Občina že nekaj mesecev čaka na popis oglaševalskih objektov, ki ga po naročilu javnega podjetja Ljubljanska parkirišča in tržnice (LPT) pripravlja Ljubljanski geodetski biro. Popis, za katerega bo LPT plačal 39.000 evrov, naj bi bil končan v prihodnjih tednih, na oddelku mestne uprave za gospodarske dejavnosti in promet (OGDP) pa napovedujejo, da bodo nato začeli odstranjevati objekte, ki niso postavljeni v skladu z odlokom o oglaševanju in občinskim prostorskim načrtom. Evidenca naj bi namreč vsebovala vse bistvene podatke, na podlagi katerih se bo lahko občina lotila odstranjevanja oglaševalskih objektov – torej lokacijo posameznega objekta, ali občinski prostorski načrt na tej lokaciji dovoljuje postavitev oglaševalskega objekta, ali gre za javno ali zasebno površino ter kdo je lastnik oglaševalskega objekta. »Oglaševalske objekte bomo začeli odstranjevati v začetku leta 2013,« so napovedali na OGDP.
Koliko je po oceni vseh oglaševalskih objektov v Ljubljani in koliko jih bo treba porušiti, ne na občini ne pri pripravljavcih evidence nismo izvedeli. Pravijo, da bodo vsi podatki znani, ko bo evidenca končana, menda pa bodo »rezultati v sferi oglaševanja zagotovo odmevali«.
Načrti občine, da se loti tudi urejanja tega področja, ki zagotovo ni v ponos glavnemu mestu, saj so ga v zadnjih desetih in več letih preplavili jumbo plakati, pa med oglaševalci že odmevajo. Nekateri med njimi, ki so želeli ostati neimenovani, se namreč bojijo, da bo čiščenje oglasnega prostora šlo na roko predvsem največjemu ponudniku zunanjega oglaševanja v Sloveniji in v glavnem mestu, podjetju Europlakat, ki je hkrati tudi zasebni partner občine v projektu sistema izposoje koles Bicikelj. Pravijo, da gre za nadaljevanje sodelovanja med MOL in Europlakatom, ki sta lani sklenila javno-zasebno partnerstvo, v okviru katerega je Europlakat postavil sistem Bicikelj. »Mesto se je zaobljubilo, da bo v zameno za Bicikelj počistilo z njihovo konkurenco,« pravijo.
Europlakat namero
In kaj o načrtih MOL menijo na Europlakatu? Kot pravi namestnik direktorja Boštjan Berčan, namere MOL glede urejanja področja zunanjega oglaševanja v mestu pozdravljajo. Po njegovih besedah so vsi oglaševalski nosilci, ki jih imajo postavljene na javnih površinah, del dogovorov o javno-zasebnih partnerstvih (avtobusne nadstrešnice in Bicikelj), napoveduje pa, da bodo z občino kljub temu sodelovali: »Odstranili oziroma prestavili bomo vse oglaševalske nosilce, za katere bi na MOL ugotovili, da niso postavljeni skladno s prostorskim načrtom in odlokom o oglaševanju. Morajo pa pravila veljati enako za vse ponudnike zunanjega oglaševanja.«
Javnega razpisa doslej
A na občini so takrat jasno povedali, da bodo na javnem razpisu ponudili le nezasedene lokacije, medtem ko bodo za vse druge, ki so jih v preteklosti ponudnikom zunanjega oglaševanja oddali brez javnega razpisa, ponudnikom znova brez javnega razpisa izdali posebna petletna dovoljenja z možnostjo podaljšanja za dodatnih pet let. Tudi v slabih dveh letih, odkar je v veljavi novi odlok o oglaševanju, javnega razpisa ni bilo. Na OGDP na naše vprašanje, zakaj razpisa še niso izvedli, niso odgovorili, napovedali pa so, da bodo razpis za proste lokacije izvedli, ko bo končana evidenca. Medtem so nekaterim podjetjem, ki se ukvarjajo z zunanjim oglaševanjem, odgovorili, da javnega razpisa sploh ne bo.
Neuspešno
Najbolj sporen je bil poskus MOL, da pristojnosti mestnih inšpektorjev razširi tudi na zasebna zemljišča, na katerih občina nima pristojnosti zaračunavati občinske takse, nadzor nad spoštovanjem prostorskih aktov pa ima gradbeni inšpektorat. Ob sprejetju akta, v katerem so namesto pojma javna površina uporabili pojem javno mesto, so predstavniki MOL jasno izrazili namero, da v nadzor inšpektorata vključijo vsa območja, ki so vidna z javnih površin, ne glede na lastništvo. Čeprav inšpektorat MOL v samih postopkih in na pobude javnosti večkrat (pravilno) odgovarja, da glede na veljavno zakonodajo lahko ukrepajo le na občinskih zemljiščih.