Ljubljana – V Italiji ločijo karton od plastike in aluminija ter osmim občinam okrog Novega mesta dobavljajo robčke, brisače in podobno. Vsi izdelki so iz embalaže, ki jo na tem območju zberejo. To zagotavlja stabilen vir kartona in nižje cene.
»Za tetrapake velja, da jih je težje reciklirati kot drugo embalažo, vendar je to zelo preprosto. Ni papirnice, kjer tega ne bi znali,« je povedal Gregor Cerar, predstavnik Tetra Paka. Embalažo, ki je sestavljena iz 75 odstotkov kartona, 20 odstotkov plastike in pet odstotkov aluminija, pri nas polnijo Ljubljanske mlekarne, Dana in Fructal. Če pogledamo na trgovske police se zdi, da je sestavljene embalaže vse manj, vendar sta predstavnici Ljubljanskih mlekarn povedali, da veliko ljudi še vedno prisega na to embalažo, tudi zato, ker jo je mogoče preprosto stisniti in zavzame le dvajsetino prostornine polne embalaže.
Stisnjen tetrapak zavzame malo površine. Foto Leon Vidic/Delo
Zadoščata mešalnikDovolj je hladna voda in mešanje. Foto Leon Vidic/Delo
Prav papirnica Lucart je ključni del prvega projekta krožnega gospodarstva za embalažo, v katerem sodelujejo Tetra Pak, Ljubljanske mlekarne, Dana in skupnost Eko iniciativa. Pomemben je tudi Valtex & Co., ki je oblikoval snovni krog embalaže z novomeško komunalo. Niko Kumar iz Valtexa je povedal, da sestavljeno embalažo zbere Dinos Unirec, jo pošlje v Lucart, ta pa Valtexu nato pošlje robčke, papirnate brisače in higienski papir, s čimer opremljajo javne ustanove. V manj kot letu so z zbrano sestavljeno embalažo pokrili tretjino potreb po higienskem papirju.
Papirnica Lucart tudi poskrbi, da plastiko in aluminij v sodelovanju z drugimi podjetji ponovno uporabijo za proizvodnjo drobnih predmetov (kemični svinčniki, ravnila, posodice) in tudi palete za prevoz papirnatih izdelkov. Na Poljskem pri predelavi sestavljene embalaže uporabijo pirolizo, pri čemer dobijo čisto plastiko in aluminij.
Robčki (levo) za nakup izdelkov v sestavljeni embalaži. Foto Leon Vidic/Delo
Partnerji v projektu bodo pozornost kupcev poskušali povečati z akcijo v Mercatorjevih centrih. Za vsakih pet izdelkov v sestavljeni embalaži bodo kupci od 30. marca do 30. aprila dobili zavitek desetih paketkov papirnatih robčkov.