Ljubljana – Približno sto prostovoljcev v prvih dveh tednih v bližini 38 ljubljanskih šol skrbi za varno pot šolarjev v šolo in domov. Večinoma so člani Zveze šoferjev in avtomehanikov (ZŠAM) Dolomiti, ki za varnost skrbijo še v Škofljici, Polhovem gradcu, Dobravi in Brezovici.
»Razmere so se bistveno popravile, saj je bilo lani v prometnih nesrečah v mestu udeleženih 50 otrok, predlani denimo 85, predvsem pa ni mrtvih,« poudarja 87-letni prostovoljec Stane Žirovnik, ustanovitelj ZŠAM Dolomiti in prejšnji predsednik, ki koordinira delo prostovoljcev v Ljubljani. Še vedno je dejaven tudi v Svetu za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPVCP) MOL.
»Za nesreče niso vedno krivi otroci, velikokrat so udeleženi, ko jih pripelje starš. Ta ne sme šolarčka v nobenem primeru spustiti na vozišče. Ustaviti sme za prehodom za pešče in ne pred njim. Starši velikokrat delajo gnečo na vozišču pred šolo. Na to jih prijazno opozorimo, čeprav včasih z nesramnimi gestami izrazijo nestrinjanje. Med staršem in prostovoljcem mora biti primeren odnos, jeza pa ne pomaga nič.« Kako naj ravnajo v prometu, kaj je prav in kaj ne, opozarjajo tudi učence. »S prijaznostjo dobiš tudi dober odziv pri šolarčkih.«
Med prostovoljci so v prostem času tudi vozniki avtobusov LPP, pa tudi šoferji in avtomehaniki Pošte Ljubljana ter Logističnega centra v BTC, ter predstavniki območne enote Rdečega križa in območnih društev upokojencev. Vsi so praktično usposobljeni, za kar skrbi SPVCP. Najbolj oddaljenim povrnejo potne stroške. Sredstva za to društvo dobi iz javnih razpisov MOL.
»V režim prometa ne smemo posegati, skrbimo pa, da se ne zgodi kaj napačnega.« Včasih je dovolj že prisotnost prostovoljca v rumenem jopiču in šolarji, starši in vozniki postanejo previdnejši, razlaga Žirovnik, ki pa opozarja na pomanjkljivost, da prostovoljci, ki to delo opravljajo občasno, prve šolske dni, niso zavarovani, čeprav so tudi sami večkrat izpostavljeni nevarnosti.
Žirovnik opaža, da je danes prostovoljce težko dobiti, večinoma se za to odločajo starejši, ki so upokojeni. Nekoliko je razočaran, da ni dovolj interesa za to med starši. »Razumemo, da so starši mlajša populacija in so vsi v službah. Sicer pa so vsi starši dobili načrt varne poti do šole in pismo, naj prostovoljcem pomagajo pri delu. Vsaj prvi šolski dan želimo, da se dobro seznanijo z varno potjo in spremljajo prvošolčka, pozneje ga lahko tudi kdo drug.«
Sprva so na seji sveta za preventivo razmišljali, da ne bodo več pomagali šolam, če tudi same ne bodo poskrbele za sodelovanje staršev, a pravega odziva ni. Tako je stalna prometna služba s prostovoljci ter starimi starši vse leto organizirana samo na dveh ljubljanskih osnovnih šolah, OŠ Vič (ob Tržaški) in na OŠ narodnega heroja Maksa Pečarja v Črnučah. »Na teh šolah je namreč za vozače poseben režim, saj avtobusa, ki ustavi, ne sme prehiteti nihče. Njihovo delo je pomagati učencem varno čez prehod za pešce. Vozila ustavijo s posebnim prometnim znakom stop. Ti prostovoljci imajo tudi posebna pooblastila, da lahko prijavijo voznika, ki krši pravila.«
Več prometne vzgoje v šole
Žirovnik meni, da bi morali v osnovni šoli še več časa posvetiti znanju o prometni vzgoji in ji nameniti še nekaj ur več. »Učenci so dovolj usposobljeni, za kar gre pohvala mentorjem in šolam. Vendar pa je v mestu promet izredno gost, primernih kolesarskih stez ni, kolesarji se včasih obnašajo objestno.« Sicer pa prostovoljci pomagajo tudi pri opravljanju kolesarskih izpitov na šolah, pregledujejo kolesa in opozarjajo, če ne dela denimo luč, zavora ali kaj drugega, na to opozarjajo tudi starše.
Predsednik ZŠAM Dolomiti Tomaž Kermavner koordinira 30 prostovoljcev v Brezovici, kjer skrbijo za varno pot v dve matični šoli in dve podružnični, lani in letos pa so dodali še OŠ Rakitna. »Največ dela je v Brezovici, kjer je šola ob prometni lokalni cesti in tudi pred šolo je največ učencev, nastajajo tudi problemi s starši. Pokrivamo še podružnico Notranje Gorice, Jezero, šolo v Preserjah in na Rakitni.« Ugotavlja, da je najbolj nevarno v Podpeči, kjer se zbirajo učenci, ki gredo v OŠ Preserje, mlajši pa v podružnično šolo Jezero, so razigrani, in se hitro lahko zgodi nesreča, saj šolski avtobus ustavi v samem križišču. »Do zdaj smo bili uspešni, čeprav starši včasih pokažejo tudi malo vroče krvi. Ampak mi damo prednost varnosti otrok.« Na varnost pa ne opozarjajo samo prvošolčkov, temveč tudi starejše šolarje. »Učenci zelo hitro pozabijo, kar so se naučili na kolesarskih izpitih. Opozorimo jih, če ne uporabljajo čelade, vozijo v napačno smer itn. Radi vidimo, če je zraven tudi policist, ker opozorilo še bolj zaleže.«
Zvone Milkovič, tajnik SPVCP MOL, je povedal, da bi stalno šolsko prometno službo želeli imeti na vsaki šoli, tako, da bi v paru delala dva prostovoljca. »Vendar pa bi za to potrebovali bazo prostovoljcev, ki jih nimamo.« S šolami so se pogovarjali, da bi k sodelovanju spodbudili tudi starše in območna društva upokojencev, a neuspešno.Predlagali so model, po katerem bi se starši izmenjevali in bi vsak od staršev prišel na vrsto enkrat ali dvakrat na leto, a interesa ni bilo.