Belokranjci sami začeli kopati predor pod Gorjanci

Sporočilo vladi: Nikoli se ne bomo strinjali z začetkom gradnje šele po letu 2029, saj nas takrat sploh ne bo več.

Objavljeno
08. marec 2015 23.02
Bojan Rajšek, Litija
Bojan Rajšek, Litija
Metlika, Ljubljana – Vlada v evropski finančni perspektivi­ do leta 2020 ne načrtuje niti začetka gradnje 2300 metrov dolgega predora pod Gorjanci na južnem delu tretje razvojne osi, ki bi Beli krajini omogočil normalno prometno povezavo­ z drugimi deli države, zato so danes Metličani vzeli stvari v svoje roke. Ob zvokih Mestne godbe Metlika so začeli na roke kopati proti Novemu mestu.

Seveda gre za provokacijo, a tudi jasno opozorilo, da so prebivalci Bele krajine glede prometne odrezanosti izgubili potrpljenje in da zahtevajo takojšen sestanek s predstavniki vlade in pristojnimi ministrstvi. Sodu je izbil dno nedaven odgovor vlade na spletno peticijo, s katero je več kakor 3000 podpisnikov zahtevalo takojšen začetek gradnje dobra dva kilometra dolgega predora pod Gorjanci.

Pred prvo vojno hitreje kot danes

Namesto spodbudnih besed je vlada Belokranjcem poslala odgovor, da namerava v prvi fazi do leta 2020 začeti zgolj gradnjo vozlišča na avtocestnem priključku Novo mesto vzhod in ceste do priključka Osredek pri družbi Revoz v dolžini 5,3 kilometra. V tako imenovani drugi fazi bi zgradili prometnico do razcepa Poganci in šele v sklepni tretji fazi predor pod Gorjanci do Malin. Vendar za drugo in tretjo fazo vlada še ni določila časovnice, zato so se ljudje danes protestno sami lotili Gorjancev kar z ­lopatami in krampi.

Za pravo smer kopanja, da ne bi preveč zgrešili dolenjske prestolnice, je poskrbel Tone Pezdirc z natančno merilno napravo, ki so jo pred prvo svetovno vojno uporabili avstro-ogrski delavci, ko so v 769 dneh zgradili 50 kilometrov železniške proge od Novega mesta do Metlike. Na trasi je bilo 2712,9 metra predorov in 225 metrov dolg viadukt pri Otovcu.

»Dovolj imaginarnih obljub«

Metliški župan Darko Zevnik pravi, da so si vsi odgovori ministrstev in vlade podobni kakor jajce jajcu, zato pričakuje od vlade takojšen začetek gradnje predora. Dejal je, da mu je jasno, da Novo mesto potrebuje obvoznico, a ne bodo dovolili, da se bo gradnja končala pri Revozu, temveč se mora nemudoma nadaljevati proti Beli krajini. Po njegovem mora biti to jasno zapisano, saj imaginarnim obljubam ne bodo več nasedli.

»Dolžnost vsakega Belokranjca je narediti vse, kar je v njegovi moči, da se pritisk na vlado stopnjuje,« pravi Zevnik, ki hkrati pričakuje podporo črnomaljske in semiške občine. Dovolj je bilo zavlačevanja in izgovorov, je prepričan tudi eden od organizatorjev današnjega udarniškega dela Božidar Flajšman.

»Mi se nikoli ne bomo strinjali s tem, da bo država začela graditi predor šele po letu 2029, saj nas takrat sploh ne bo več,« je za Delo ogorčeno povedal predsednik metliške mestne skupnosti Tone Bezenšek, ki je skupaj s tovariši prišel na simbolično gradbišče oblečen v pražnji sokolski uniformi.

Bo na Gorjancih promet obstal?

Zaradi prometne odrezanosti v Belo krajino ne prihajajo novi investitorji, mladina se izseljuje, za njimi pa ostajajo prazne domačije. Brezposelnost je že zdavnaj presegla 20 odstotkov za delo sposobnega prebivalstva. »Dobili smo že toliko obljub, da nikomur več ne verjamemo,« pravi Bezenšek. Tudi nekdanji član predsedstva Dušan Plut je prepričan, da Bela krajina za razvojno politiko države ne pomeni ničesar. »Zmanjkuje nam potrpljenja, zato bomo začeli državljansko nepokorščino, saj je to očitno edina možnost, da se v glavah odgovornih kaj premakne,« pravi Plut, ki je napovedal, da bodo kmalu na cestnem prelazu Vahta na Gorjancih za (ne)določen čas ustavili promet.