»Ste to vi naslikali?« »Ne, vi!«
 Nekega dne so Picassa poklicali na nemško                     poveljstvo, kjer ga je ošaben častnik nahrulil z vprašanjem:
 »Ste vi protifašistični slikar?«
 »Da, slikar sem,« je mirno odgovoril Picasso.
 Nacist mu je pod nos pomolil fotografijo njegove slike Guernica, na kateri je prikaz opustošenja, ki so ga                     povzročili nemški bombniki med špansko državljansko vojno.
 »Ste to vi napravili?« je zakričal nacist.
 »Ne,« je odgovoril slikar, »vi!«
 V zgodovini so pogosto težave z vzroki in                     posledicami, še zlasti če je oboje falsificirano,                     mitizirano ali kakor koli skrivljeno. Znano je, da                     so bili srednjeveški samostani pravcate tovarne                     lažnih dokumentov, ki so bili kajpak vselej v gmotno                     ali moralno korist Cerkve. Zato imamo zdaj Evropo,                     kakršna pač je, z mejami, regijami, posestvi in                     premoženji s koreninami v srednjem veku.                     Rimskokatoliška cerkev na Slovenskem je bogata tudi                     zaradi falsifikatov, ki so jih pred stoletji                     fabricirali menihi, no, ne samo pred stoletji ...
 Zapleteni zgodovinski sklopi vzrokov in posledic                     so seveda tudi na Slovenskem: kdaj je bila kokoš in                     kdaj jajce, kdaj sprijena srednjeveška cerkev, kdaj                     Luthrova reformacija, kdaj Trubar, kdaj Slomšek,                     kdaj sežiganje protestantskih knjig in kdaj Slomškovo Krščansko devištvo (Nauki,                     vzgledi in molitve za dekleta), kdaj Mahnič, kdaj Kardelj, kdaj prižnica in                     kdaj komunistična propaganda, kdaj okupacija in                     razkosanje Slovenije in kdaj upor, kdaj partizani in                     kdaj vaške straže s kolaboracijo.
 V ponedeljek je bil, kot se reče, dan upora proti                     okupatorju, kajti pred 68 leti so se v Vidmarjevi                     hiši zbrali predstavniki različnih političnih struj,                     v današnjem žargonu bi jih poimenovali »opcije«.                     Predstavniki komunistov, krščanskosocialističnega                     sindikata JZS, oporečnikov iz vrst sokolov in                     kulturnih delavcev. V Slovenski novejši zgodovini, ki jo je pred štirimi leti izdal Inštitut za                     novejšo zgodovino, piše (avtor prispevka Bojan                     Godeša), da so ustanovili protiimperialistično                     fronto. Mnogi zagrizeni antikomunisti, pravi ali                     spreobrnjeni, se še danes naslajajo nad tem                     podatkom, češ, tedaj sploh niso ustanavljali                     Osvobodilne fronte, OF, temveč antiimperialistično                     fronto; ni čudno potemtakem, da so ljudje vzeli v                     roke orožje in se branili pred tem rdečim demonom.
 Zgodovinar Božo Repe to zavrača: »Mimogrede, kot                     je dokazal dr. Bojan Godeša, se je OF že od vsega                     začetka imenovala tako, izraz protiimperialistična                     fronta sta v nekaterih poznejših poročilih iz                     partijskih razlogov uporabljala Edvard Kardelj in                     Boris Kidrič« (Mladina). No, desetletja smo 27. aprila praznovali dan                     OF, kar je v resnici bil, čeprav so se ustanovitelji                     sestali večer prej; apostoli preobrnjene zgodovine                     pa so dosegli, da smo praznik preimenovali v dan                     upora proti okupatorju.
 Kakšnega upora neki?! Ni znano, da bi se 27.                     aprila 1941 kjer koli na Slovenskem streljalo, da bi                     pokale bombe ali da bi sploh smrdelo po smodniku.                     Preimenovanje praznika je bila hipokrizija, ki                     počasi vodi k fabriciranju nove zgodovinske                     »resnice«, torej k postopnemu falsificiranju. In                     nekega dne se tako ne bo več vedelo, da se je na ta                     dan ustanavljala OF, temveč naj bi bil nekakšen                     abstrakten upor, najraje vsega slovenstva hkrati. In                     od tod ni več daleč do »strokovnih« razlag raznih                     »zgodovinarjev«, da so upor vodili Rimskokatoliška                     cerkev in belogardisti, partizani pa da so bili samo                     komunistična zgaga in so zanetili državljansko                     vojno. To bi bil podoben preobrat v zgodovinski                     zavesti, kot se je zgodil Srbom z mitom o kosovski                     bitki in kot so ga Italijani zmanipulirali s fojbami.
 K ustvarjanju nove »zgodovinske resnice« sodi                     tudi teza, da so OF »podtaknili« komunisti - kar                     spet ni res. Partija je bila na začetku vojne dobro                     organizirana, a sorazmerno nepomembna politična                     sila, in zato ni bilo prav nobene potrebe, da smo                     dan OF sprenevedavo potvorili v dan upora proti                     okupatorju. Upor se je na Slovenskem začel že s                     tajno organizacijo Tigr, da niti ne govorimo o manj                     znanem marežganskem uporu v zgodnjih dvajsetih                     letih. Italija je bila že tedaj okupator Primorske,                     mar ne?
 Mimogrede, Niko Kavčič v svojih spominih (Pot v osamosvojitev, 2001) piše: »Škoda, da OF in komunisti že leta                     1941 niso znali spreminjati svojega političnega                     kurza. Tigr bi tedaj moral postati četrti skupinski                     koalicijski partner v OF. To je bila zgodovinska                     napaka slovenskih komunistov, ki so s svojo sektaško                     politiko izločili borce Tigra.« Ti primorski                     prvoborci pa so v partizanih preživeli marsikatero                     težko uro!
 V nasprotju z »novo zgodovino«, po kateri je                     partija z OF in Dolomitsko izjavo zmanipulirala vse,                     je marsikatero dejstvo te zgodovine sfabricirano »v                     samostanih«. Kot piše Kavčič, so bili komunisti v                     partizanih dolgo v manjšini, zbirali so se v majhne                     konspirativne skupine, a sčasoma jim je uspelo                     širiti svojo propagando. Nisem razumel Kardeljevih                     in Kidričevih člankov, v katerih sta zagovarjala                     tezo, po kateri ima delavski razred vodilno vlogo                     tudi v odporu, piše Kavčič, utemeljitelj modernega                     slovenskega bančništva. Borci so z začudenjem in                     nejevoljo poslušali, da general Maister ni pomembna                     osebnost itd.
 Komunisti so na Slovenskem v resnici odigrali                     zelo protislovno vlogo, ki je morda polna neke                     notranje dialektike. To bo treba še raziskati, ne pa                     pisati zgodovine črno-belo, kvaziideološko,                     prehajajoč iz vzroka na posledico in nasprotno. Od zbombardirane Guernice k Picassovi sliki in od slike nazaj k nacistični                     ošabni represiji - celo nad slavnim slikarjem. Kako                     »fluidno« je vse skupaj in se ne da strpati v strogo                     zastražene doktrine, pravi v predgovoru k zadnji                     knjigi Franceta Bučarja (Slovenci in prihodnost) Tine Hribar: »Knjiga Rojstvo države temelji na dveh ugotovitvah. Prva je, da obstaja                     neposredna povezava med osvobodilnim bojem v letih                     1941-1945 in osamosvojitvijo leta 1991 ...«
 Slovenski osvobodilni boj, piše Hribar, se je med                     drugo svetovno vojno po Bučarju začel kot prelom z                     omejenostjo in prestrašenostjo, ki sta se skrivala                     za razumskostjo.
 In še drobceno dejstvo, ki so ga menihi v                     samostanih pri falsificiranju dokumentov brez                     pomisleka zavrgli. Je teritorialna obramba vojaško                     odlično izpeljala desetdnevno vojno? Nekdanji                     general Ivan Dolničar je odgovoril, da je bila                     vselej odlično pripravljena, vselej najboljša, dobro                     vodena, dobro organizirana. »A treba je dodati še                     nekaj, kar se pogosto pozablja. Večina ljudi v                     teritorialni obrambi je bila komunistov. Komunisti                     so pravzaprav vodili vojno za osamosvojitev                     Slovenije, tako je pač bilo, vojaki, starešine,                     večina je bila komunistov.« Janez Janša je tedaj kot                     obrambni minister ponudil Dolničarju, da bi vodil                     teritorialno obrambo, a je general odklonil.
 Letošnje praznovanje dneva OF, pardon, upora                     proti okupatorju, se je zdelo ideološko nekoliko                     manj vročično - morda zaradi luninega mlaja, »prazne                     lune«, morda so se apostoli nove, osvežene in                     sproščene zgodovine čez praznike malce polenili in                     potuhnili, morda se je praznik »ideološko« izčrpal                     že s tem, da jim ga je uspelo vsebinsko izprazniti                     in tako ni več povod za poulične boje. Je pa opazno,                     da je zgodovinopisje, ki še vedno stavi na doslej                     znana in preverjena dejstva, krenilo v nekakšno,                     tudi medijsko protiofenzivo. Verjetno je treba ljudi                     opozoriti, naj ne nasedajo marketinškim akcijam s                     Hudimi jamami.
 In še nekaj je: ekonomska in socialna kriza! Se                     je smiselno po skoraj 70 letih prepirati o tedanjih                     dogodkih, ko imamo tu in zdaj ne ravno kri v                     dobesednem pomenu, temveč žrtve, ranjence in talce                     nekega bleščečega, toda navznoter gnilega,                     sprijenega sveta? Sedemindvajsetemu aprilu sledi                     prvi maj, praznik dela, ki bo, upajmo, še bolj                     preusmeril pozornost od zgodovinarskih virtualnih                     svetov in časov k resničnim problemom sedanjih in                     prihodnjih generacij. Ekonomska kriza je kot Marxov mrtvaški prt Johna Kennetha Galbraitha.
 Če bi Pablo Piccaso naslikal dušo Slovenca, bi se                     ta zagotovo začudil, če že ne zgrozil: »Ste to zares                     vi naslikal?« - »Ne, vi!«    
	
            
                        
    
    
				
						   
					
        
          
          
                        












