Bo urbana postala 
kreditna kartica?

Še vedno se precej ljudi razburja zaradi opustitve plačevanja javnega prevoza z gotovino. Še vedno ne vedo, kje stojijo urbanomati. Kartica danes sicer že omogoča nekatere dodatne storitve, ki so jih občinarji napovedovali ob njeni uvedbi, toda vseh še ne.

Objavljeno
25. januar 2011 09.50
Samo Petančič, Ljubljana
Samo Petančič, Ljubljana
Ljubljana – Že vse od predlanskega aprila, ko je steklo poskusno delovanje »enotne mestne kartice urbana«, kakor jo imenujejo občinarji, so v povezavi s pripomočkom, ki naj bi občanom in uporabnikom Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) olajšal življenje, nastajale predvsem afere in veliko nezadovoljstva. Če je domnevno politično ozadje izbire dobavitelja kartice že nekoliko pozabljeno, pa se še vedno najdejo občani, ki besno ugotavljajo, da na avtobus zgolj z gotovino ne morejo.

Predstavniki LPP sicer poudarjajo predvsem povečanje števila potnikov, ki jih je po njihovih besedah pritegnila prav urbana, toda še vedno se precej ljudi razburja zaradi opustitve plačevanja javnega prevoza z gotovino. Sodeč po telefonskih klicih v redakcijo, so med njimi predvsem tisti, ki avtobus uporabljajo redko, ki ne vedo, kje stojijo urbanomati – teh res še ni na vsaki avtobusni postaji – in ki nezadovoljni pogosto ugotavljajo, da na njih ne morejo plačevati z bančnimi karticami.

Ureditev, kot jo 
pozna veliko mest

Zlasti okoliščine legitimiranja, ki ga izvajajo kontrolorji LPP, je pred časom vzel pod drobnogled urad informacijske pooblaščenke, ki je ugotovil, da v tem ni nič spornega. Anonimnost si občan lahko zagotovi z nakupom vrednostne urbane, ki ni vezana na ime in priimek lastnika.

Vprašanje plačevanja z gotovino so lani postavili v ospredje tudi mestni svetniki SDS. Takratni viceguverner Banke Slovenije Darko Bohnec je razložil, da je treba uporabo bankovcev in kovancev za plačevanje razumeti dovolj široko, saj lahko potniki vozovnice z gotovino kupijo na urbanomatih in v trafikah. Hkrati je poudaril, da tako ureditev pozna veliko mest po svetu, in opozoril na pomen dostopnega in do uporabnika prijaznega plačevanja javnih storitev.

Kartica danes sicer že omogoča nekatere dodatne storitve, ki so jih občinarji napovedovali ob njeni uvedbi, toda vseh še ne. Poleg plačila avtobusnega prevoza z urbano lahko poravnamo parkirnino na belih območjih in parkiriščih v upravljanju podjetja Ljubljanska parkirišča in tržnice, v prihodnje pa naj bi bilo z njo mogoče plačevati tudi storitve v knjižnicah, za obisk muzejev, športnih zavodov in kulturnih prireditev.

Vendar se zaradi razširitve njenih funkcij pojavlja vprašanje, ali urbane to ne uvršča med kartice, ki jih uvajajo trgovske verige in naftne družbe z bencinskimi črkalkami po državi; zanje namreč veljajo drugačna pravila kot za avtobusne vozovnice.