Izbriši in nariši

Mitta Romneyja 
do novembra čaka 
še veliko »brisanja 
in risanja«.

Objavljeno
03. april 2012 21.37
Boris Čibej, New York
Boris Čibej, New York
Predvolilne kampanje so lahko tudi priložnost za finančne uspehe, ki so čisto naključni in povsem stranski proizvod zelo velikega propagandnega stroja. Tako se je pred kratkim čez noč potrojila vrednost delnic družbe Ohio Art Company, ki proizvaja že več kot pol stoletja staro, a še vedno priljubljeno igračko Nariši-Izbriši (Etch A Sketch). Ta danes tako priljubljenim elektronskim tablicam podobna plastična škatla, napolnjena z aluminijevim prahom, po katerem z dvema vrtljivima gumboma lahko rišemo različne črte in krivulje, se je znašla sredi najhujše predvolilne vihre, ko jo je eden od glavnih svetovalcev vodilnega republikanskega tekmeca za strankarskega predsedniškega kandidata Mitta Romneyja uporabil kot ponazoritev načrtovanih sprememb v kampanji, ko bo njegov šef končno postal tudi uradni kandidat. Novinarji so ga pobarali, ali ga ni nič strah, da bo Romney izgubil ogromno liberalnejših in neodvisnih volivcev, ker mora zdaj spreminjati svoja nekdanja stališča, da bi si pridobil naklonjenost konservativnih skrajnežev, ki igrajo zelo pomembno vlogo v strankarski izbiri republikanskega predsedniškega kandidata.

»Nisem zaskrbljen. Pritisnili bomo tipko za ponovni zagon. Tako kot pri igri nariši-zbriši se bo vse spremenilo. Samo potreseš in začneš znova,« je Eric Fernstrom povedal za televizijo CNN. Njegova izjava je povzročila pravi »škandal«, ki so ga dobro izrabili Romneyjevi tekmeci, da bi volilcem znova pokazali, kako je bogataški mormon pripravljen narediti vse (beri: nenehno spreminjati stališča), da bi se dokopal do najpomembnejšega položaja v državi. Drugouvrščeni republikanski kandidat Rick Santorum je smešil nenačelnega tekmeca tako, da je z igračko nastopal na predvolilnih shodih, njen proizvajalec pa je nepričakovano medijsko reklamo dopolnil s svojim novim oglasom: »Nariši-izbriši je podobna politiki. V njej je veliko sivih lis.«

Odkritosrčnost naivnega svetovalca, ki bo krojil »kandidatova nova oblačila«, je razkrila zgolj vsem znano resnico o ameriških predvolilnih spopadih, v katerih morajo kandidati v prvi rundi znotrajstrankarskega obračunavanja snubiti svoje radikalnejše strankarske privržence, na zaresnih volitvah pa ublažiti svoja dotedanja stališča, da bi pritegnili čim več »drugih« oziroma neodvisnih volivcev. To je zapletena, včasih lahko tudi samomorilska strategija. Ameriški volivci in njihovi mediji so sicer večkrat dokazali, da so kratkega spomina, a razvlečena znotrajstrankarska predvolilna borba lahko Romneyja privede v položaj, ko mu tudi najuspešnejše risarske spretnosti na priljubljenih igračkah ne bodo več pomagale.

Vrhuška republikanske stranke Romneyjevih tekmecev, ki nimajo nobenih možnosti, da bi ga dohiteli, ne pozivajo k odstopu le zato, ker zdaj energijo in milijone dolarjev zapravljajo za to, da se »koljejo« med sabo. Javnomnenjske raziskave kažejo, da Romney izgublja čedalje več privržencev med neodvisnimi volivci, v spopadu z Obamo, v katerem je doslej tesno vodil sedanji predsednik, pa se je začela razlika med njima povečevati. Do novembra ga čaka še veliko brisanja in risanja.