Istospolna poligamna poroka? Zakaj pa ne, pravijo Brazilci. Ne vsi.

Sredi Ria de Janeira, mesta, nad katerim bedi monumentalni kip Kristusa Odrešenika, so pred kratkim tri lezbične ženske sklenile zakonsko zvezo.

Objavljeno
02. november 2015 11.16
M. Gr., Ozadja
M. Gr., Ozadja

Vseeno je, na katerem koncu brazilske prestolnice Rio de Janeiro se človek nahaja. Zadostuje le pogled proti nebu, pa ve, da je Jezus Kristus vsepričujoč. Monumentalni kip Kristusa Odrešenika s široko razprtimi rokami kraljuje na 710 metrov visokem griču Corcovado in gleda navzdol na mesto − na eno od najbolj vernih mest, ki se nahaja v eni od najbolj religioznih dežel na svetu. Nikjer po svetu ni toliko kristjanov kakor v Braziliji; že mogoče, da tudi tu vpliv Rimskokatoliške cerkve usiha, toda zato na drugi strani ljudje naravnost derejo v protestantske binkoštne cerkve.

Zakonska zveza treh lezbičnih žensk

Prav zdaj v Braziliji poteka nadvse razgreta debata o naraščajočem religioznem fundamentalizmu. In to diskusijo je natanko zdaj še dodatno razvnela novica, ki nikakor ne spada v predstavo o svetu, ki je lastna mnogim Brazilcem. Gre za vest, da so se v Riu de Janeiru poročile tri lezbične ženske: podjetnica, zobozdravnica − obe sta stari 32 let − in 34-letna upravna delavka.

Vse tri hočejo iz razlogov, ki jih najverjetneje ni treba posebej navajati, za zdaj ostati anonimne. Časnik O Globo je citiral besede ene od žensk, ki je po poroki dejala: »Zdaj smo ena družina.«

Resničnost, ki je dohitela fikcijo

Prva tako stvari vidi tudi Fernanda de Freitas Leitão, natanko tista notarka, ki je to življenjsko partnersko skupnost, ki ji v Latinski Ameriki ni para, najbrž pa tudi v svetu ne, pravno pripoznala.

Brazilija resda ne pozna zakona, ki bi te vrste poroko dovoljeval. Toda notariat v Riu de Janeiru, ki opravlja naloge matičnega urada, argumentira, da v Braziliji tudi ni zakona, ki bi takšno zakonsko zvezo eksplicitno prepovedoval. »Te tri ženske izpolnjujejo vse predpostavke za zasnovanje družine: imajo se rade, živijo v dlje časa trajajoči partnerski skupnosti in hočejo imeti otroke,« pojasnjuje Fernanda de Freitas Leitão.

Zgodba o poroki treh žensk, naj se zdi še tako nenavadna, je številnim Brazilcem nekako znana. V priljubljeni telenoveli Avenida Brasil so se nekoč prav tako že poročile tri lezbične ženske. Toda nihče ni pričakoval, da bo resničnost tako naglo ujela korak s fikcijo.

Srhljivi scenarij za privržence Biblije

Del te resničnosti je pogodba o zakonski zvezi, v kateri so se tri pionirke iz Ria de Janeira dogovorile za vzpostavitev premoženjske skupnosti. Poleg tega so prepričane, da so zdaj upravičene do vzgoje otrok, ki bodo imeli tri enakovredne matere. Ni treba posebej poudarjati, da je to za tiste Brazilce, ki so zvesti Bibilji, srhljiv scenarij.

Primer poroke treh lezbijk vsekakor predstavlja izziv tradicionalnemu konceptu družine – ne samo v Braziliji. Poligamija je v večini zahodnih demokracij prepovedana. Tudi s pravno izenačitvijo istospolnega partnerstva z različnospolnim partnerstvom imajo številne države velike težave.

Družbena realnost, ki terja pripoznanje

Nasprotno so Združene države Amerike, ki so junija letos v vseh zveznih državah legalizirale istospolno zakonsko zvezo, pogosto postavljali za vzor. In ravno v skrajno katoliški Latinski Ameriki je osupljivo veliko držav sprejelo razmeroma napredno zakonodajo. V Argentini, Urugvaju in Kolumbiji so istospolne poroke že leta nekaj najbolj običajnega. In pred kratkim so tudi v Čilu istospolnim partnerskim skupnostim podelili bolj ali manj enake pravice kakor tradicionalnim zakonskim zvezam med moškim in žensko.

Brazilska matičarka Fernanda de Freitas Leitão je s tem, ko je pripoznala tudi zakonsko zvezo med več kot samo dvema partnerjema, zdaj stopila še korak dlje. »Takšne zveze so družbena realnost,« argumentira. »Kaj govori proti temu, da jih tudi pravno pripoznamo?«

Protiudarec »biblijske frakcije«

Seveda pa ima brazilska konservativna opozicija na zalogi vrsto protiargumentov, ki govore proti pravnemu pripoznanju tovrstnih življenjskih skupnosti. V brazilskem nacionalnem kongresu prav zdaj poteka pravcato ideološko mesarsko klanje o predlogu zakona, ki je usmerjen ravno v nasprotno smer od prej nakazane. Nadstrankarska koalicija ortodoksno verujočih in v precejšnjem delu homofobnih evangeličanov, tako imenovana »biblijska frakcija«, želi rešiti tradicionalno podobo družine in ponovno razveljaviti leta 2011 sprejeti zakon o homoseksualni zakonski zvezi.

V primerjavi z njimi je notarka in matičarka Fernanda de Freitas Leitão voditeljica svojevrstne »svobodnjaške frakcije«. V svojem notariatu, ki leži sredi Ria de Janeira, je prvi poročni list homoseksualnemu paru izdala že davnega leta 2000. To je kar polnih enajst let prej, preden je istospolna zakonska zveza postala del brazilske ustave.