Urbana bo določala prihodnost

Portal Virgin je med sedem tehnologij uvrstil tudi pametno kartico urbana.

Objavljeno
14. maj 2017 22.48
Borut Tavčar
Borut Tavčar

Ljubljana – Virgin je letalska družba, zato ni presenetljivo, da med sedmimi tehnologijami prevladujejo leteči taksiji, avtomobili in električna letala. Tehnologija v Ljubljani ni tako daleč, vendar prebivalci in turisti s pametno kartico ne potrebujejo lastnega vozila, meni Virgin.

V Virginu pravijo, da večnamenska pametna kartica urbana omogoča uporabo do okolja prijaznih avtobusov, mestnih koles ter sistem parkiraj in se pelji (P+R). »Kdor ima težave s hojo, lahko pokliče tudi električnega kavalirja,« dodajajo v Virginu.

Jošt Smajdek iz Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) priznava, da je Virgin najverjetneje opazil urbano le zato, ker je bila lani Ljubljana Zelena prestolnica Evrope. »Veliko dobrih stvari gre sicer mimo,« dodaja. Opozarja, da le redke kartice po svetu omogočajo plačilo toliko različnih stvari kot urbana, čeprav ima tudi ta kartica še veliko neizkoriščenih možnosti.

S predplačniško urbano je mogoče plačati vožnjo z mestnim in primestnim avtobusom, mogoče si je izposoditi knjige v knjižnici, plačati parkiranje na javnih parkiriščih in garažah ter najeti kolo v sistemu Bicikelj. Če bi Banka Slovenije malo sprostila plačilni sistem, bi, tako meni Šmajdek, z urbano lahko plačevali vse storitve v mestu, tudi večerjo v restavraciji. Kartica bi lahko bila tudi baza podatkov o delovnem času ter bi lahko vključevala tudi druge podatke, ki bi omogočali oblikovanje novih politik, denimo o načinih prevoza ljudi, najpogostejših postankih, prostih zmogljivostih tako avtobusov kot parkirišč za kolesa in avtomobile.

Še večjo uporabnost ima urbana kot aplikacija za pametni telefon (ne pa tudi iphone). To omogoča dvosmerno komunikacijo, uporabnik tako lahko kadarkoli izve, koliko denarja ima na računu (s kartico to preverja na urbanomatu), koliko časa še lahko ima avtomobil parkiran na izbranem parkirišču in podobno. Za iphone je rešitev androidna ura, saj Apple zahteva dvajset- in večodstotno provizijo za plačila prek lastnega sistema.

Širitev je dobrodošla

Poznavalci različnih sistemov v drugih državah, denimo Lea Ružič iz PNZ svetovanje in projektiranje, opozarjajo, da je urbana še preveč omejena na Ljubljano, poleg tega manjka še povezava z železnico. Na Nizozemskem lahko z eno kartico vstopiš na avtobus, tramvaj in vlak, najameš kolo, vstopiš v varovano kolesarsko parkirišče. Kartica velja za vso državo. »Vse je zelo preprosto. Vendar je treba vedeti, da je kartica dopolnilo infrastrukture,« pravi Ružičeva. Za mesta brez infrastrukture je uvedba kartice predraga.

Urbana v knjižici. Foto: Ljubo Vukelič/Delo

Šmajdek je povedal, da si prizadevajo za nadgradnjo kartice. Dijaki in študenti zdaj lahko urbano uporabljajo za plačevanje integriranega javnega prometa, to pomeni avtobusov in vlakov. »Hitrost uvajanja določa ministrstvo za infrastrukturo. Čakamo na širitev možnosti za uporabo urbane za integriran javni prevoz tudi za javne uslužbence in vse druge,« pravi Šmajdek.

Letala in viseči vrtovi

Virgin je med tehnologije prihodnosti uvrstil gradnjo poslovnega središča v kitajskem Wuhanu. Dve stolpnici bosta prekriti s sončnimi celicami in visečimi vrtovi, imeli bosta hotele za žuželke in velike turbine na hladno vodo iz bližnjega jezera. V Dubaju bodo menda že letos poleti začeli voziti oziroma leteti električni in avtonomni avtodroni.

V Italiji razvijajo drone taksije, ki se bodo odzvali na klic telefonske aplikacije. V Wright Electric iz ZDA pa trdijo, da lahko naredijo 150-sedežno letalo, ki bo s shranjeno elektriko preletelo 450 kilometrov. V Stockholmu s plinom iz gospodinjskih odpadkov in izločkov zalagajo črpalke, v prihodnje pa naj bi z njim ogrevali mesto. Zadnji primer je kitajski avtobus, ki lahko pelje več kot tisoč ljudi, a tako, da pod njim lahko vozijo vozila na dveh pasovih.