S prostoferjem po opravkih ali na izlet

V akciji prevozov za starejše želijo povezati še aktivne voznike s tistimi, ki potrebujejo prevoz; izbirali bodo najboljše in podeljevali nagrade.

Objavljeno
10. julij 2013 15.39
Brezplačni prevoz po stari Ljubljani, 09. julija 2013
Andreja Žibret, Ljubljana
Andreja Žibret, Ljubljana
Ljubljana – Veliko starejših, ki ne vozijo avtomobila, potrebuje prevoz, pa nočejo obremenjevati sorodnikov ali uporabljati drugih plačljivih prevozov. Nekateri pa so še vedno aktivni vozniki. V okviru mreže za starejše Matija jih želijo povezati v akciji Prostofer.

Prostofer je komunikacijski center v okviru mreže Matija, ki prek brezplačne telefonske številke 080 10 10 povezuje starejše in organizacije s ponudniki pomoči in storitev. Starejšim, ki potrebujejo prevoz in pokličejo na to številko, v komunikacijskem centru posredujejo kontaktne podatke s seznama registriranih prostovoljnih šoferjev, ki so jih poimenovali prostoferji.

Ne v bolnišnico, raje na Bled

Uporabnik in prostofer se nato sama dogovorita za prevoz. Tako želijo povečati udeležbo starejših v cestnem prometu, povečati njihovo mobilnost, socialno vključenost, druženje in jim nenazadnje tudi omogočiti cenovno bolj dostopne prevoze. Iztok Polak, direktor podjetja CareDesign, Sistemi povezovanja, ki skrbi za mrežo Matija, je povedal, da se je prijavilo 40 prostoferjev iz vse Slovenije, ki so od junija, ko so aktivno začeli akcijo, prepeljali deset potnikov. Večina prevozov je lokalnih, nekaj pa tudi medkrajevnih. Ker je celotna akcija zasnovana na prostovoljnih prevozih, je uspešnost prevoza odvisna od časa voznikov in zaupanja uprabnikov. Ugotovili so, da moramo predstaviti mrežo Matija in akcijo Prostofer čim več starostnikom, da bodo lahko uporabljali njihove storitve. Prepeljani potniki so zelo zadovoljni. Med prostoferji pa je tudi prostovoljni šofer Ivo Berčič, ki pravi, da v bolnišnico ne bi vozil, zelo rad pa pelje potnike, recimo, na Bled na kremne rezine in jim tako polepša dan.

Akcija bo vrhunec dosegla na Festivalu za tretje življenjsko obdobje oktobra v Cankarjevem domu v Ljubljani. Izbrali bodo najboljšega prostoferja in pripravili različne nagrade; lahko pa bodo sodelovali tudi pri izboru prostoferskega avta leta. Pri tem bodo odločilno vlogo imeli sopotniki, ki bodo ocenjevali zadovoljstvo z vožnjo in njun medsebojni odnos; vsi ponudniki storitev za starejše v okviru mreže Matija namreč privolijo v to, da jih uporabniki javno ocenjujejo.

Prostoferje bodo nagrajevali s pomočjo sponzorjev. Podeljevali jim bodo letne vinjete, kartice za brezplačno gorivo in brezplačno parkiranje, tečaje varne vožnje in avtomobilska zavarovanja, tehnične preglede, pnevmatike, dodatno opremo za avtomobile, nego avtomobila, servisne in vulkanizerske storitve ter preglede oči.

Prevoz na klic in kavalir

Tudi v Ljubljanskem potniškem prometu (LPP) ponujajo storitev »prevoz na klic«, ki je sicer namenjena gibalno oviranim – na dan opravijo približno 400 potovanj v mreži vseh linij mestnih avtobusov. Namenjena je tudi starejšim, večinoma jo uporabljajo domovi za starejše za prevoze skupin svojih stanovalcev; to storitev pa uporabljajo tudi vrtci in mamice z velikimi vozički.

Potnik pokliče prometnonadzorni center LPP na številko 01/ 58 22 425 ali 051/ 44 99 92, kjer pove, kateri dan in ob kateri uri potrebuje prevoz, in dobi takojšnjo povratno informacijo o možnosti prevoza oziroma o potrditvi v okviru danih možnosti.

Podatkov o tem, koliko potnikov, starejših od 65 let, uporablja mestni prevoz, nimajo, ker osebnih podatkov uporabnikov kartic ne obdelujejo in jih ne hranijo. Vpogled imajo le v število validacij upokojenskih vozovnic, po katerem lahko sklepajo, da je petina potnikov starih nad 55 let.

Ljubljančani in obiskovalci so navdušeni tudi nad dvema kavalirjema, ki vozita v ožjem središču. Uporabljajo ju večinoma starejši, ki težje hodijo. Vožnje je mogoče naročiti na številkah 031/ 666 331 ali 031/ 666 332.

Na LPP ugotavljajo, da je uporabnikov čedalje več, vsako vozilo vsak dan prepelje približno 200 do 300 potnikov. Na LPP pa so pripravili tudi seminarje z naslovom Varno na bus, na katerih potnikom s posebnimi potrebami in starejšim svetujejo in jih poučijo o lažjem vstopu na avtobus in izstopu, pa tudi o varni drži pri oprijemu droga, o pravilni hoji med vožnjo, opremi potnika ter o ustreznem načrtovanju potovanja.