Je pomoč za Oderlapa prišla prepozno?

Po tragični nesreči Franca Oderlapa, ki je pretresla slovensko alpinistično srenjo, so se pojavila ugibanja o hitrosti reševanja alpinista in obveščanja domače javnosti o nesreči.

Objavljeno
04. oktober 2009 18.02
Mo. B. /STA
Mo. B. /STA
Ljubljana/Katmandu  - Slovenski alpinizem se še ni opomogel od smrti Pavleta Kozjeka, ki se je lani ponesrečil pri plezanju na Mustagh Tower, ko je javnost pretresla novica o nesreči Franca Oderlapa pod Manaslujem. Po doslej zbranih podatkih je helikopter po poškodovanca prišel šele po dveh dneh, kljub takojšnji medicinski pomoči je alpinist podlegel poškodbam.

Takoj po tragični nesreči, ki je pretresla slovensko alpinistično srenjo, so se pojavila ugibanja o hitrosti reševanja alpinista in obveščanja domače javnosti o nesreči. Nesreča se je namreč zgodila že v četrtek, zaradi slabega vremena v petek helikopter ni mogel prepeljati v dolino poškodovanega alpinista, ki je bil še živ, vendar vse od poškodbe nezavesten. Alpinista so tako prepeljali šele v soboto, a je kljub uspešnemu transportu v katmandujsko bolnišnico in takojšnji medicinski pomoči podlegel poškodbam, ko so tudi obvestili slovensko javnost o nesreči.

 

Enainpetdesetletni Oderlap, vrhunski alpinist in izkušeni gorski reševalec iz Mežice, je na osmi najvišji gori na svetu Manasluju v nepalski Himalaji skupaj z Davom Karničarjem preizkušal opremo za smučarsko odpravo na K2, načrtovano za prihodnje leto, ko ga je v glavo zadel kos ledu. Nesreča se je zgodila na poti iz tabora 1 na približno 5800 metrih nadmorske višine. Oderlap se je v anale vpisal, ko se je kot prvi Slovenec povzpel na najvišje vrhove vseh celin, ob tem pa je Karničarju uspel podvig smučati z vseh najvišjih vrhov vseh sedmih kontinentov. Oderlap je bil v ekipi za izvedbo projekta Sedem vrhov, Seven Summits, ki ga je Karničar začel leta 2000 s smučanjem z Mount Everesta.

 

Načelnik komisije za odprave v tuja gorstva pri Planinski zvezi Slovenije Tone Škarja je danes podal kronologijo dogajanja, povezanega s tragično nesrečo. "Na odpravi na Manasluju, ki je bila namenjena testiranju opreme za K2 2010, je 1. oktobra okrog 10. ure, Francu Oderlapu v glavo priletel kos ledu, zaradi česar je bil takoj nezavesten. Davo Karničar je takoj stopil v stik s PZS in nepalsko agencijo, ki jima je pomagala pri organizaciji odprave, za pomoč in prevoz s helikopterjem, ker je teren to omogočal, vreme pa je bilo tudi ugodno. V Katmanduju takrat ni bilo nobenega helikopterja, ki bi bil sposoben prileteti na to višino. Tudi zveza z Nepal Mountaineering Association ni pomagala. Stopili smo v stik z OeAV (Avstrijsko planinsko zvezo), ki so zagotovili vso pomoč in takojšnjo pripravljenost posebnega letala za prevoz Franca iz Katmanduja v Ljubljano. Davo Karničar je iz baze organiziral reševalno akcijo in s pomočjo nosačev so Franca prenesli iz tabora 1 v bazni tabor. Ves ta čas je bil Franc nezavesten in stanje se je počasi slabšalo. Naslednji dan, 2. oktobra, je helikopter priletel in zaradi zelo slabega vremena ni mogel do baze. Ves ta čas je čakal v bližnji vasi. V soboto, 3. oktobra, navsezgodaj je priletel do baze in odpeljal Franca Oderlapa in Dava Karničarja v Katmandu. Žal je Franc Oderlap v bolnišnici umrl okrog 10. ure po nepalskem času. Do zaključka akcije javnosti nismo obveščali, da ne bi novinarji 'zasedli' satelitskega telefona Dava Karničarja in tako ovirali ali celo onemogočili reševanje. Takoj nato pa smo poslali obvestilo na STA," je zapisal Škarja v obvestilu, objavljenem na spletnih straneh PZS.

 

Karničar naj bi se podviga, presmučati 8611 metrov visoko "goro gora", lotil prihodnje poletje. V spremljevalni odpravi je bilo še osem izkušenih alpinistov. Poleg Oderlapa še Matjaž Šerkezi - Šerk, Marjan Kovač, Jurij Gorjanc, Franc Pepevnik - Aco, Blaž Navršnik - Dolfa, Irena Mrak in Mojca Švajger.

 

Šerkezi, ki je bil v domovini v stikih s Karničarjem, še ni mogel povedati, kaj bo nesreča pomenila za usodo načrtovane odprave. "V tem trenutku je o tem še preuranjeno razmišljati," je dejal Šerkezi. Prav tako še ni mogel napovedati, kdaj je načrtovan prevoz ponesrečenca v Slovenijo.