Društvo slovenskih pisateljev v svoji najnovejši, dovolj odmevni izjavi, ki jo je naslovilo na ministrico za kulturo in vlado (28. 8. 2015), ugotavlja, da je »slovenski kulturnopolitični sistem dosegel točko, ko blokira svoje lastne potenciale, onemogoča vstop novih idej, modelov, kadrov in se zaradi zmanjševanja javnih sredstev že seseda sam vase«. To pa seveda pomeni, da je poraba sredstev, ki jih vlada namenja za vzdrževanje takega kontraproduktivnega sistema in v njem delujočega uradništva neupravičena. In zahteva odgovornost.
Proračunski rez
Javnost poziva vlado
Vsekakor se uresničevanju tega interesa niti vlada niti ministrstvo za kulturo ne bosta mogla prav dolgo izogibati. Pri tem ju namreč zavezujeta davkoplačevalski interes in denar. To pa, skratka, pomeni, da vlada po eni strani ne more opravičevati porabe proračunskih sredstev za vzdrževanje obstoječega jalovega kulturnopolitičnega sistema, po drugi strani pa ne more docela zavrniti uresničevanja interesa za učinkovito kulturno politiko.
Če sta torej predsednik vlade in finančni minister sprevidela, da je jalovemu, nekoristnemu kulturnopolitičnemu sistemu treba odvzeti levji delež predvsem programskih proračunskih sredstev, bosta morala pojasniti, čemu, s kakšnim namenom pa mu sploh namenjati tisto, kar od predvidenih proračunskih rezov ostane. Saj ta predvideni preostanek še zmeraj pomeni milijonske vsote, ki jih pred davkoplačevalskimi očmi seveda ne moreta še kar naprej in v nedogled namenjati sistemu, ki je že dovolj očitno neučinkovit in nekoristen.
Ob vsem tem sicer za zdaj še ne bom trdil, da sta se predsednik vlade gospod dr. Miro Cerar in finančni minister gospod dr. Dušan Mramor odločila hirati, dušiti, se pravi, ubijati slovensko kulturo – saj bi pri tem šlo za izdajalsko, sovražno dejanje, ki bi ga bilo treba takoj preprečiti. Hkrati pa vendarle ni mogoče spregledati, da sta se z nameravanim zmanjševanjem proračunskih sredstev za kulturo lotila ravno tega početja – torej hiranja, dušenja, se pravi, ubijanja slovenske kulture.
Za neopravičljivo napako
Vsekakor so se s svojo tokratno izjavo pisatelji pridružili vsem kulturniškim asociacijam ter vsej kulturno ozaveščeni javnosti, ki je že povedala, da ima tega dovolj. In so se pridružili vsem davkoplačevalcem, ki zahtevajo odgovorno ravnanje z njihovim denarjem. To pa pomeni, da se bo krivda gospoda dr. Mira Cerarja, gospoda Karla Erjavca in tudi morebitna krivda gospoda dr. Dušana Mramorja za neodgovorno porabo četudi okrnjenih javnih sredstev, ki jih še namenjajo za sedanje ministrstvo za kulturo, povečevala tako dolgo, dokler ne bodo poskrbeli za zares korenito preobrazbo in učinkovitost tega ministrstva.
Lahko se torej zgodi, da bodo omenjeni gospodje in funkcionarji pač kratko in malo vztrajali s svojim nespametnim in negospodarnim ravnanjem z javnimi sredstvi ter jih, kljub vsej njegovi prepoznani neučinkovitosti in škodljivosti, še naprej zapravljali za sedanji kulturnopolitični sistem. Lahko pa da bodo vendarle sposobni priznati napako – in jo tudi popraviti. Ker pa te napake ni mogoče popraviti z zgolj povečevanjem sredstev za kulturnopolitični sistem – saj bi bila s tem njihova krivda za zapravljanje davkoplačevalskega denarja le še večja – bodo morali poskrbeti za temeljito spremenjen vladni odnos do slovenske kulture.
Ne glede na to, ali so tega uvida in ukrepa omenjeni gospodje politiki sposobni ali ne, je namreč jasno, da bo davkoplačevalski denar, ki ga v takšni ali drugačni količini vlada porablja za kulturno politiko, upravičeno porabljen le pod pogojem, če bo ta politika v skladu z jasnimi, uresničljivimi programi in cilji sposobna temeljitega preobrata v prid razvoju slovenske kulture. Pisatelji so v svoji izjavi predložili nekaj zahtev. Ob napovedanih proračunskih rezih pa jih bodo dovolj kmalu gotovo predložili tudi drugi programski ustvarjalci in izvajalci. A pomembnejše od uresničevanja parcialnih interesov posameznih strokovnih kulturniških asociacij ali celo lobijev in posameznikov bo spoznanje te koalicije in vlade, da temeljite spremembe v kulturni politiki morajo postati vladni projekt, ki bo podprt z razvojno opredeljenimi namenskimi sredstvi. In da se vlada ne more kratko in malo znebiti odgovornosti za obstoj in perspektivo slovenske kulture in umetnosti. Za ta namen pa bo treba vzpostaviti takšen kulturnopolitični sistem, ki bo, kot pozivajo pisatelji, »aktiviral najboljše ustvarjalce, producente, menedžerje, uradnike in politike, da bodo kulturo vrnili v osrčje družbe in politike, ki danes tudi sami potrebujeta dokaz, da so spremembe mogoče in da so lahko spremembe na bolje«.
Kultura kot razvojni dejavnik
Dokaz, da je kultura lahko zelo učinkovit razvojni dejavnik in da je vsak namensko opredeljen vložek v kulturo lahko zelo gospodarna naložba, imajo vladni in koalicijski gospe in gospodje politiki tako rekoč pred nosom. Tak dokaz je Ljubljana. Ob čemer je ne glede na vse drugo pač treba priznati, da politika Mestne občine Ljubljana premore nekaj ljudi, ki se zavedajo razvojne in turistične učinkovitosti kulturne ponudbe. Vsekakor je mogoče reči, da Ljubljana danes s svojo kulturno ponudbo in živostjo sodi med najbolj prepoznavna evropska mesta. In te učinkovitosti kulturne ponudbe pač naši državni politiki nimajo pravice omalovaževati ali zanikati.
Dokaz, da kultura ima razvojni potencial in da lahko pomeni veliko dodano vrednost za prepoznavnost, obiskanost in občutenje celotne Slovenije, skratka obstaja. Z njim pa obstaja tudi dejstvo, da se v kulturo naložen davkoplačevalski denar lahko bogato obrestuje. Vendar pa morajo biti ta vlaganja sistemsko osmišljena, urejena in namensko opredeljena. To pa pomeni, da je vlada, če torej še hoče porabiti davkoplačevalski denar za slovensko kulturno politiko, dolžna vzpostaviti tak kulturnopolitični sistem, ki bo dovolj učinkovito aktiviral, motiviral in promoviral vse slovenske kulturne potenciale – še posebno pa seveda vse tisto najboljše, kar v kulturni in umetniški ustvarjalnosti premoremo.
––––––––––––
Prispevek je mnenje avtorja
Vlado Žabot, književnik in publicist