Kreativno: Govoriš fotografijo?

Za dobre fotografije ne potrebujemo prevajalcev ali digitaliziranih prevajalnikov.

Objavljeno
29. avgust 2014 00.19
Matej Povše
Matej Povše

»Največ ljudi na svetu ne govori mandarinščine, ampak fotografijo,« je v intervjuju za New York Times dejal Jonathan Klein, soustanovitelj in izvršni direktor fotografske agencije Getty. Za dobre fotografije ne potrebujemo prevajalcev ali digitaliziranih prevajalnikov. Kaj je dobro, je seveda stvar posameznikove premišljene ocene. Kaj in kako pokazati, je pa stvar kreatorja/avtorja, ki nam hoče prek svetlobnega zapisa nekaj povedati. Lahko je njegov navdih ali pa izdih. Lahko je zelo premišljen izdih ali trenutni navdih. Vedno je pa to subjektiven zapis. Ponavadi je ujet med štiri stranice. Kar je zunaj ali pred tem, je stvar naše domišljije.

Čilski umetnik Alfredo Jaar nas v svojem projektu 1. maj 2011 sooči z dvema uprizoritvama istega dogodka − spremljanjem vojaške akcije zajetja Osame Bin Ladna. Najprej se »srečamo« z edino objavljeno fotografijo tega dogodka, ki jo je posnel uradni fotograf Bele hiše Pete Souz v kabinetu ameriškega predsednika Baracka Obame. Nato pa pred nas postavi še sliko zgolj obrisov dokumentiranih. Pri tem sugerira, da verjamemo − ne da bi videli. Misel, ki obogati jezik fotografije in ga hkrati omeji na subjektiven, v tem primeru propagandni jezik.

Poved na tej fotografiji nas doseže z vso vsebino. Ne pa, kaj je bilo pred tem ali poleg tega? Sporočilnost je dosežena.

Ta moj zapis je omejen samo za vas, ki ste se naučili brati v slovenskem jeziku. Za vse druge je spodnja fotografija. Če sem skromen, se lahko s tem zadovoljim, vendar mi je bližje fotografija, ki pa lahko doseže tudi bralce/gledalce v predelih sveta, kjer govorijo mandarinščino.

Ni lepšega, ko lahko brez pisanih ali govorjenih besed spregovoriš. Vse drugo je odvisno le od gledalčevega sprejemanja. Predgovori niso vedno potrebni.

Res, da je to najbolj razširjen jezik, vendar so nivoji znanja različni. Tukaj na vrsto pridejo ustanove in posamezniki, ki jim je to profesija in nas poskušajo učiti ta univerzalni jezik. Od galerij do posameznikov.  Fotografskega branja se učimo ob razstavljenih stvaritvah v galerijah, fotografijah, izbranih na natečajih ali objavljenih v medijih. So vsi ti kuratorji, žiranti ter uredniki res pravo sito? Res tudi tukaj prevlada zgolj strokovnost? Tudi tukaj ni subjektivnosti in nepotizma?

Avtor lahko svojo fotografsko poved neokrnjeno najlažje in brez nadzornikov deli le v avtorskih fotografskih knjigah, kjer je sam svoj urednik. Zato berimo knjige.

Verjamemo zgolj prikazanemu ali kakor je dejal Alfredo Jaar: »Verjamemo, ne da bi videli.«

Matej Povše je fotograf in multimedijski ustvarjalec.

***

Osrednja rdeča nit blogov je kreativnost − kreativnost pri doseganju postavljenih ciljev, kreativnost pri premagovanju ovir, kreativnost pri izboljševanju socialnega in fizičnega okolja, v katerem živimo ...

S kreativnimi blogi vam strežemo vsak petek ob 9. uri, v vlogi njihovih avtorjev pa nastopajo še:

* Andrej Mercina, arhitekt ter (so)ustanovitelj in direktor biroja Trije arhitekti.

* Jernej Stritar, oblikovalec vizualnih komunikacij in partner v oblikovalskem studiu IlovarStritar.

* Gregor Žakelj, art direktor in soustanovitelj oblikovalskega studia VBG.

* Aidan Cerar, urbani sociolog iz Regionalnega centra kreativne ekonomije - RRA LUR.