Gašperšičeva usoda je odvisna od drugega tira

Premier zanika, da bi razmišljal o zamenjavi ministra za infrastrukturo. Drugi tir mora izpeljati.

Objavljeno
06. februar 2015 20.40
Peter Gašperšič kandidat za ministra za infrastrukturo pred odborom DZ v Ljubljani, Slovenija 16.septembra 2014.
Zoran Potič, notranja politika, Boris Šuligoj, Koper
Zoran Potič, notranja politika, Boris Šuligoj, Koper
Ljubljana, Koper – »Minister za infrastrukturo uživa podporo premiera,« odgovarjajo v kabinetu predsednika vlade Mira Cerarja, potem ko smo šli po sledi informacij, da se ministru že maje funkcionarski stolček. Razlog za to so težave pri projektu drugega tira Divača–Koper.

Iz različnih dobro obveščenih virov iz vladnih krogov, s katerimi smo se pogovarjali o usodi ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča, je mogoče sklepati, da so govorice o njegovi morebitni zamenjavi zgolj špekulacije. Vendar je tudi res, da bi lahko hitro postale dejstvo, če bi se pokazalo, da bi se pri izvedbi drugega železniškega tira od Divače do Kopra pojavile težave.

Cerar napovedal boj za evropski denar

Predsednik vlade Miro Cerar je večkrat poudaril, da je drugi tir med prioritetami sedanje vlade, nazadnje je to izpostavil danes na posvetu o velikih infrastrukturnih projektih, ki ga je organizirala Slovenska fundacija za trajnostni razvoj Umanotera v prostorih fakultete za arhitekturo v Ljubljani. Cerar je dejal, da na vladi intenzivno razpravljajo o finančni konstrukciji drugega tira, predvsem pa bodo poskušali ujeti rok za prijavo za evropska sredstva. Cilj vlade je, da bi že ta mesec ujeli rok za prijavo na sredstva, ki so na razpolago v okviru sklada CEF (Connecting Europe Facility). Kot je znano, se 26. februarja izteče rok, ko je treba oddati prijavo za pridobitev 385 milijonov evrov nepovratnih evropskih sredstev.

Drugi tir v ponedeljek na koaliciji

A to ni edina težava ministra Gašperšiča pri projektu drugega tira. Finančna konstrukcija je veliko bolj zapletena, kakor je priprava vloge za pridobitev evropskega denarja. Finančni minister Dušan Mramor je večkrat zatrdil, da se država ne bo dodatno zadolževala za projekt, ki je po nekaterih ocenah vreden do 1,4 milijarde evrov. Zato po doslej znanih informacijah prevladuje v vladnih krogih prepričanje, da se bo treba za izvedbo politično in logistično izjemno pomembnega projekta za prihodnji razvoj Luke Koper nasloniti tudi na zunanje investitorje, ne le na evropska sredstva.

O tem, kako financirati projekt izgradnje drugega tira, poteka intenzivna razprava tudi med koalicijskimi strankami. Tej temi se bodo v celoti posvetili tudi na koalicijskem srečanju v ponedeljek, potem pa naj bi določene sklepe sprejela tudi vlada.

Mednarodne razsežnosti

Ena od možnost za financiranje izgradnje drugega tira bi bila tudi ta, da bi se država odrekla deležu lastništva v Luki Koper, v zameno za sveža sredstva, vendar temu odločno nasprotujejo v koalicijskih SD in Desusu. V obeh strankah pravijo, da so razmišljanja o zamenjavi Gašperšiča samo špekulacije, čeprav je res, da gre za enega ključnih projektov, ki ga bo moral minister za infrastrukturo izpeljati.

Pomen projekta poudarjajo tudi v SMC, a se v organih stranke o usodi ministra iz svoje kvote, zagotavljajo viri iz SMC, doslej niso nikoli pogovarjali.

V kabinetu predsednika vlade poudarjajo, da je drugi tir prioriteta z mednarodnimi razsežnostmi. »Gre za sklop celotne posodobitve železnic od severa do srednje Evrope prek Luke Koper,« pojasnjujejo v kabinetu premiera. Cerar se je namreč ta teden vrnil z dvodnevnega obiska v Estoniji, kjer mu je gostitelj Taavi Roivas predstavil investicijske projekte v skupni vrednosti 12,3 milijarde evrov, ki so jih razdelili med energetske projekte, digitalno gospodarstvo in transport. V sklopu slednjega je projekt Rail Baltic, ki bi povezal Estonijo s srednjo Evropo, vreden pa je 3,6 milijarde evrov in je v skladu CEF eden izmed petih najpomembnejših projektov. Estonija se je po nekaterih informacijah o sofinanciranju projekta tudi že dogovorila s Kitajsko.

Železnice: Drugi tir je nujen

V javnosti je vse več pritiskov na vlado, da pravočasno zagotovi finančni vir za gradnjo drugega tira. »Če predsednik vlade pravi, da je to najpomembnejši infrastrukturni projekt, potem se upravičeno pričakuje, da je na prednostnem seznamu, ki ga bomo poslali v Bruselj,« so sporočili iz poslanske skupine NSi. Zahtevajo sklic nujne seje odbora za infrastrukturo, ki naj pozove vlado, da v 30 dneh državnemu zboru predloži roke in finančno konstrukcijo izgradnje drugega tira. Poroča naj o že vloženih sredstvih v ta projekt, o prijavi na razpis za sredstva EU in imenuje posebno delovno skupino, ki bo spremljala gradnjo in nadzirala financiranje drugega tira.

Sedem poslancev Kluba primorskih poslank in poslancev (vsi razen iz strank SD in SMC) je poslalo odprto pismo Miru Cerarju, da obstaja upravičen dvom o iskrenih namenih ministra Petra Gašperšiča, da bi ta projekt premaknil z mrtve točke. Zato od predsednika vlade zahtevajo, da zagotovi pravočasno vložitev vloge za črpanje evropskih sredstev.

Generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je povedal: »Vprašanje o nujnosti drugega tira sploh ni več vprašanje. Pomembno je le, kako naj država iz proračuna zagotovi potrebni denar in ali naj kako drugače angažira zasebne finančne vire. Zadolžitev bi obremenila državni proračun, to pa bi najbrž zahtevalo tudi soglasje iz Bruslja.«