Kocka je padla. Sindikati prvič v zgodovini zahtevajo referendum, ki zaustavlja izvajanje državnega proračuna za prihodnje leto. Vlada vloženo referendumsko zahtevo prek parlamenta pošilja v presojo ustavnemu sodišču. Koliko časa si bodo ustavni sodniki vzeli za presojo in kakšna bo njihova odločitev v tem primeru, je zagatno vprašanje. Nad ustavnim sodiščem je pač le modro nebo. Ustavni sodniki in sodnice sicer presojajo o podobnem aktu, zakonu o uravnoteženju javnih financ, že pol leta, a odločili še niso. Bodo zdaj, pri odločanju o ustavnosti referendumske zahteve, ki blokira izvajanje proračuna in vnaša dodatno zmedo in težave v javne finance, le nekoliko bolj pohiteli?
Predlagani predmet referenduma, zakon o izvrševanju proračuna, je, kot ponavadi, slab kompromis. Širše gledano je sporen zlasti v členu, ki predvideva avtomatično razrešitev predstojnikov v javnem sektorju, ki ne bi promptno izpolnili finančnih načrtov - in poskrbeli za znižanje plač zaposlenih. Kaj bi lahko tak zakon pomenil za politično motivirane kadrovske čistke v javnih in državnih družbah, fakultetah in drugod, si res ni težko predstavljati. A v danih razmerah je bolje, da se morda še dodatno pogajamo, zakon izpeljemo in ga budno nadzorujemo, kot pa da ga z referendumom zaustavimo brez alternativnih rešitev.
Za Slovenijo v času hude krize in recesije je referendumska blokada proračuna zelo tvegana. S prvim januarjem uvaja začasno financiranje proračuna po dvanajstinah, zamrzuje naložbe in izdatke in onemogoča že zdaj zelo kilav razvoj. Gospodarski padec bo s tem še večji. Žrtve tega bomo vsi državljani, predvsem pa porabniki proračuna. Tudi predlagatelji referenduma, ki se v boju za svoje partikularne interese premalo zavedajo, da še dodatno destabilizirajo Slovenijo.