Ljubljana – V Sloveniji so dizli zaradi prihrankov zelo modni, ugotavljajo v okoljevarstveni organizaciji Focus, vendar po novih podatkih tudi nova vozila na cestah večinoma presegajo evropske mejne vrednosti za onesnaževanje zraka v standardu Euro 6.
Po podatkih organizacije Transport & Environment (T&E) vsak večji proizvajalec avtomobilov prodaja dizelske avtomobile, ki na cesti presegajo mejne vrednosti EU za onesnaževanje zraka. Vsi novi dizelski avtomobili so namreč morali s 1. septembrom izpolniti avtomobilski standard za emisije Euro 6, dosegel pa ga je le eden od desetih preizkušenih.
V povprečju novi dizelski avtomobili v EU onesnažujejo zrak petkrat bolj kot je še dovoljeno. Rezultati analize so zbrani v novem poročilu Tu ne dihaj (Don't breathe here). Med avtomobilskimi proizvajalci se je najslabše odrezal Audi, katerega emisije so 22–kratno presegle dovoljeno mejo. Pri preizkusu na cesti so sicer le trije od 23 testiranih vozil izpolnjevali nove standarde.
V ZDA meritve bolj realne
Glavni razlog je uporaba cenejših, manj učinkovitih sistemov za čiščenje izpušnih plinov v avtomobilih, prodanih v Evropi. To dovoljujejo pomanjkljivi sistemi za testiranje, ki pa naj bi se popravili, vendar šele od leta 2018 naprej. V nasprotju z Evropo dizelski avtomobili istega proizvajalca, ki jih prodajajo v ZDA, uporabljajo boljše sisteme za čiščenje izpušnih plinov in proizvajajo nižje emisije. »Evropski državljani ravno tako potrebujemo čist zrak kot državljani ZDA,« pravi Katarina Otrin iz društva Focus.
Testiranja onesnaženosti zraka so pokazala preseganja dovoljene meje dušikovega dioksida po vsej Evropi, poslabšanje astme pri ranljivih skupinah ljudi in skrajšanje pričakovane življenjske dobe v onesnaženih mestih. V Londonu so se ocene števila prezgodnjih smrti podvojile, ko so bili v analizo vključeni tudi učinki dušikovega dioksida.
Kako je pri nas
Najnovejši podatki so na voljo v Pregledu kakovosti zraka v Sloveniji z vidika prometnega onesnaževanja v obdobju 2003 - 2013. Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje so pred leti ugotovili tudi, da so prebivalci v 75-metrskem pasu ob prometnih cestah še posebno izpostavljeni tveganju. Več pa v pregledu Koalicije za trajnostno prometno politiko.
Naftni derivati dražji
Po novem je treba za liter najbolj prodajanega neosvinčenega 95-oktanskega goriva odšteti 1,241 evra oziroma 0,9 centa več, medtem ko je 100-oktanski bencin dražji za 1,3 centa in je za liter treba odšteti 1,295 evra. Dražja sta tudi dizelsko gorivo in kurilno olje. Liter dizla po novem stane 1,146 evra oziroma 2,5 centa več, kurilno olje pa je dražje za 2,8 centa in stane 0,831 evra za liter.
Cena avtoplina na Petrolu znaša 0,588 evra za liter. Na črpalkah Butan plina v Ljubljani in Izoli pa liter avtoplina znaša 0,539 evra.