnih omrežij ne omogočajo dejansko neomejenega prenosa podatkov, na drugi strani pa je treba preprečiti, da bo že nekaj gigabajtov mesečno prenesenih podatkov veljalo kot neomejeno.«

Glede na to, kako so se razpasle na papirju neomejene, v praksi pa kar precej omejene ponudbe, bi bil res skrajni čas za ukrepanje.