»To je dobro vprašanje, pričakujem, da ga bo prva pot vodila v Zagreb,« odgovarja strateški analitik in dober poznavalec razmer v jugovzhodni Evropi Borut Šuklje.
Informacija o posredovanju podpredsednika evropske komisije Fransa Timmermansa med Slovenijo in Hrvaško zaradi težav pri implementaciji arbitražne sodbe pri sosedih ni naletela na večjo pozornost. Hrvaški mediji so informacijo le bežno pospremili, kar je skladno z dosedanjim stališčem uradnega Zagreba, da evropska komisija ne more imeti neke posebne vloge med državama članicama EU.
Na tej točki hrvaška pozicija ne vzdrži resne kritike, ker je evropska komisija že odigrala posredniško vlogo med Slovenijo in Hrvaško leta 2009 (takrat je bila Hrvaška še v čakalnici za članstvo), ko sta se državi znašli v slepi ulici zaradi pogojev, ki jih je slovenska vlada postavila pred hrvaško vlado zaradi prejeduciranja morske meje v Piranskem zalivu. Po posredovanju in z izdatno pomočjo evropskega komisarja Ollija Rehna je bil sestavljen in podpisan arbitražni sporazum. Doslej se je tudi že pokazalo, da sta arbitražni sporazum in sodba del pravnega reda Evropske unije, kar v Zagrebu najraje spregledajo. Zato ne preseneča tudi zadnja izjava hrvaškega premiera Andreja Plenkovića, da bo vztrajal pri bilateralni rešitvi, če pa na tej ravni ne bo rešitve, bi lahko na pomoč priskočili kolegi iz Bruslja.
Hrvaški scenarij poln pasti
Borut Šuklje opozarja, da se v tem delu hrvaškega stališča skriva past, ki se ji je doslej slovenski premier Miro Cerar uspešno izogibal, ker vztraja pri stališču, da pogoji za dvostransko srečanje še niso izpolnjeni, to pa je sprememba odklonilnega stališča Hrvaške do arbitražne sodbe. Ključno je, da uradna Ljubljana vztraja pri popolnem spoštovanju arbitražne sodbe, meni Šuklje.
Ob napovedi posredovanja Fransa Timmermansa se pojavlja več vprašanj kot odgovorov. Foto: Francois Lenoir/Reuters
»Hrvaška zagovarja nov koncept rešitve mejnega spora. Gre za idejo, da bi Slovenija in Hrvaška sklenili nov bilateralni sporazum, ki bi nastajal pod nadzorom evropske komisije, sestavni del sporazuma pa bi bila tudi arbitražna sodba,« pravi Šuklje. Gre za scenarij, v katerem je Hrvaška v vsakem primeru zmagovalka, ker v tem sporazumu ne bi bilo nobene zgodovine dosedanjih poskusov rešitve mejnega spora. Gre za rešitev, ki bi verjetno bila sprejemljiva za hrvaški sabor, ki je leta 2015 sprejel stališče, da arbitražna sodba zanje ne velja. »A v tem scenariju je preveč neznank, da bi lahko Slovenija privolila v takšno možnost,« dodaja Šuklje.Plenkovićev
Hrvaška je tista, ki ignorira sodbo in sporazum, pod katerega se je podpisala pri polni zavesti, zato se bo Timmermans (zgoraj desno) verjetno najprej odpravil v Zagreb. Foto: Eric Vidal/Reuters