Med zimskimi pnevmatikami velike razlike

Globa za voznika, ki vozi brez ustrezne opreme, je 40 evrov, 500 evrov in pet kazenskih točk pa, če pri tem povzroči zastoj.

Objavljeno
08. november 2015 20.51
Obvezna menjava pnevmatik, 12.11.2014, Maribor
Jure Predanič, kronika
Jure Predanič, kronika

Čeprav so dnevi sončni in lepi, temperature pa skoraj pomladne in se zdi zima še daleč, gneča pri vulkanizerjih že priča, da se nezadržno bliža 15. november – dan, ko je za vsa motorna vozila predpisana obvezna uporaba zimske opreme. Letošnji testi so pokazali, da je večina pnevmatik povprečnih, izbrati pravo ni lahko.

Kar zadeva zimsko opremo, je največ pozornosti namenjene zimskim pnevmatikam. Kot pojasnjujejo na javni agenciji za varnost prometa, te pod določenimi pogoji sicer niso obvezne, kljub temu pa voznikom svetujejo, da jih na svoja vozila namestijo. Po pravilniku o delih in opremi vozil se za zimsko opremo avtomobilov, katerih največja dovoljena masa ne presega 3500 kilogramov, namreč poleg zimskih pnevmatik štejejo tudi poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa »ali verigam enakovredni pripomočki«. Vendar zaradi svojih lastnosti zimske pnevmatike gotovo omogočajo bolj varno in zanesljivo vožnjo, opozarjajo. Izjema je priobalno območje, kjer tudi samo poletne pnevmatike z globino glavnih kanalov dezena najmanj tri milimetre štejejo za zimsko opremo.

Zakon o pravilih cestnega prometa sicer določa, da morajo biti motorna in priklopna vozila na slovenskih cestah pozimi, torej med 15. novembrom in 15. marcem, in v zimskih razmerah, ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali je vozišče zasneženo, zaledenelo oziroma poledenelo, opremljena s predpisano zimsko opremo. »Glavni kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, morajo biti globoki najmanj tri milimetre. Zimske pnevmatike, ki imajo glavne kanale dezena manj globoke, prištevamo k poletnim pnevmatikam,« pravijo na agenciji. Na zimskih pnevmatikah so sicer oznake M+S, M.S ali M&S.

Za neočiščeno vozilo kazen 200 evrov

Voznika, ki vozila nima opremljenega s predpisano zimsko opremo ali ravna v nasprotju s pomenom prometnega znaka za obvezno uporabo snežnih verig, sicer čaka globa 40 evrov. Višja globa, in sicer 200 evrov, pa je predpisana, če voznik ne očisti motornega ali priklopnega vozila snega. Če pozimi ne upoštevate prometne signalizacije, ki označuje zimske razmere, je globa že 300 evrov, po 500 evrov pa boste morali seči v denarnico, če boste zaradi neupoštevanja zimskih razmer povzročili zastoj. Poleg tega boste dobili še pet kazenskih točk.

Za pravno osebo oziroma samostojnega podjetnika, katerega voznik ne upošteva zimskih razmer, pa je globa tisoč evrov, pri čemer tudi odgovorna oseba plača 120 evrov.

Odgovori v testih neodvisnih inštitutov

Ker si vsi želijo pnevmatik, ki bi bile varne in obenem poceni, je po priporočilih agencije smiselno primerjati pnevmatike na podlagi testov neodvisnih inštitutov. Zadnje teste zimskih pnevmatik si sicer lahko ogledate na spletni strani Avto-moto zveze Slovenije (http://www.amzs.si/), kjer zatrjujejo, da njihov test na snegu, ledu in mokri cesti, za katerega so združili moči z nekaterimi avtomobilski klubi in porabniškimi organizacijami, velja za najbolj kredibilnega in najbolj upoštevanega.

Kot pravijo, na prvi pogled pnevmatike delujejo zelo podobno, a so med njimi velike razlike. »Če bi se morali odločiti, katere izbrati, bi bili pred težko odločitvijo, saj je na pogled nemogoče določiti, katere so kakovostne, katere pa imajo slabše lastnosti. Še celo po oznaki za oprijem na mokrem, ki naj bi pomagala kupcem pri izbiri, jih ne bi mogli ločiti, saj ima večina enako oznako za oprijem na mokrem, ki je edino merilo, ki opredeljuje njihovo kakovost,« so pojasnili.

Na tokratnih testih, s katerimi so preizkusili 35 zimskih pnevmatik dveh dimenzij, jih je sicer samo pet dobilo oceno dobro, njihovo uporabo zelo priporočajo. Štiri so dobile oceno slabo, zato njihove uporabe ne priporočajo, ena pnevmatika je dobila oceno pomanjkljivo, 25 pa jih je dobilo oceno zadovoljivo in je njihova uporaba priporočljiva.

Tudi na slovenski zvezi potrošnikov pravijo, da je večina zimskih pnevmatik povprečnih. Med drugim priporočajo, naj tisti, ki se veliko vozijo po klancih, izberejo pnevmatiko z dobro oceno za vožnjo po zasneženem in po možnosti tudi poledenelem cestišču, »čeprav čudežev na ledu ne gre pričakovati«, poudarjajo.

»Razlike v cenah med ponudniki so zelo velike, zato si vzemite čas in ne planite kar na prvo akcijo. Srednje cene naj vam bodo v informacijo, ali je vaš ponudnik med dražjimi ali cenejšimi,« še svetujejo.

Spomladi avtomobil spet »preobujte«

Na zvezi potrošnikov poleg tega opozarjajo na »modo, ki se je razširila pri nas«, namreč, da predvsem tisti, ki na leto prevozijo malo kilometrov, spomladi po zakonu obveznih zimskih pnevmatik ne zamenjajo z letnimi. Če pustimo ob strani škodo, ki jo delajo okolju zaradi večje porabe goriva in večje obrabe, bi se takšni vozniki morali zavedati nevarnosti zaradi svojega ravnanja. »Morali bi se zamisliti vsaj nad dejstvom, da zimska pnevmatika v toplem vremenu postane zelo mehka, kar onemogoča učinkovito zaviranje in je celo nevarna med vožnjo v ovinek. Če se z avtomobilom vozite res malo, je bolje, da kupite celoletne pnevmatike, pri čemer pa se morate zavedati, da gre za kompromis in da so tudi najboljše zgolj povprečne, tako poleti kot pozimi,« pravijo pri zvezi potrošnikov.