Prejšnji teden so agenti, ki skrbijo za varnost na ameriških letališčih, prestregli 45 pištol, lepo zbirko nožev in kovinskih boksarjev ter celo nekaj ročnih bomb. Pred dvema tednoma je bilo 53 pištol, še teden prej 57. Ter seveda ves čas vse plastenke vode, ki so jih potniki pozabili v ročni prtljagi. Toda varnost je le navidezna, v resnici so se »teroristi« dobesedno sprehajali mimo varnostnikov.
Potovanje z letali je po 11. septembru 2001 postalo manjša nočna mora, ki sta jo istega leta teroristični poskus, da bi uničili letalo z eksplozivom v čevljih ter božični bombaš osem let kasneje, ki se je na letalo vkrcal z eksplozivom v spodnjem perilu, le še okrepila. Slačenje, sezuvanje čevljev, prepoved tekočin, zlaganje elektronskih naprav v ločene zabojčke, »porno« skenerji, prek katerih varnostniki pregledujejo telesa potnikov, in otipavanja so postali običajna izkušnja potnikov.
Toda v začetku tedna je televizijska postaja ABC razkrila, da se je v preizkusu varnostnega sistema skozenj prebilo kar 67 od 70 tajnih agentov, opremljenih z orožjem in lažnim eksplozivom. Kar pomeni, da so varnostniki spregledali 95 odstotkov vseh simuliranih groženj. »Če torej pripeljemo tovornjake in nanje naložimo rentgene, skenerje, detektorje kovin ter vse javne uslužbence v modrih srajcah, se bo nevarnost letalskega terorizma povečala, za koliko, pet odstotkov?« se je spraševal kolumnist časnika The Dallas Morning News Mike Hashimoto.
Minister za domovinsko varnost Jeh Johnson se ni kaj veliko spraševal, ampak je šefu Uprave za varnost v transportu (TSA) Melvinu Carrawayu sporočil, da mora pospraviti pisarno. Toda kongres je žejen krvi, saj je republikanski poslanec John Mica, ki v spodnjem domu vodi odbor za nadzor in reformo vlade, dejal, da so odrezali eno glavo, »v Washingtonu jih moramo še kakšnih 4000«. Tudi na demokratski strani niso popustljivi, newyorški senator Chuck Schumer je napovedal, da je čas za natančen pregled dela TSA. »Rezultati (preizkusa njenega dela) so osupljivi in vznemirljivi ter zahtevajo pregled in remont od vrha do dna,« je prepričan vodja demokratskih senatorjev.
Polom letališke varnosti je znova opozoril na težave pri imenovanju vrha številnih zveznih agencij, zadolženih za transport. Carraway je bil namreč vršilec dolžnosti, potem ko se je v začetku leta poslovil prejšnji upravnik John Pistole. Marca so se na Belo hišo že usipale kritike, da je počasna pri imenovanju novih vodilnih, pri čemer so omenjali prav TSA. Tudi kongres je bil v preteklosti pogosto izbirčno počasen pri iskanju pravega človeka za vodenje agencije, Bela hiša je konec aprila za njen vrh predlagala Petra Neffengerja, dosedanjega drugega moža obalne straže, kongresniki so šele včeraj začeli njegovo potrjevanje.
Pri čemer bi Carrawayu težko očitali, da je sam kriv za zmedo na letališčih, saj je TSA vodil komaj pet mesecev, oziroma kot je zapisal Hashimoto, »nihče ne more skaziti TSA tako korenito v tako kratkem času, v resnici se pritožbe čez agencijo − od potnikov do članov kongresa − vrstijo že leta in leta«. Decembra so tako aretirali nekdanjega letalskega uslužbenca, ki je s pomočniki iz Atlante v New York na letalih pretihotapil več kot 150 kosov orožja. Prav to je menda sprožilo alarm na ministrstvu za domovinsko varnost, da so se lotili zadnjega testiranja, njihovo »rdeče moštvo« pa je nato kot po maslu drselo skozi letališke kontrole. Eden od agentov je celo sprožil alarm, a so nato med telesno preiskavo spregledali lažni eksploziv na njegovem hrbtu.
Nekdanji vodja TSA Pistole je te dni spodrsljaje bivših podrejenih poskušal ublažiti z besedami, da so agentje imeli prednost pred morebitnimi teroristi, saj poznajo podrobnosti o delovanju varnostnih naprav in o standardnih preiskovalnih postopkih. »Pri tem je treba upoštevati, da jim pri izdelavi (lažnih eksplozivnih) naprav ni bilo treba skrbeti za brezpilotna letala nad njihovimi glavami in tega niso počeli v kakšni koči v Jemnu,« je poudarjal. Toda prav TSA je pred šestimi leti pomotoma na spletu razkril 93-stranski priročnik o varnostnih postopkih in šibkih točkah letaliških naprav.
Tiskovna agencija AP je aprila objavila analizo, po kateri so se v zadnjih desetih letih na tridesetih največjih letališčih v ZDA ljudje več kot 260-krat prebili skozi varnostni nadzor in prišli tudi do letal. Prejšnji mesec so zvezne oblasti vložile obtožnico proti trem delavcem družbe Southwest Airlines, ki so skrbeli za ravnanje s prtljago, ker naj bi sodelovali pri tihotapljenju marihuane na letalih družbe. Vrsta napak je le še spodbudila kritike, ki se pritožujejo, da so ukrepi za letališko varnost cirkus, ki spravlja potnike na rob živčnega zloma, nimajo pa dejanskega učinka.
Za vsaj nekaj tolažbe so v zadnjih dneh poskrbeli televizijski komiki, ki so z užitkom ljudi z neprijetno letališko izkušnjo secirali zadnjega v vrsti polomov agencije. »Od 11. septembra smo za TSA porabili 60 milijard dolarjev in ujeli komaj tri od sedemdesetih agentov? TSA je na hitro zbrana druščina ljudi /.../, ki jim plačujemo malo več kot natakarjem v kavarnah Starbucks, le da tem ni treba z rokami prek genitalij, ker 170.000 dolarjev vreden skener ne loči med moškimi modi in pištolo,« je bil odrezav Seth Mayer.