Pametni televizorji vse, kar slišijo in vidijo, pošljejo naprej

Samsung v pravilniku o zasebnosti svari gledalce, naj pred televizorjem pazijo, kaj govorijo.

Objavljeno
10. februar 2015 10.28
Matjaž Ropret, Infoteh
Matjaž Ropret, Infoteh

Pametni televizorji niso samo veliki dnevnosobni zasloni za spletne storitve, družba omrežja in dostop do digitalnih vsebin, ampak nov prikazovalnik »prilagojenih« oglasov in očitno še orodje sledenje uporabniškim navadam. Pred časom je bil LG primoran spremeniti način, kako zbira in obdeluje podatke o tem, kaj gledajo kupci njegovih televizorjev, ki jim je na osnovi tega skupaj z zunanjimi partnerji serviral oglase. Zdaj pa se je v središču pozornosti znašel še drugi južnokorejski proizvajalec Samsung, saj je v pravilnik o zasebnosti pri uporabi pametnih televizorjev zapisal nekaj nepričakovanih dejstev. 

Televizorju ne izdajajte občutljivih in zaupnih informacij

Novinarji ameriškega Daily Beasta so v tem pravilniku, ki ga verjetno nihče ne prebere - tudi zato, ker je skrit pod povezavo na dnu Samsungovega spletišča -, našli nekaj povedi, ki so jih napeljale k sklepu, da televizor vohuni za gledalcem.  Kaj dejansko piše? 

Pravilnik je na voljo tudi v slovenščini, sporni zapis pa najdemo v razdelku o funkcionalnosti prepoznave glasu. Nekateri novejši televizorji višjih cenovnih razredov namreč omogočajo upravljanje z glasom namesto z daljinskim upravljalnikom. Toda izrečeni ukazi ne gredo samo do televizorja, ampak dlje. Pravilnik pravi takole: »Nekateri glasovni ukazi se lahko za zagotavljanje funkcije prepoznavanja govora (skupaj z informacijami o vaši napravi in identifikatorji naprave) pošiljajo v storitev tretje osebe, kjer se govor pretvori v besedilo ali do mere, ki je potrebna za zagotavljanje funkcije prepoznavanja govora. Poleg tega lahko za namene zagotavljanja funkcije prepoznavanja govora ter njenega ocenjevanja ter izboljševanja družba Samsung zbira, vaša naprava pa snema glasovne ukaze ter z njimi povezana besedila.« 

Tako zbiranje podatkov niti ni tako nenavadno, je pa vsaj pri telefonih in osebnih računalnikih običajno možnost odjave (opt-out) od tovrstnega pošiljanja in obdelave podatkov. Ponudniki namreč večinoma uporabnika vprašajo, ali dovoli zbiranje podatkov (o napakah, hroščih in načinih uporabe), ki omogoča izboljšave programske opreme. Pri pametnih televizorjih tovrstne možnosti še nismo zasledili. Toda ključna je naslednja, zadnja poved odstavka o prepoznavanju govora: »Če besede, ki jih izgovorite, vsebujejo osebne ali druge občutljive informacije, upoštevajte, da bodo te informacije del posnetih podatkov in bodo prek vaše uporabe prepoznavanja govora poslane tretji osebi.« 

Samsung torej opozarja uporabnike, naj bodo previdni, kaj govorijo pred televizorjem, ko je vključena prepoznava govora. »Tretja oseba« ali drugače povedano zunanji izvajalec - kot je po poročanju Slo-techa za BBC povedala britanska podružnica Samsunga je to podjetje Nuance - lahko »sliši« vaše zaupne pogovore, kletvice ali občutljive informacije. Pri čemer je zelo verjetno, da so algoritmi, ki obdelujejo te podatke prilagojeni za angleščino in še nekaj jezikov z največ gledalci. 

Tudi drugod podobno

Samsungovi televizorji omogočajo tudi upravljanje s kretnjami in tudi to podjetje natančno beleži, vendar tu ne opozarja, da televizorju ni pametno pokazati srednjega prsta ali kakšne druge neprimerne geste. »Informacije o tem, kdaj in kako uporabniki uporabljajo upravljanje s potezami, beležimo, da lahko ocenimo in izboljšamo učinkovitost delovanja tega načina upravljanja.« Medtem ko pri prepoznavanju obrazov piše, da shranjene fotografije obrazov ostanejo zgolj v televizorju, zbira pa podjetje podatke o tem, kdaj in kako gledalec uporablja to funkcionalnost. 

Samsung (in tudi drugi proizvajalci, ki počnejo enako) teh podatkov ne potrebuje samo za to, da izboljša natančno prepoznave govora, kretenj in še česa. Pravilnik med drugimi omenja naslednje namene zbiranja podatkov: zagotavljanje prilagojenih vsebin in priporočil, posamezniku namenjeno oglaševanje in pošiljanje promocijskih sporočil ter organiziranje nagradnih žrebanj, nagradnih natečajev ali promocij. 

Zasebnostni pravilniki drugih proizvajalcev v osnovi povedo isto, le malo bolj suhoparno in manj natančno so napisani. Se pa tudi drugod najde kakšna drobna zanimivost. Sony tako denimo opozarja, da se »vaši podatki lahko za namene, ki so opisani v pravilniku, posredujejo drugim podjetjem iz skupine Sony in tretjim osebam v državah, kjer zakonodaja ne zagotavlja enake stopnje varovanja osebnih podatkov kot vaša domača država.«