Včasih te piramidne sheme povlečejo z bleščečimi lučmi, glasnimi obljubami in volčjimi popevkarskimi melodijami, spet drugič prigomazijo tiho in ti v mračni uličici pomignejo, da se jim približaj. Potem ti šepetaje pojasnijo, da jih zmotno dojemaš kot piramidne sheme, saj se po trikotnikih (Trikotnikih, prosim lepo, blagorodje, ne piramidah!) kvišku pretakajo zgolj provizije. Da gre za večnivojsko trženje, ki … ampak vsega ti ne more izdati tu na tem neuglednem kraju, ki namiguje, da se plete kaj nečednega. Ne, pridi na našo predstavitev, kjer boš v soju žarometov in ob spremljavi bučne adrenalinske glasbe užival v družbi redkih izbranih, ki imajo voljo in moč za resnični zaslužek.
In potem se zgodi to, za kar smo mislili, da je nemogoče. Kar nenadoma internetno sposobne tetke, ki nam vsak dan pošljejo več vabil za Farmville, Candy crush in Le s tremi kliki ugotovi, kaj si bil v prejšnjem življenju, kateremu filmskemu igralcu si najbolj podoben in kdaj se boš poročil, kot je bilo rozin v čokoladi iz njihovega novoletnega darila, niso več največja nadlega na Facebooku. Zamenjali so jih potuhnjeni promotorji, ki ti potrkajo na profil s prošnjo po prijateljstvu. Če ti pozornost neznancev godi ali pa imaš preprosto slab spomin za obraze in raje sprejmeš sleherno prošnjo za prijateljstvo, ker se nočeš zameriti osebi, s katero sta se mogoče – če te le spomin ne vara – nekoč pozdravila na Prehodavcih, po potrditvi zahtevka ne izgubljajo časa in ti takoj pošljejo vljudno sporočilo:
»Živjo, hvala za sprejem. ☺
Lahko nekaj vprašam?«
Prijazno, kratko in vljudno. Sploh nasmejani čustvenček, ki nam da vedeti, da na drugi strani spletne povezave pred zaslonom sedi oseba iz mesa in krvi, ki je sposobna čustvovanja, in da nismo žrtve avtomatskega bota, ki bi zgolj pošiljal vstavljena sporočila vsem, na katere naleti. Čeprav nam potem besni statusi znancev, ki so bili deležni njihove pozornosti, pokažejo prav nasprotno: čeprav gre za žive osebe, njihova sporočila variirajo manj od pisem užaloščenih vdov rajnkih nigerijskih princev. Čemurkoli, kar ni velik poudarjen NE z Nežmahovim številom klicajev na koncu in serija jeznih čustvenčkov, sledi traktat o zaslužku z delom od doma.
(Medklic: glede na to, da te osebe očitno dobro obvladajo označevanje besedila ter stiskanje kombinacij ctrl-c in ctrl-v, se jim ne bi bilo treba igrati tega marketinga, ampak bi lahko takoj začele služiti kot ustvarjalci vsebine na enem od številnih cenenih novičarskih portalov – ko odšteješ začetnega jurja plus drobiž za nakup multinivojskih produktov, bi bile pičle mezde za kopiranje vesti sumljivega izvora najbrž donosnejše.)
Zanimivo je, kako generacijo za generacijo padamo na ponudbe, ki zvenijo predobre, da bi bile resnične. Bržda nas gloda črv dvoma, kaj bi se zgodilo, če bi takšno priložnost izpustili iz rok. Kaj gre lahko narobe? Ljudje bodo produkt, kakršen koli naj že bo, kupovali. Profit je tako blazen, da bom brez težav pridobil nadaljnje prodajalce v verigi, od katerih bom cuzal provizijo. A kaj, ko to deluje na vseh nivojih strukture zgolj, kadar obstaja neskončno kupcev in neskončno ljudi, ki jih potegnete v posel. Običajno se že za prvo pošiljke robe izkaže, da ne gre cela v promet, promocijskih vzorcev pa tudi ne morete deliti, saj gredo na vaš račun, razen če upate, da bo delovala tista drogeraška krilatica o prvi dozi, ki gre na račun dilerja. Če vas vabijo v ta posel in še kolebate, kako bi se odločili, mogoče zgolj dobrohoten nasvet: ko je mreža že tako razširjena, da o njej poročajo celo mediji, pomeni, da najbrž v divjini ni ostalo več veliko naivnežev, s katerimi bi pod seboj razvejali mrežo izplačevalcev provizije.
Če se vseeno podate v bleščeči svet MLM, boste vsaj v enem pogledu zaradi piramidne trikotne strukture dejansko imeli več denarja, kot bi ga sicer. Le da ta v vaših rokah ne bo pristal, ker bi ga zaslužili, temveč ker boste zmanjšali osebne izdatke. Ko boste slehernega člana bližnjega in daljnega sorodstva ter vse elemente osebne družabne mreže zaradi nenehnega vsiljevanja, naj kupijo vaše praške, kastrole ali čudežne pomade, tako oddaljili, da bodo stike z vami omejili zgolj na komaj opazen kimljaj, ko vas bodo opazili v mestu, bodo počasi nehala prihajati vabila na rojstne dneve, krste, poroke in birme. Zdaj pa kar računajte. Več kot imate prijateljev, sorodnikov in znancev, ki ste jih ob vstopu v piramidno poslovno shemo videli kot potencialne kupce, več boste sposobni prihraniti. Pa še rozinaste čokolade, ki vam jih za novo leto pošiljajo tetke, vam bodo prihranjene. Mislim, da ima angleščina za to lep izraz »win-win situation«. V prostem prevodu: osel očitno ne gre samo enkrat na led.